[Opgelost] Corrupt ODT bestand herstellen

Bespreek de tekstverwerker
Alexandro
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jun 30, 2021 12:18 pm

[Opgelost] Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door Alexandro »

Ik heb een .odt bestand die niet meer geopend wordt in Writer.
Het wordt enkele seconden zichtbaar en nadien sluit OO Writer.

Er wordt wel een .~lock.bestandnaam.odt# aangemaakt, maar het verwijderen ervan helpt ook niet.

Is dit bestand te herstellen? Mss buiten OO Writer om?
Laatst gewijzigd door floris v op zo jul 04, 2021 9:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als opgelost gemarkeerd, floris v
Win 10 20H2 19042.1052
Open Office 4.1.10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door floris v »

Het lock-bestand moet alleen voorkomen dat een bestand door verschillende gebruikers tegelijk geopend wordt. Het heeft dus niets te maken met de staat van het bestand zelf. Odt-bestanden zijn eigelijk zip-bestanden, die je met bestandsbeheer moet kunnen openen als ze niet te erg beschadigd zijn. Verander de extensie (odt) in zip en kijk of je het dan kunt openen. Als je de melding krijgt dat het archief te zwaar beschadigd is en niet kan worden geopend, ben je waarschijnlijk alles kwijt.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Alexandro
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jun 30, 2021 12:18 pm

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door Alexandro »

Heb dus de extensie in .zip veranderd.
Met Winzip programma wordt de inhoud weergegeven. Niet dat er iets corrupt is.
Met OO Writer wordt het zip programma ook geopend maar na een paar seconden sluit Writer alweer zonder enige foutmelding.
Win 10 20H2 19042.1052
Open Office 4.1.10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door floris v »

Dan is er een fout opgetreden in een van de xml-bestanden. Op het Engelstalige forum zitten wat experts die daar wel raad mee weten. Als je genoeg Engels kent om daar te vragen om hulp met een beschadigd bestand, kun je daar zelf posten. Anders wil ik het wel doen, stuur me dan het bestand in een privébericht, dan zet ik het daarop.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Alexandro
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jun 30, 2021 12:18 pm

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door Alexandro »

Vriendelijk bedankt Floris.
Ik ken genoeg Engels om mijn uitleg te doen maar het zou fijn zijn indien je me de juiste link bezorgt waar ik mijn probleem kwijt kan. Spaart tijd.
Win 10 20H2 19042.1052
Open Office 4.1.10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door floris v »

https://forum.openoffice.org/en/forum/index.php en dan de sectie Writer onder Applications. Zet erin dat het archief geopend kan worden, maar dat AOO erop crasht, en voeg het bestand als bijlage toe. Hopelijk staan er geen uiterst gevoelige zaken in.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Alexandro
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jun 30, 2021 12:18 pm

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door Alexandro »

Ik heb het voorgelegd aan de Engelse forum.
Allen kan ik de zip file niet bijsturen want ze is 2,6Mb groot.
Ik wacht nu op antwoord.

Alvast bedankt voor de support.
Win 10 20H2 19042.1052
Open Office 4.1.10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door floris v »

Zet het op een freehoster, dus waar je gratis bestanden kunt uploaden, en plaats de downloadlink in je bericht. Op het openoffice-forum werd altijd http://www.mediafire.com aanbevolen. Ik weet niet of je bestanden met die omvang daar ook op kunt zetten, maar anders vind je wel een andere.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Alexandro
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jun 30, 2021 12:18 pm

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door Alexandro »

OK, doorgestuurd.
Tkx.
Win 10 20H2 19042.1052
Open Office 4.1.10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door RPG »

Ik heb het bestand gedownload en kan het openen met LIbreOffice 7.1.3.2 ook kan ik het openen met ApacheOffice 4.2.0 wat een test versie is.
Misschien is het verstandig om het gebruikers profiel te vernieuwen.

Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geef het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door floris v »

Ik kan het niet openen in LO 7.1.1.2. Foutmelding is dat het archief zwaar beschadigd is. Je schreef dat het bestand 2,6 Mb groot is, maar wat je hebt geüpload is veel kleiner.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Alexandro
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jun 30, 2021 12:18 pm

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door Alexandro »

RPG en Floris,

Hier is de link van de Engelstalige forum:
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... 41#p512741.

Ik verdacht al die afbeeldingen die ik van het internet ertoe voegde met copy/paste maar was niet zekers. Sommige waren direct embedded maar de meeste bleken een externe internet link te zijn waardoor het bestand laag opende en waarschijnlijk fouten veroorzaakte.
De link naar de tutorial over beelden plaatsen in Writer wordt zekers opgevolgd.

Ik heb de oplossing van John_Ha gevolgd en dit werkte.
Momenteel zijn alle externe links verwijdert en moet ik nog de layout aanpassen want deze is gewijzigd door er een .zip file van te maken.

Ik heb deze opgeslaan en terug geopend ... maar Writer crashte opnieuw!

Op te volgen ...
Win 10 20H2 19042.1052
Open Office 4.1.10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door floris v »

Misschien in Writer eerst de instellingen wijzigen, dat het afbeeldingen niet weergeeft, dan haalt het ze hopelijk ook niet op en kun je makkelijker met het bestand werken.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Alexandro
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jun 30, 2021 12:18 pm

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door Alexandro »

Wat men ook voorstelt in de Engelse Forum en hier, AOO blijft crashen wanneer in het bestand opendoe, dit zonder vermelding van een fout.
In de volgende dagen ga ik een clean installatie doen van AOO en zien wat er dan gebeurd.

Alvast iedereen bedankt.
Win 10 20H2 19042.1052
Open Office 4.1.10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door floris v »

Opnieuw installeren zal niet helpen, denk ik. dat kost alleen maar tijd. De meeste problemen krijg je door fouten in het gebruikersprofiel.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door floris v »

Het lukt me nu in elk geval het bestand te openen in LibreOffice. Ik heb "weergeven van afbeeldingen" uitgezet, dat scheelt natuurlijk met laden e.d., en ik krijg geen crashes. Nog niet. Maar er staan nog steeds zat foto's e.d. in die rechtstreeks van een Franse website komen. Ik zou die afbeeldingen gewoon downloaden en op je harddrive parkeren, en vanaf daar in je bestand invoegen, bij voorkeur als link. Dan blijft je bestand klein, en als er eens wat vreselijk misgaat, heb je nog een kans dat je de tekst kunt redden. Dat komt door het volgende: in het zip-bestand komt het bestand met de eigenlijke tekst helemaal aan het eind te staan. Als het opslaan voortijdig afbreekt door een crash, verlies je dus het belangrijkste deel.

Een geheel ander punt is dat je op zeer grote schaal met directe opmaak werkt, je hebt bijvoorbeeld koppen met Dag 2, Dag 3, die de opmaak Default paragraph hebben, maar plaatsen die hebt bezocht krijgen opmaak Kop 4. Voor de stabiliteit van je document maakt dat niets uit, maar voor de overzichtelijkheid en begrijpelijkheid voor de lezer des te meer. Voor jezelf is ook veel makkelijker om een consequente opmaak te krijgen als je opmaakprofielen gebruikt, dan kun je je gewoon niet vergissen. Bedenk dat je de opmaakkenmerken van een opmaakprofiel net zo makkelijk kunt aanpassen als bij directe alinea- of tekenopmaak (onder Opmaak - Alinea of Opmaak - Teken).
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door RPG »

Bij mij loopt het niet vast wanneer ik het laatste document van John_Ha gebruik. Vanmorgen liep het een keer vast bij ApacheOffice4.2.

Ik deel de gedachte van Floris v dat je beter met stijlen kunt werken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alexandro
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jun 30, 2021 12:18 pm

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door Alexandro »

OK, ik noteer de opmerkingen over afbeeldingen en stijlen.
Beide ga ik eens grondig bestuderen en in toekomstige documenten toepassen.
LibreOffice heb ik gedownload en zal ik ook eens uitproberen en mss definitief overstappen.

Persoonlijke instellingen heb ik gereset. Maar het bestand blijft crashen veroorzaken.

Ik heb hier veel bijgeleerd maar moet nu toch besluiten dat ik beter een nieuw document aanmaak rekening houdend met jullie opmerkingen, het huidig document is te corrupt zelfs na alle aangebonden oplossingen.

Bedankt voor de support, ik ga deze nu afsluiten.
Win 10 20H2 19042.1052
Open Office 4.1.10
Alexandro
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jun 30, 2021 12:18 pm

Re: Corrupt ODT bestand herstellen

Bericht door Alexandro »

Toch nog even mededelen:

In AOO wou ik text kopiëren van het embedded bestand naar een totaal nieuw bestand en nu was er een klembord fout!
Voor mij was dit de druppel die de emmer liet overlopen.
Ik heb nu LibreOffice in gebruik, het embedded bestand geladen, héél wat correcties en text toegevoegd, en .... het werkt nog altijd en het crasht niet.

Ik ga nu al die originele AOO bestanden verwijderen, uitgenomen het embedded bestand dat ik een tijdje als back-up ga laten staan.

Was deze treat nutteloos? ABSOLUUT NIET.

Ik heb hier en op de Engelse forum heel wat bijgeleerd ivm afbeeldingen plaatsen. Stijlen aanleren en gebruiken ga ik zekers ook onderzoeken.

Nogmaals bedankt voor de support.
Win 10 20H2 19042.1052
Open Office 4.1.10
Plaats reactie