Gebruikers velden van Thunderbird in Writer

Bespreek de tekstverwerker
hanssietsma
Berichten: 7
Lid geworden op: vr aug 28, 2009 12:26 am

Gebruikers velden van Thunderbird in Writer

Bericht door hanssietsma »

Ik gebruik Thunderbird en wil het adresboek daarvan gebruiken om standaardbrieven te maken met OO Writer. Daarbij gebruik ik condities die in de zogenaamde custom-fields van Thunderbird staan (derde tab in adresboek). In het Nederlands heten ze in Thunderbird 'Overig 1' t/m 'Overig 4'. Als je de koppeling naar het adresboek maakt in Writer heten deze velden ineens 'Gebruikerdef. 1' t/m 'Gebruikerdef. 4'. Let even op de punt die nu in de naam staat !! Ik heb gecontroleerd hoe ze in de Engelse versie van OO worden genoemd (met de NL - thunderbird, rara....;-)). Dan heten ze 'Custom 1... 4', dus weer zonder punt in de naam.

Deze punt - is mijn analyse- zorgt voor problemen. Gewoon de veldnaam in een document opnemen geeft correcte resultaten. Als je het veld in een conditie gebruikt gaat het fout. In versie 3.0 crashte de boel, dat is kennelijk gerepareerd (zie http://qa.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=98830).

Maar de conditie is in versie 3.1 nog steeds onbruikbaar: hij geeft geen goed resultaat. In de Engelse werkt het wel OK. Uitgebreid proberen met een testdatabase leidt me tot de conclusie dat het aan die punt ligt. Zie http://qa.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=102229 voor mijn uitzoekwerk.

Het lijkt erop dat die punt door de NL-vertalers is geïntroduceerd.

Kan iemand dit bevestigen? Is er een work around? Is het mogelijk zelf de vertaling aan te passen?

Bedankt.

PS: Helaas wordt er op mijn issuemelding na aanvankelijk enthousiasme nu helemaal niet meer gereageerd. Een bericht naar de vertalers leidt ook niet tot een reactie. Ik ben graag bereid wat te doen voor de gemeenschap, maar botte stilte doet weinig om mijn enthousiasme op gang te houden. En ik weet wel zeker dat die houding gebruik van OO in bedrijfsmatige kringen tegenhoudt.
groet,
Hans
Openoffice 3.1 op Windows Vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Gebruikers velden van Thunderbird in Writer

Bericht door RPG »

Hallo

Over het werkelijke probleem kan ik niets zeggen. Maar mogelijk kun je een query maken en daarin namen gebruiken die geen punt hebben. Mogelijk kun je ook alle testen daar laten uitvoeren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Gebruikers velden van Thunderbird in Writer

Bericht door floris v »

Mooi werk, complimenten voor je vasthoudendheid. Aan de eerste link te zien ging het in de Duitse vertaling ook al fout, door hetzelfde verschijnsel.
Dat er zo weinig wordt gereageerd zal er wel aan liggen dat maar weinig mensen er belang bij hebben, dat maar weinig van die mensen de weg naar de issue tracker weten te vinden - of de vele hobbels voor het melden van een probleem weten te overwinnen - en onder wie er dan overblijft zijn de Nederlanders dun gezaaid. De lijst met bugs/aanvragen is gigantisch, hoewel ik natuurlijk liefst alles opgelost zie, moeten we praktisch blijven: het is beter als eerst de bugs worden aangepakt waar de meeste gebruikers last van hebben.
De oplossing - voorlopig - is natuurlijk gewoon met de Engelse versie te werken, ik heb trouwens altijd met de Engelse gewerkt (ik heb nu de Nl interface er alleen op zitten om mensen in dit forum op maat te kunnen helpen). Als je met Engels uit de voeten kunt, is de Engelse versie altijd beter dan een vertaalde versie gebruiken.
En het kan helpen de vertalers een goed alternatief voor te stellen, bijvoorbeeld "Aangepast1" voor "Custom1".
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
hanssietsma
Berichten: 7
Lid geworden op: vr aug 28, 2009 12:26 am

Re: Gebruikers velden van Thunderbird in Writer

Bericht door hanssietsma »

@RPG: de bedoelde query heb ik gemaakt, zie mijn bugreports. Maar in productie kan dat niet: ik heb geen invloed op de veldnamen.

@floris: ik snap natuurlijk dat niet alle bug aangepakt kunne worden. Maar informeren over gestelde prioriteiten helpt ook. Dan ga ik een definitievere workaround zoeken.

Verder: ik heb de vertalers al eens een alternatief voorgesteld; geen reactie. Terwijl er sindsdien wel een nieuwe versie is verschenen. Heb je een idee hoe ik hun nadrukkelijker kan bereiken? Ik kan de weg blijkbaar niet vinden.
groet,
Hans
Openoffice 3.1 op Windows Vista
Gebruikersavatar
henke54
Berichten: 305
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:28 pm

Re: Gebruikers velden van Thunderbird in Writer

Bericht door henke54 »

hanssietsma schreef: Heb je een idee hoe ik hun nadrukkelijker kan bereiken? Ik kan de weg blijkbaar niet vinden.
Misschien hier eens proberen ? : http://nl.openoffice.org/servlets/Summa ... calization
LibreOffice 3.5.4.2
op Ubuntu Linux 12.04 LTS
hanssietsma
Berichten: 7
Lid geworden op: vr aug 28, 2009 12:26 am

Re: Gebruikers velden van Thunderbird in Writer

Bericht door hanssietsma »

dank, doe ik.
groet,
Hans
Openoffice 3.1 op Windows Vista
Plaats reactie