Binnen en buitenste randen plaatsen cq aanpassen

Bespreek de tekstverwerker
Zonnig
Berichten: 6
Lid geworden op: ma apr 08, 2013 2:19 pm

Binnen en buitenste randen plaatsen cq aanpassen

Bericht door Zonnig »

Dag allemaal,

Met het maken van mijn CV loop ik al sinds geruime tijd vast, in Open Office.

Wat is het geval ? In Word heb je de mogelijkheid, om een icoon aan te klikken waarbij je een boven en onderste rand kan plaatsen.
Ik wil graag een boven en onderrand plaatsen en ik kan die mogelijkheid nergens ontdekken in Open Office. Weet iemand waar en of ik dit terug kan vinden ? Ik moet nu echt dringend het e.e.a. aanpassen.

Wat ik heel erg vervelend vind, is dat de regelafstand tussen de bovenste rand en de tekst ( die ik handmatig plaats, omdat ik nergens de icoon kan vinden ) veel kleiner is dan de regelafstand tussen de laatste regel en de onderste rand. M.a.w.: je krijgt hele rare verhoudingen. Ik probeerde dit dus te verhelpen d.m.v. het icoon onderste- en bovenste rand, maar als ik dit niet terug kan vinden, dan kom ik geen stap verder.
Hieronder staat het voorbeeld. Wat ik ook doe, de afstanden krijg ik maar niet gelijk. Open Office past het steeds automatisch aan, wat ik ook doe. Ook heb ik autocorrectie uitstaan. Dat vind ik ook een groot nadeel van autocorrectie. Ook al probeer je alles handmatig te wijzigen en schakel je autocorrectie uit, dan nog past hij ongewenst de instellingen aan. Dat doet hij dus ook met de randen.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit op een simpele manier aan kan passen ? Alvast hartelijk dank. :)

Als laatste vind ik de afstanden tussen de alinea's veel te groot, maar ik weet niet hoe ik de afstanden in kan korten. Wederom doet Open Office dit automatisch.
_____________________________________________________________________________
voorbeeld
cv
_____________________________________________________________________________
OpenOffice 3.4.1 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Binnen en buitenste randen plaatsen cq aanpassen

Bericht door RPG »

Hallo

Om te beginnen
http://forum.openoffice.org/nl/forum/vi ... ?f=8&t=807

Alles wat je vraagt heeft te maken met stijlen en opmaak. Ik heb het idee dat je geneigd bent te werken met directe opmaak. Werken met directe opmaak is misschien wel handig in het begin voor kleine documenten maar niet handig voor grote documenten. Wat het verschil is tussen kleine en grote documenten verschilt overigens voor iedereen.

Als je met directe opmaak zoek dan in menu alinea
menu -- > opmaak --> alinea
Je kunt dat ook vinden onder een icoon of met de rechter-muis knop.

Op welke manier je het ook doet er komt een pop-up en dan wordt het belangrijk om alle betekenissen te ontdekken in die pop-up.
Er zijn maar liefst 8 tabbladen en op elk tab-blad veel mogelijkheden.

De volgende tabbladen zijn belangrijk voor jouw:
a)Randen
b)Inspringen en afstanden

Normaal werkt OOo altijd met de algemene alinea's. Wanneer je die veranderd dan wordt het in het gehele document veranderd. Directe opmaak is alleen van toepassing op de actuele alinea.

Forum tutorials
http://forum.openoffice.org/nl/forum/viewforum.php?f=4

Afsluitend
Ik denk dat een kleine CV beter gemaakt kan worden in wordpad of zoiets dan in een tekstverwerker die je niet kent. Bewaar het leren om gaan met zoiets als OOo tot een moment dat de tijd niet dringt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Binnen en buitenste randen plaatsen cq aanpassen

Bericht door floris v »

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat het belangrijk is dat je het programma en de mogelijkheden ervan moet kennen om er goed mee te kunnen werken.
De opmaak die je kunt instellen bij directe opmaak, kun je ook vastleggen in opmaakprofielen, en je kunt de opmaakprofielen, ook de ingebouwde, naar wens aanpassen (en je wordt ook geacht dat te doen als je het uiterste uit het gebruik van opmaakprofielen wilt halen). Op het tabblad Inspringingen en afstanden van het venster alinea-opmaak kun je precies opgeven hoeveel ruimte je onder en boven alinea's wil hebben, en op het tabblad Randen en arceringen kun je de afstand van lijnen tot de tekst opgeven.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Zonnig
Berichten: 6
Lid geworden op: ma apr 08, 2013 2:19 pm

Re: Binnen en buitenste randen plaatsen cq aanpassen

Bericht door Zonnig »

Ik begrijp jullie adviezen en opmerkingen. Zelf was ik echter al lang bezig, om alles te onderzoeken en hier heb ik dus zeker wel veel tijd aan besteed.

Na heel lang zoeken, is het mij gisteravond ( direct na het plaatsen van dit bericht ) wel gelukt om de bovenste en onderste randen in te stellen, maar nog steeds lukt alléén een boven en onderrand niet.

Daarnaast is één van mijn andere probleemgebieden nog steeds niet verholpen. Wat ik ook doe, ik krijg het maar niet aangepast, omdat alles automatisch wordt uitgevoed door Open Office.

Wil ik een opsomming plaatsen, dan neemt hij direct de titel mee en heb ik de opsomming geplaatst, dan wordt de regelafstand tussen de titel en de eerste regel van de opsomming ineens ook veel groter.

Hallo RPG; gelukkig had ik al een hele mooie CV gemaakt in Open Office, alleen liep ik dus vast met bovenstaande. Mijn CV kan dus wel gewoon de deur uit. :) Na lang proberen, houdt het op een gegeven moment gewoon op. Echter, ik wil gewoon weten hoe het werk. Bedankt voor het feit dat je zo je best hebt gedaan om mij van een antwoord te voorzien. :super:
Ik heb nu nog XP en ik wil begin volgend jaar een nieuwe PC. Tot die tijd gebruik ik het liefst Open Office. Ook vind ik het handig dat ik via Open Office Pdf's kan maken en ben ik ook een fan van Mozilla. Ook heb ik moeite met de idioot hoge prijzen van de nieuwste Word 2013.

Ik vraag mij nog wel af, hoe ik één alinea aan kan passen i.p.v. alle alinea's in één keer.
OpenOffice 3.4.1 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Binnen en buitenste randen plaatsen cq aanpassen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het idee dat je nog steeds niet begrijpt hoe centraal de stijlen en opmaak werken. Je werkt nog steeds met direct opmaak.

Druk eens op de toets F11 dan komt er een nieuwe popup. Daar kun je op velerlei methoden kiezen wat er getoond moet, kijk onder aan, en door op iets te dubbel klikken wordt het toegepast.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Binnen en buitenste randen plaatsen cq aanpassen

Bericht door RPG »

Stijlen en opmaak
Stijlen en opmaak is vaak een tover woord in alle onderdelen van OpenOffice. Voorzover ik weet is het alleen iets anders in Impress.

Directe opmaak
Een beginnend computer gebruiker maakt vaak gebruik van directe opmaak. Directe opmaak kan op verschillende manieren worden gedaan maar kenmerkend voor de directe opmaak is dat het alleen op dat enkele onderdeel van toepassing is. Voor een klein document is dat niet zo hinderlijk maar voor een groot document kan het hinderlijk worden op het moment dat er iets veranderd moet worden. In het geval er een ander lettertype gekozen moet worden dan wordt het voordeel pas duidelijk wanneer gebruik gemaakt is van Stijlen en opmaak. Bij gebruik van stijlen en opmaak kan in het gehele document het lettertype veranderd worden door enkel de betreffende stijl te veranderen.

De beste manier om te leren om gaan met stijlen en opmaak is naar mijn mening om de gelijknamige popup open te hebben. Met de toets F11 kan het tonen en verbergen van de popup geregeld worden. Bestudeer daarna alle elementen van deze popup. Doe dit ook door met de muis langs deze elementen te gaan. Lees wat er getoond wordt. Het verkrijgen van kennis over deze manier van opmaken is niet zo eenvoudig maar loont de moeite. Ook al omdat het bijna van toepassing is op alle onderdelen van OpenOffice.

Stijlen en opmaak in Calc
Om iets te veranderen in een werkblad past men een stijl toe op een cel. In zo'n stijl kan men alles aangeven. De zelfde stijl kan ook op andere cellen toegepast worden. Voor een werkblad kan men kiezen voor cell stijlen en pagina stijlen.

Stijlen en opmaak in Writer
In writer is de voornaamste eenheid een alinea of paragraaf. Maar er zijn andere eenheden waarop een stijl betrekking kan hebben zoals: Opsommingen, Frames en pagina's. Mogelijk zijn er meer.

Stijlen en opmaak
In de popup voor stijlen en opmaak zijn verschillende mogelijkheden. Een van de mogelijkheden is om met het gietertje een geselecteerde stijl toe te passen op andere eenhedenHet opnieuw klikken op het gietertje beëindigd dit. Drukken op de Esc toets, links boven in het toetsen bord, beëindigd dit en sluit zelfs het venstertje. Het kan opnieuw geopend worden met F11.

Grote Documenten
Voor grote documenten die ook getoond moeten worden aan anderen zal het zeker de moeite lonen om veel aandacht aan deze mogelijkheid te geven.

Goed om te lezen
http://user.services.openoffice.org/nl/ ... ?f=4&t=758
http://user.services.openoffice.org/nl/ ... p?f=4&t=39

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Binnen en buitenste randen plaatsen cq aanpassen

Bericht door floris v »

Je kunt een geanonimiseerde kopie van je bestand (zie [Tutorial] Hulp bij vertrouwelijke/persoonlijke documenten) hier als bijlage toevoegen, dan kunnen wij er eens naar kijken.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Binnen en buitenste randen plaatsen cq aanpassen

Bericht door RPG »

Ik heb de draad nog eens herlezen en dan vallen ook altijd weer andere zaken op.

Als je een begin lijn en een eindlin in het document wilt hebben is dat het best te doen met stijlen.

Voor afwijkende alinea maak ik meestal een nieuwe stijl aan. De naam die ik er aangeef is afgeleid van de stijl die de basis vormt. Op die manier komen ze ook onder elkaar te staan in de lijst. Ook zorg ik dat de hierarchie van de opmaakstijlen bewaard blijft. Ik wil niet zeggen dat dit de beste methode is. Het is in ieder geval bruikbaar voor mij.

Bij het proberen vallen altijd nieuwe zaken op. Wat mij opviel was dat OOo de stijlen die een rand hadden aan elkaar koppelde. Op deze manier kon ik met een enkele stijl werken. Dit was standaard zo ingesteld maar kan ook uitgeschakeld worden.

Ik heb gewerkt met een frame en een tabel met slechts een enkel cel.

De keuze wordt denk ik voor een deel bepaald wat het gewenste is. Ik geloof niet dat de moeilijkheidsgraad zoveel van elkaar verschilt.

Het vinden van de juiste plaatsen waarin het een en ander aangegeven moet worden is zeker in het begin niet gemakkelijk. Het wordt wel eenvoudiger als je begint te begrijpen hoe het een en ander opgezet is. Zonder dit inzicht blijft het steeds zoeken.
Bijlagen
Voorbeeldranden.odt
Voorbeeld van wat er met stijlen en randen gedaan kan worden.
(11.9 KiB) 195 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie