kolom in tabel andere achtergrond geven?

Bespreek de tekstverwerker
cobra427
Berichten: 3
Lid geworden op: za sep 04, 2021 9:35 am

kolom in tabel andere achtergrond geven?

Bericht door cobra427 »

Kan je in writer in een tabel met tekst één kolom een andere kleur geven?

Zo nee, hoe kan ik dat anders doen?

Alvast bedankt.
LibreOffice 7.1.5.2 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kolom in tabel andere achtergrond geven?

Bericht door RPG »

cobra427 schreef:Kan je in writer in een tabel met tekst één kolom een andere kleur geven?
Je kunt zelfs elke cel een eigen kleur geven.

Selecteer eerst de gewenste cellen.
Pas daarna de gewenste kleur toe.

Leer de werkbalk voor tabellen te gebruiken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cobra427
Berichten: 3
Lid geworden op: za sep 04, 2021 9:35 am

Re: kolom in tabel andere achtergrond geven?

Bericht door cobra427 »

Dank je wel voor je reactie. Fijn dat het kan, maar hoe?

Welke menu's, waar zit het? Ik ben net over vanuit MS Word en moet nog erg zoeken naar de gewenste functies.

Alvast bedankt.
LibreOffice 7.1.5.2 op Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kolom in tabel andere achtergrond geven?

Bericht door floris v »

 Edit: Selecteer alle cellen in de kolom met de muis, rechtsklikken in de selectie, kies Tabeleigenschappen (in LibreOffice helemaal onderaan) en stel op de tab Achtergrond de kleur in. 
Veel werkt hetzelfde als in (oudere versies van) Word. Maar opmaakprofielen werken heel anders.
Laatst gewijzigd door floris v op za sep 04, 2021 10:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Totaal foute aanwijzing verbeterd t.b.v. volgende bezoekers
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kolom in tabel andere achtergrond geven?

Bericht door RPG »

Ik geloof niet dat ik een korte beschrijving daarvoor kan geven voor iemand die geen idee heeft hoe het programma werkt.

LibreOffice heeft een goede helpfile en leer eerst omgaan met de helpfile, dat is beter dan zoeken op het internet want daar vind je in voornamelijk vragen en geen antwoorden.

Leer eerst hoe je een kolom selecteer met behulp van de werkbalk : tabel
De volgende stap is om deze een kleur te geven

Als ik het goed heb wordt de werkbalk voor tabellen gelijk getoond wanneer je ergens klikt in de tabel.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cobra427
Berichten: 3
Lid geworden op: za sep 04, 2021 9:35 am

Re: kolom in tabel andere achtergrond geven?

Bericht door cobra427 »

Ik heb het gevonden. Dank jullie wel. Na het gebruik van MS Word vanaf het begin (Ik gebruikte zelfs ooit WordPerfect) is dit even wennen. Functies hebben soms net een andere naam of zitten ergens anders in het menu. Dan weet je wat je wilt, maar is het zoeken. Gelukkig gaat het snel en heb ik nu een mooi document gemaakt en dat geeft vertrouwen dat ik met dit programma kan doen wat ik wil en dat ik Office365 de deur uit kan doen.

Fijn weekend.
LibreOffice 7.1.5.2 op Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kolom in tabel andere achtergrond geven?

Bericht door floris v »

Ik ben ooit begonnen met WordPerfect 5.1, daarna was Word 6.0 voor Windows 3.11 een verademing. De overgang naar OpenOffice is inderdaad even wennen, maar het heeft een aantal mogelijkheden die je in Word niet hebt, en die het maken van een pagina-opmaak makkelijker maken dan in Word. Vooral met kopregels en voetregels kun e makkelijker dingen stroomlijnen, maar je moet wel even studeren op hoe dat in zijn werk gaat - het is allemaal nogal abstract. Heb je het door, dan is het makkelijk.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kolom in tabel andere achtergrond geven?

Bericht door RPG »

Het overstappen naar een ander programma levert altijd veel problemen op. De werkwijze moet altijd wel wat aangepast worden. Maar er is ook voordeel je heb nu ook meer ideeën over hoe een probleem aangepakt kan worden. Ik krijg het idee dat je ook wel veel met een computer gewerkt hebt en dat maakt je ook wel vaardig met een computer. De huidige programma's , van de laatste 20 jaar, laten veel meer toe dat iets aangepast wordt aan de wensen van de huidige gebruiker en het doel van het document waar mee gewerkt wordt.
De huidige Office programma's hebben allemaal de mogelijkheden dat de menu's en de werkbalken eigenlijk eenvoudig aangepast kunnen worden. Het is dus mogelijk om een menu of werkbalk naar persoonlijke voorkeur te maken. We hoeven dan niet langer te zoeken in het grote aanbod van mogelijkheden die er zijn.

LibreOffice heeft naar mijn idee zoveel menu mogelijkheden dat het wel lang duurt voor dat je daar de weg in weet. De keuze tussen aanpassen van menu's of werkbalken is een persoonlijke keuze maar de werkwijze verschilt niet echt. Bij het aanpassen van deze worden alle mogelijkheden die er zijn getoond en dat zijn er nog meer dan in menu's of werkbalken staan. In de helpfile worden bij de sneltoetsen, menuopties en werkbalken al veel van deze mogelijkheden beschreven. Bij het aanpassen van de menu's en werkbalken worden ze allemaal getoond helaas vaak zonder beschrijving.

De algemene werking is vaak: Selecteer iets en pas een opdracht toe.

Waarschuwing ga niet oefenen in een belangrijk document wat morgen moet worden ingeleverd zonder een reserve kopie.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie