Persoonsregister

Bespreek de tekstverwerker
Schultie59
Berichten: 3
Lid geworden op: za mar 16, 2013 2:46 pm

Persoonsregister

Bericht door Schultie59 »

Ik wil aan het einde van mijn scriptie graag een automatisch gegenereerd alfabetisch register met persoonsnamen en de bladzijden waar die namen voorkomen opnemen. Ik heb op het forum een en ander gelezen over hoe een index kan worden gegenereerd met concordantiefiles en zo, maar ik begrijp nog steeds niet hoe ik op simpele wijze een register alfabetisch op achternamen kan bijhouden terwijl in te tekst dat "andersom" staat. Dus in de tekst zelf staat bijvoorbeeld genoemd Frits Anton Pieterse maar in het register moet dat zijn Pieterse, Frits Anton. En tevens wil ik dan dat in het register ook alle pagina's worden genoemd waarin in enkel nog naar Pieterse verwijs (dus zonder zijn voornamen). Is dat (op eenvoudige manier!! :oops: ) mogelijk met OpenOffice? Dank!!
Oracle Open Office 3.2.1 OOO320m19 (Build:9505) op Mac OS X 10.5.8
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Persoonsregister

Bericht door floris v »

Dat is zeker eenvoudig: het hangt van de sleutel af die je invoert, of liever: niet invoert. Vul bij Item de gegevens in zoals ze in het register moeten komen (b.v. Pieterse, Frits Anton) en laat de velden 1e sleutel en 2e sleutel blanco. De tekst bij Item mag dus gewoon afwijken van de selectie in het document.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Schultie59
Berichten: 3
Lid geworden op: za mar 16, 2013 2:46 pm

Re: Persoonsregister

Bericht door Schultie59 »

Bedankt, Floris. En dan nu een waarschijnlijk nog dommere beginnersvraag (maar met de on-line Help van Open Office kom ik er niet uit): hoe zorg ik dan dat als in de tekst bijvoorbeeld de ene keer 'de heer Pieterse' staat en een andere keer bijvoorbeeld 'oom Frits', al die pagina's worden meegenomen in het register onder 'Pieterse, Frits Anton'?
Oracle Open Office 3.2.1 OOO320m19 (Build:9505) op Mac OS X 10.5.8
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Persoonsregister

Bericht door floris v »

Writer biedt wat hulpjes om een zo volledig mogelijk register te maken, maar het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker dat het ook volledig wordt. Je kunt bijvoorbeeld met een concordantiebestand een aanzet voor je register maken, of het document doorlezen en elk woord dat in het register moet komen selecteren en dan in het venster Indexitem invoegen de optie Op alle overeenkomende gevallen toepassen aanvinken.
Aan afwijkende gevallen zoals "oom Frits" moet je zelf denken. Bedenk dat het maken van een goed register vakwerk is, dat je eigenlijk moet leren. Writer biedt de mogelijkheden om een register te maken en kan je veel werk uit handen nemen, maar het inzicht in hoe het register moet worden kan het je niet geven, dat moet je zelf krijgen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Schultie59
Berichten: 3
Lid geworden op: za mar 16, 2013 2:46 pm

Re: Persoonsregister

Bericht door Schultie59 »

Bedankt nogmaals. Misschien moet ik maar eens een boek over Open Office kopen. Ik werk er nu jaren mee (was werkzaam voor Sun Microsystems) maar heb nog nooit eerder een alfabetisch register hoeven te maken, dus dit begint mij boven mijn pet te gaan ben ik bang .... :shock:

Ik probeer in het register netjes te krijgen:

Pieterse, Frits Anton ............ 1, 12, 33, 66, 122.

En zo voort. Maar wat ik ook probeer, het blijft een zooitje (heb het met mijn voorbeeld geprobeerd en ik krijg nu:

Pieterse, Frits Anton
  • Pieterse ............................... 1
    Oom Frits ............................ 12
    de heer Pieterse ................... 33

Hij neemt dus alle toegevoegde indexen steeds apart onder de eerste index op. Met concordantiebestand lukt het mij ook niet. Dus wellicht moet ik je goede raad maar ter harte nemen en mij er bij neerleggen dat een goede index maken een vak op zich is ...
Oracle Open Office 3.2.1 OOO320m19 (Build:9505) op Mac OS X 10.5.8
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Persoonsregister

Bericht door floris v »

Nou, het deel vak apart gaat er vooral om hoe je de lemma's onderbrengt - daar is heel wat inzicht en denkwerk bij nodig, en natuurlijk kennis van de tekst.
Pieterse, Frits Anton

Pieterse ............................... 1
Oom Frits ............................ 12
de heer Pieterse ................... 33
Typisch een geval van toch een hoofdlemma en sublemma maken in plaats van alleen een hoofdlemma. Het idee is om "Pieterse, Frits Anton" in te vullen bij Item (gewoon die tekst over de ingevulde naam heen plakken) en de vakken Eerste sleutel en Tweede sleutel blanco te laten.
Dus:
* Zoek alle manieren waarop Frits Anton Pieterse in de tekst voorkomt en voer voor elke mogelijkheid de volgende stappen uit:
** Selecteer "Oom Frits"/"Pieterse"/andere manier waarop er naar hem wordt verwezen in de tekst.
** Kies Invoegen - Inhoudsopgaven en registers - Item...
** In het vak Item staat nu b.v. "Oom Frits". Niks van aantrekken, gewoon "Pieterse, Frits Anton" voor in de plaats zetten (zonder de aanhalingstekens natuurlijk, b.v. door eerst die vorm te kopiëren naar het klembord en dan steeds te plakken).
** Zet een vinkje in Hoofditem en Alle overeenkomende teksten, klik dan op Invoegen.

Belangrijke tip: experimenteer met het maken van een register in een kopie van je document, want het is niet eenvoudig om registeritems weer uit je document te verwijderen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie