Eerste letter zin vergroten.

Bespreek de tekstverwerker
sarah22
Berichten: 4
Lid geworden op: do jul 18, 2013 5:38 pm

Eerste letter zin vergroten.

Bericht door sarah22 »

hallo Leden van Openoffice
Ik heb een kleine probleem/vraag,
momenteel ben ik bezig met een stuk op te stellen voor een verhaal voor mijn schrijfcursus, een tijdje geleden heb ik met openoffice de eerste hoofdstuk gemaakt die begint met een grote letter die twee regels in beslag neemt, maar waar de tekst dus op beide regels gewoon verder gaat, maar nu zes maanden later en bezig met het corrigeren van de tekst om binnen te brengen lijkt het mij maar niet te lukken om hetzelfde met de rest van de hoofdstukken voor elkaar te krijgen. wie kan mij vertellen wat ik zes maanden geleden heb gedaan om dit voor elkaar te krijgen :oops:
openoffice 3,4,1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Eerste letter zin vergroten.

Bericht door RPG »

Hallo

Zoals vaak gaat dit over stijlen. Je dit oplossen met directe opmaak of met een aparte stijl. Als je het steeds wilt gebruiken in het document dat is het beter om een aparte stijl te maken.

Om stijlen onder de knie te krijgen moet je kennis hebben van stijlen en opmaak(F11). Ook moet je de verschillende tabbladen van een stijl bestuderen. In dit geval zijn twee tabbladen belangrijk
a) Initialen
b) Beheren

Initialen
Hierin geef je aan hoe de vormgeving moet zijn. Probeer de de verschillende optie gewoon uit.

Beheren.
Hierin kun je aangeven wat de volgende stijl moet zijn die volgt op deze stijl.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
sarah22
Berichten: 4
Lid geworden op: do jul 18, 2013 5:38 pm

Re: Eerste letter zin vergroten.

Bericht door sarah22 »

dank je wel RPG het is mij nu gelukt om de letter te vergroten maar nu verdwijnt de bovenstuk van de letter D en het is omkadert in een grijze vak wat dus niet het geval was bij de andere letter enig idee hoe ik dit goed krijg.
openoffice 3,4,1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Eerste letter zin vergroten.

Bericht door RPG »

Hallo

Menu -- > Beeld --> Veld arceringen (Ctrl-F8)

Waarschijnlijk is het grijze vlak alleen zichtbaar tijdens scherm uitvoer niet tijdens het printen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
sarah22
Berichten: 4
Lid geworden op: do jul 18, 2013 5:38 pm

Re: Eerste letter zin vergroten.

Bericht door sarah22 »

hallo Romke
nogmaals bedankt de grijze vak is weg en al heb ik tekenopmaakprofielen geprobeerd er blijft telkens een stuk van de letter van boven missen, is daar niks meer aan te veranderen of doe ik iets verkeerd?
openoffice 3,4,1
sarah22
Berichten: 4
Lid geworden op: do jul 18, 2013 5:38 pm

Re: Eerste letter zin vergroten.

Bericht door sarah22 »

ik heb het al gevonden ik het gewoon de lettertype veranderd nogmaals erg bedankt voor de hulp.
openoffice 3,4,1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Eerste letter zin vergroten.

Bericht door RPG »

Hallo

Ik kan het probleem van een niet volledige letter niet herhalen. Ik heb wel een ander probleem en dat is: De alinea moet wel voldoende regels hebben om de vergroting van de letters te kunnen tonen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie