Woordenlijst Spellingscontrole OpenOffice Writer

Bespreek de tekstverwerker
DeWitteWaterlelie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma nov 25, 2013 11:45 am

Woordenlijst Spellingscontrole OpenOffice Writer

Bericht door DeWitteWaterlelie »

Allereerst wil ik aangeven dat ik enorm blij ben met OpenOffice en er graag mee werk, zowel privé als zakelijk!
Ik heb een vraagje.

Woordenlijst spellingscontrole in OpenOffice Writer: Ik weet hoe ik woorden toe kan voegen aan de standaardwoordenlijst. Dat is fijn, daar ik op die manier medische en vakterminologie toe kan voegen voor mijn eigen spellingscontrole. Maar, ik kom in de lijst heel veel onzinwoorden tegen met een foutieve spelling. Is het ook mogelijk rechtstreeks in de lijst woorden weg te halen? Ze kunnen door in de lijst te blijven staan foutieve spelling doorlaten. Vandaar.
Zou natuurlijk een hele klus zijn om de hele lijst te controleren, maar het gaat mij om woorden die bij mij steeds op de proppen komen als voorstel voor juiste spelling als hij desbetreffende door mij ingetypte woorden nog niet kent. Als ik desbetreffende foutieve spelling, die ik dan vermeld zie, dan een keer per ongeluk in mijn stuk heb staan wordt dat toch ook doorgelaten en dat is niet mijn bedoeling. En ja, ik weet dat ik mijn stukken natuurlijk zelf ook nog even moet doorlezen, maar het zou in de communicatie met mijn cliënten en cursisten veel tijd schelen als ik niet alles nog eens na hoef te lezen op spelfouten, daar is de automatische spellingscontrole toch voor? Met foutief gespelde woorden in de lijst schiet deze zijn doel voorbij.

Voorbeeldje, ik typ: 'mandala-tekenen', de lijst kent het woord nog niet en geeft voorstellen voor wat het dan wel zou kunnen zijn. Ik zie daar dan bij staan: 'mendala-tekenen', 'mandaala-tekenen', etc.... Natuurlijk voeg ik mijn versie toe, maar in de controle wordt 'mandaala-tekenen' dan toch over het hoofd gezien als ik dat per ongeluk ergens getypt heb?
OpenOffice 4.0.1
Windows 7 Professional, 64 bits
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Woordenlijst Spellingscontrole OpenOffice Writer

Bericht door floris v »

Goed punt, maar op het forum kunnen we daar niets aan doen. De woordenlijst wordt niet door ons onderhouden. U kunt met suggesties terecht op http://opentaal.org/suggesties - ze zijn daar dankbaar voor alle serieuze bijdragen waardoor de algoritmen verbeterd kunnen worden. Hoe meer suggesties, hoe beter.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Woordenlijst Spellingscontrole OpenOffice Writer

Bericht door RPG »

Hallo

Je kunt lijsten bewerken. De gemakkelijkste manier om er te komen is:
menu --> Extras --> Opties
Daarna naar de gaan naar:
taal instellingen --> Opmaakhulp

Auto-correctie
menu --> Opmaak-->Autocorrectie --> Nadere keuze
Onder deze noemer kun je veel doen om woorden lijsten te maken speciaal voor bepaalde document doelen.
Als ik het goed onthouden heb is het mogelijk om een goede combinatie te maken met
a) sjablonen
b) Wissen van woorden voor document.
c) Gebruiken van bepaalde sjablonen die woorden lijsten bevatten.

Meer algemeen
Ik denk dat het goed is om regelmatig de help file te lezen eventueel de documentatie van OpenOffice. De help file blijft altijd moeilijk om te lezen daar alles zeer compact is opgeschreven. De documentatie is gemakkelijker te lezen. Door te werken met OpenOffice leer je ook wat nodig is voor jezelf in dit geval iets over autocorrectie. Vaak is het een combinatie van diverse onderdelen. Ik denk dat in dit geval gaat over de twee groepen onderdelen
a) Woorden boeken voor alle documenten
b) Woorden lijsten voor speciaal doelgerichte documenten.

De bovenste twee in combinatie met het gebruik van sjablonen. Er is meestal niet een eenvoudige oplossing.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie