[OPGELOST] Standaardbrief - Fout met F4

Bespreek de tekstverwerker
Thylbert
Berichten: 37
Lid geworden op: do sep 24, 2009 1:23 pm

[OPGELOST] Standaardbrief - Fout met F4

Bericht door Thylbert »

Hallo

Lang geleden! Al jaar en dag werken wij met een Standaardbrief die invoegvelden heeft, en daarin de data laat invoegen vanuit een calc bestand. Het calc-bestand werd geregistreerd als Database en via de F4-knop in Writer kan je dan de invoegvelden gewoon in je document slepen.

Onlangs hebben wij de upgrade uitgevoerd naar 4.0.0 en sindsdien als wij Ctrl + P drukken en er de boodschap verschijnt:

"Wilt u een standaardbrief afdrukken?"

En we klikken dan op "Ja" gebeurt er niets. Bij nader onderzoek, via de F4-Knop merken we dat de huidige "Tabel" inclusief "Tabblad" niet meer bestaan. Sommige van onze documenten werkten wel, dus hebben we deze die werken netjes in een andere map gezet.

Maar, het vreemde is, deze blijken ook nu niet meer te werken. Alle standaardbrieven verliezen hun "connectie / link" met de "Tabel en Tabblad" als je ze eenmaal afdrukt via de Standaardbrief. Vanuit die optiek is de Standaardbrief momenteel onbruikbaar geworden. Wij gaan proberen te downgraden naar 3.3.0

Iemand enig idee hoe dit komt? Gaat het om een gekende "bug" en is er een oplossing voor?

Groetjes
Thylbert
Laatst gewijzigd door Thylbert op di okt 22, 2013 11:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Software Version: Apache OpenOffice 4.1.3 - A00413m1 (Build:9783) - Rev. 1761381
OS Operating System: Microsoft Windows 10 - 64 bit - v1803
Meest Gebruikte Functie uit OpenOffice: Mailmerge via F4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Standaardbrief - Fout met F4

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet of ik het probleem goed begrijp maar ik denk aan twee methoden om het probleem mogelijk op te lossen.
a) Het opnieuw registreren van de database met de zelfde naam.
b) De verbinding in de database naar het spreadsheet document controleren en eventueel herstellen.

Registreren
In de opties is een mogelijkheid om de registraties van de databases te bewerken. je komt hier op de volgende manier.
--> menu -- Extras -- opties
Daarna zorgen dat alles van de databases gezien kan worden.
Hier in zijn drie opties
a) Nieuw
b) Verwijderen
c) Bewerken

Nieuw en bewerken zijn grotendeels gelijk.
In het kort komt het er op neer dat je een databasedocument, dus eindigend op odb, kunt verbinden met een eenvoudige naam.


Databasedocument
Open het database document. Het maakt niet uit of het geopend is via de gegevensbronnen of door te klikken op bestand.odb.
Er bestaat nu een mogelijkheid om het database document te verbinden met het spreadsheet op de volgende wijze
menu --> bewerken --> Database --> Eigenschappen

Op dit tabblad zijn twee knoppen
Ik denk dat de eerste knop het belangrijkst is namelijk bladeren. Hiermee wordt je in staat gesteld om het gewenste bestand te verbinden met het database document.

Ter afsluiting
Het lijkt mogelijk geen antwoord op de vraag maar ik heb toch de indruk dat het bovenstaande wel tot een oplossing kan leiden. Als altijd raden we aan om het userprofiel te vernieuwen. Ik doe dit zelf ook vaak om te kijken of een probleem in het huidige userprofiel kan zitten. Bij een nieuw userprofiel ben je geloof ik altijd je de registratie naar de databases kwijt maar niet het databasedocument en de gegevens, beiden blijven.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Standaardbrief - Fout met F4

Bericht door RPG »

Hallo

Het zou best kunnen zijn dat de fout die optreedt bij het niet verzenden gelijk is aan de fout die hier vermeldt word. Eremmel verwijst daar naar twee Engelse draden.

Ik gebruik alleen LibOf en krijg de fout niet.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Thylbert
Berichten: 37
Lid geworden op: do sep 24, 2009 1:23 pm

Re: Standaardbrief - Fout met F4

Bericht door Thylbert »

Beste Romke

Alvast bedankt voor je uitleg. Wij hebben in het Databasedocument nagekeken of de link naar het Calc-document nog steeds bestaat en ofdat het "adres" wel nog correct is. Aangezien ik geen privacy-problemen heb, kopieer ik even de link om het minder abstract te maken.

De link in ons ODB bestand naar ons Calc-Bestand is:

Database Eigenschappen > Geavanceerde Eigenschappen: Pad naar het werkbladdocument

Code: Selecteer alles

M:\Intern\Financieel\Boekhouding\Factuur Maken 13\Factuurtabel 13.ods
Dit pad is nog steeds correct. In ons Writer-document doen we Extra > Opties > OpenOffice Base > Databases en daar staat:

Geregistreerde Databases:

1. Bibliography met C:\users\Gebruikersnaam_van_ons\AppData\Roaming\OpenOffice\4\user\database\biblio.odb <--- Geen flauw idee wat dit is, hebben wij nooit geregistreerd.
2. Factuurtabel 2013 DB met M:\Intern\Financieel\Boekhouding\Geregistreerde DB\Factuurtabel 2013 DB.odb

Zoals je kan zien is ons "Writer" document wel bekend met zijn geregistreerde database. Via F4 kom je ook in diezelfde database (Die dan op zijn beurt is gelinkt aan dat Calc-Document met de invoegvelden) terecht, maar hij selecteert niet de huidige DB, nog het huidig tabblad (Tabblad noemt overigens: Selectie) om de invoegvelden te gebruiken.

Ikzelf denk aan 2 opties:

- Alle velden opnieuw slepen via F4 in ons document, wat ons bloed, zweet, tranen en vooral tijd zal kosten. Met meer dan 45 Speficieke Klanten wereldwijd en ongeveer ~80 producten, klant-gegevens etc.

- Of een downgrade doen naar 3.3.0 en zien of dat werkt (Dit geniet eerst onze voorkeur)

Maar het is toch frappant dat met de ugrade naar de 4.0.0 het spaak loopt. Het lijkt me ook ten zeerste onzinnig om alles te "herslepen" en "hermaken" in onze Writer-bestanden, om dan achteraf te merken dat het opnieuw spaak loopt vanwege een bug. Momenteel kan ik zelfs niet inschatten of het om een bug gaat, of het gaat om geen backwards-compatible document (aangezien de originele documenten zijn opgesteld met 3.3.0) OF dat er een bepaalde instelling veranderd is (of niet meer bestaat) in 4.0.0 waardoor er zich "nu" een probleem voordoet.

Momenteel zijn facturen maken dus een soep. (Sorry, Vlaams, heh!) We geven hier op zijn minst feedback als we al dan niet zien of de 2 opties werken. Ik denk dat het ook naar de OOo community handig kan zijn voor mensen / bedrijven met hetzelfde probleem.

Alvast bedankt, en moest je eventueel meer weten dan kijk ik het hier wel na :) zowiezo mag je nog een update verwachten met de verdere "test" informatie van ons.


Thylbert
Software Version: Apache OpenOffice 4.1.3 - A00413m1 (Build:9783) - Rev. 1761381
OS Operating System: Microsoft Windows 10 - 64 bit - v1803
Meest Gebruikte Functie uit OpenOffice: Mailmerge via F4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Standaardbrief - Fout met F4

Bericht door RPG »

Hallo

Op het Engelse forum lees ik vaker dat er problemen zijn met het goed verbinding maken met de datasource. De klachten zijn verschillend. Ik meen mij te herinneren dat Villeroy eenmaal naar een echte fout verwezen heeft. Ik kan helaas geen link meer vinden.

De Bibliography database zit er al jarenlang standaard in.

Het is misschien het overwegen waard om zowel een oude versie zoals OOo3.4.1 als een nieuwe versie te installeren. Ik heb het zelf niet maar mensen die zeker willen zijn dat ze een goed werkbare versie willen hebben die doen dan wel vaker.

Ter informatie
Als ik het goed gelezen heb moet het mogelijk zijn om zowel een versie OOo3.4.1 als een versie uit de OOo4.?.? reeks te installeren. Indien je verder wil gaan met proberen dan is het ook misschien mogelijk ook nog een test versie te installeren. Een test versie is een versie die niet vrijgegeven is voor normaal gebruik maar alleen om fouten mee op te zoeken.

Tijdens het installeren moet misschien wel goed naar de keuzes gekeken worden. Dit alles laat zich op een zelfde manier mogelijk ook nog combineren met LibreOffice.

zie Apache OpenOffice™ 3.4 is klaar om te downloaden

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Thylbert
Berichten: 37
Lid geworden op: do sep 24, 2009 1:23 pm

Re: Standaardbrief - Fout met F4

Bericht door Thylbert »

Hallo Romke en anderen

Net een downgrade uitgevoerd in een Test Omgeving. De downgrade is naar de 3.3.0 met versie en build zoals in mijn signature. Even de feiten op een rijtje:

A00 - Old Facts

- Calc Bestand heeft onze Factuur & Klant Data
- Dit Calc Bestand werd jaren geleden geregistreerd als Database Bestand (*.odb)
- Het Writer Bestand heeft alle invoegvelden - Dit via F4

A01 - Since 4.0.0 Upgrade

- Werkt de standaardbrief niet meer die wij "oproepen" via CTRL + P
- Via F4 merkten we op dat:

1. De DB, Inclusief Tabel en Tabbladen netjes in de lijst stonden (met onder meer ook de Biblio DB)
2. Dat hij eigenlijk geen enkele DB had geselecteerd om in te voegen via CTRL + P

A02 - Since 3.3.0 Downgrade in Sandbox

- Werkt de standaardbrief wel via CTRL + P
- Met uitzondering voor de Writer-documenten waar we mee "geprutst" hebben om het probleem te vinden.

A03 - Since 3.3.0 Downgrade MET de "Corrupted" Files > Hotfix Gevonden

- De "Corrupted" Files vertonen het exacte patroon van de kenmerken beschreven in "A01"
- We selecteerden via F4 handmatig de DB > Tabel > Tabblad
- We drukten op MailMerge "Knop"
- We kregen nu het "Vroegere" MailMerge / Standaardbrief Systeem
- We completen dit en krijgen het document met ingevoegde data
- Na dit document te verwijderen (Noemt Untitled1.odt) kan ik opnieuw via CTRL + P het document samenvoegen

Extra Uitleg: Aangezien de downgrade praktisch enkel via de Duitse Servers beschikbaar was, heb ik geen 3.3.0 in het Nederlands gevonden, vandaar de beschrijving MailMerge, die in onze vroegere "correspondentie" niet voorkwam.

Samenvatting: Met de Downgrade werken al onze oude bestanden "instantly", diegene die we zelf omzeep hebben geholpen door uit te zoeken wat er fout liep zijn terug in orde gebracht via de methodiek beschreven in A03.

ETA Testing Sandbox 3.3.0: 02/11/2013
ETA Motivation: Aangezien wij heel vaak facturen maken, lijkt mij 1 maand tijd genoeg om te weten te komen of ons "stabiel systeem" terug "stabiel" blijft met de downgrade.


Thylbert
Software Version: Apache OpenOffice 4.1.3 - A00413m1 (Build:9783) - Rev. 1761381
OS Operating System: Microsoft Windows 10 - 64 bit - v1803
Meest Gebruikte Functie uit OpenOffice: Mailmerge via F4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Standaardbrief - Fout met F4

Bericht door RPG »

Hallo

Vandaag is er een nieuwe versie van OOo uit gekomen. De link staat onder aan deze pagina.

Wanneer die link geopend wordt dan biedt dat toegang tot andere zaken.

Release notes
Bij de release note kan men toegang krijgen tot de verbeteringen van OOo. In de release notes voor 4.0.1 wordt dit opgesomd:
Lost database connection in text documents on save - related to Mail Merge
Dat lijkt me betrekking hebben op het probleem in deze draad.

BugFix release
Het was de gewoonte om OOo's normale release altijd te laten volgen door enkele bugfix releases. Deze waren altijd te herkennen aan een derde cijfer. Op het Engelse forum zijn enkele belangrijke posters die OOo ook bedrijfsmatig gebruiken. Sommigen daarvan gebruiken soms lange tijd een oude versie naast een nieuwe versie voor minder kritische toepassingen.

Toegang tot archieven
Algemene ingang tot archieven
http://www.openoffice.org/download/archive.html
Nederlandse versie 3.4 en 3.4.1
http://archive.apache.org/dist/incubato ... alized/nl/

Alle oude versies met allerlei taalmodules
http://archive.apache.org/dist/incubato ... alized/nl/
http://archive.apache.org/dist/incubato ... /nl/3.3.0/

Indruk over Apache
Persoonlijk krijg ik de indruk dat sinds Apache OpenOffice beheert het toegankelijker wordt. Naast het maken van OpenOffice wordt er ook aandacht gegeven om het toegankelijker te maken. Ook krijg ik de indruk dat de moeilijkheden die zijn ontstaan door de overgang van Sun naar Oracle en daarna naar Apache langzamerhand overwonnen zijn.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Standaardbrief - Fout met F4

Bericht door cornouws »

Thylbert schreef: Samenvatting: Met de Downgrade werken al onze oude bestanden "instantly", diegene die we zelf omzeep hebben geholpen door uit te zoeken wat er fout liep zijn terug in orde gebracht via de methodiek beschreven in A03.
Ik zou overstappen op LibreOffice. 4.0.5 is er 4.0.6 komt volgende week. En 4.1.2 is er ook. Ligt aan de bedrijfssituatie welke handig is.
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
Thylbert
Berichten: 37
Lid geworden op: do sep 24, 2009 1:23 pm

Re: Standaardbrief - Fout met F4

Bericht door Thylbert »

Hallo

Het blijft stabiel werken onder de downgrade. Aangezien deze "toepassing" inderdaad van groot belang is voor ons, gaan we niet meer upgraden naar hogere versies. In de toekomst als we een ander systeem zullen "bouwen" kan dat misschien wel.

Alvast Bedankt
Brecht
Software Version: Apache OpenOffice 4.1.3 - A00413m1 (Build:9783) - Rev. 1761381
OS Operating System: Microsoft Windows 10 - 64 bit - v1803
Meest Gebruikte Functie uit OpenOffice: Mailmerge via F4
Plaats reactie