Jaartallen veranderen in datumnotatie bij plakken in Writer

Bespreek de tekstverwerker
ASM
Berichten: 3
Lid geworden op: do aug 20, 2015 9:26 pm

Jaartallen veranderen in datumnotatie bij plakken in Writer

Bericht door ASM »

Ik wil een grafiek uit Calc plakken in Writer (zonder koppeling). Deze grafiek heeft op de X-as de jaartallen als waarden. Als ik de grafiek plak in Writer veranderen de jaartallen echter in een datumnotatie; 26-06-1905, 28-06-1905, 30-06-1905 enz. In Calc klopt de grafiek wel.

De opmaak van de cellen met de jaartallen is: tekst
Ik heb geprobeerd met koperen=plakken koperen-plakken speciaal-bitmap, maar het blijft een datum notatie. Wat kan ik nog meer of anders doen?
Bijlagen
Jaartal wordt datum.doc
(25.5 KiB) 158 keer gedownload
Open Office 4 op Windows 8.1 computer
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Jaartallen veranderen in datumnotatie bij plakken in Wri

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb weinig tijd voor een uitgebreid antwoord daarom kort.

Het is beter om het document op te slaan met een ODF extensie en niet met een doc extensie.

Het probleem
Waarschijnlijk is het jaar opgeslagen als een getal wat niet bedoeld is voor een datum. Het is mogelijk dat waar je het als getal laat weergeven het weer foed komt.

Hoe oplossen
Klik enkele keren op de datum en sluit af met rechts klikken. Kies dan voor opmaak getal.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
ASM
Berichten: 3
Lid geworden op: do aug 20, 2015 9:26 pm

Re: Jaartallen veranderen in datumnotatie bij plakken in Wri

Bericht door ASM »

Ik heb ze allebei als een ODT-document opgeslagen en het dan opnieuw geprobeerd: helaas. Ook heb ik de opmaak weer terug gezet naar getal. Nog een ander idee?
Open Office 4 op Windows 8.1 computer
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Jaartallen veranderen in datumnotatie bij plakken in Wri

Bericht door DiGro »

Je dient in de grafiek de X-as opnieuw op te maken. Die staat nog op datumnotatie.

Dubbelklik op de grafiek. Er verschijnt een grijze gestippelde rand die aangeeft dat de grafiek is geselecteerd
Klik op de X-as (even klikken totdat er links en rechts een groen vierkantje zichtbaar wordt.)
Klik met rechts en kies As opmaken...

Kies op de tab Getallen voor Tekst.

Nu moet hij de jaartallen weergeven
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Jaartallen veranderen in datumnotatie bij plakken in Wri

Bericht door RPG »

Hallo

Ik ben nog even aan het testen geslagen met het een en ander. Naast de gegeven methode van DiGro lijkt mij het volgende ook te werken.

De tabel in Calc moet op gemaakt worden zodat het gewenste resultaat gekregen wordt. Voor zover ik kan nagaan is de eerste regel hierbij ook belangrijk. De eerste regel van de kolom moet de zelfde opmaak krijgen als de gegevens in de kolom.

De bestanden moeten op een normale manier worden opgeslagen.Dus odt voor writer documenten en ods voor Calc documenten. Wanneer documenten met anderen gedeeld moeten worden sla het eerst op met ODF extensies en daarna in andere indelingen. Als anderen het alleen hoeven te lezen dan is een PDF document het beste.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
ASM
Berichten: 3
Lid geworden op: do aug 20, 2015 9:26 pm

Re: Jaartallen veranderen in datumnotatie bij plakken in Wri

Bericht door ASM »

Dag allebei,

Super bedankt voor het meedenken. Ik ben er nu toch uit. In Writer de x-as geselecteerd en de eigenschappen van het getal aangepast. Deze stond inderdaad nog op getal. Tekst van gemaakt en... het is opgelost. Ik hoefde er overigens geen ODT-bestand van te maken. In een Doc-bestand lukte het ook. Fijn dat het gelukt is:).
Open Office 4 op Windows 8.1 computer
Plaats reactie