Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bespreek de tekstverwerker
Wim-1
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 11, 2021 10:29 am

Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bericht door Wim-1 »

Goedemorgen beste lezer,

Ik ben net overgeschakeld van win97 naar OpenOffice,
Ik werk met grote tabellen

In een tabel selecteer ik een aantal rijen in de eerste kolom
hierna kies ik tabel > selecteren > rijen

Resultaat is dat alleen de laatst geselecteerde rij wordt geselecteerd en niet de andere rijen

Wie weet hoe dat komt ?

Met vriendelijke groet
Wim
OpenOffice 4.1.10 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bericht door RPG »

Ik denk dat je vergeet om de shift toets in te drukken.

Dit staat allemaal beschreven in de helpfile onder het trefwoord: Sneltoetsen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bericht door floris v »

Writer werkt iets anders dan Word. Ook in LibreOffice selecteer je met Selecteren > Rij alleen de rij met daarin de laatst geselecteerde cel.
Plaats de muis links in de tabel en schuif hem op een neer tot er een pijl naar rechts (niet te verwarren met de dubbele pijl waarmee je breedte en hoogte van de kolom/rij verandert) verschijnt. Dan Linksklikken en omlaag slepen selecteert de complete rijen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bericht door RPG »

In vond ook nog het volgende trefwoord voor de helpfile
selectiemodi in tekst
statusbalk aan/uit

Ik verwijs liever naar de helpfile daar ik ook niet alle uitzonderingen paraat heb om het te beschrijven.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Wim-1
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 11, 2021 10:29 am

Re: Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bericht door Wim-1 »

RPG schreef:Ik denk dat je vergeet om de shift toets in te drukken.

Dit staat allemaal beschreven in de helpfile onder het trefwoord: Sneltoetsen.
Ik heb alle combinaties met de shift toets geprobeerd maar dat maakt geen indruk helaas
OpenOffice 4.1.10 op Windows 7
Wim-1
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 11, 2021 10:29 am

Re: Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bericht door Wim-1 »

floris v schreef:Writer werkt iets anders dan Word. Ook in LibreOffice selecteer je met Selecteren > Rij alleen de rij met daarin de laatst geselecteerde cel.
Plaats de muis links in de tabel en schuif hem op een neer tot er een pijl naar rechts (niet te verwarren met de dubbele pijl waarmee je breedte en hoogte van de kolom/rij verandert) verschijnt. Dan Linksklikken en omlaag slepen selecteert de complete rijen.
Dit werkt wel maar ik wil het onderbrengen in een macro en dan gaat het fout
OpenOffice 4.1.10 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bericht door RPG »

Ik denk dat het een en ander toch eenvoudig is.

Ga eerst naar de cel waar het begin van de selectie moet plaats vinden.
Druk op de shift toets
beweeg met de pijltjes toets waar je naar toe wilt.

Als je hele rijen wilt selecteren
Gebruik de werkbalk voor tabellen
Selecteer een rij door gebruik te maken van de werkbalk of door de muis voor de rij te plaatsen en wachten tot het een pijltje wordt
druk op de shift
beweeg met de pijltjes naar beneden of boven
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bericht door RPG »

Wim-1 schreef: floris v schreef:
Writer werkt iets anders dan Word. Ook in LibreOffice selecteer je met Selecteren > Rij alleen de rij met daarin de laatst geselecteerde cel.
Plaats de muis links in de tabel en schuif hem op een neer tot er een pijl naar rechts (niet te verwarren met de dubbele pijl waarmee je breedte en hoogte van de kolom/rij verandert) verschijnt. Dan Linksklikken en omlaag slepen selecteert de complete rijen.



Dit werkt wel maar ik wil het onderbrengen in een macro en dan gaat het fout
Als ik dat goed begrijp wil je eenvoudig een gehele tabel selecteren. Daar is een opdracht voor door op de linker bovenhoek te klikken.
Deze opdracht kan ook in de werkbalk tabel zichtbaar gemaakt worden of eventueel ingevoegd.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Wim-1
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 11, 2021 10:29 am

Re: Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bericht door Wim-1 »

RPG schreef:
Wim-1 schreef: floris v schreef:
Writer werkt iets anders dan Word. Ook in LibreOffice selecteer je met Selecteren > Rij alleen de rij met daarin de laatst geselecteerde cel.
Plaats de muis links in de tabel en schuif hem op een neer tot er een pijl naar rechts (niet te verwarren met de dubbele pijl waarmee je breedte en hoogte van de kolom/rij verandert) verschijnt. Dan Linksklikken en omlaag slepen selecteert de complete rijen.



Dit werkt wel maar ik wil het onderbrengen in een macro en dan gaat het fout
Als ik dat goed begrijp wil je eenvoudig een gehele tabel selecteren. Daar is een opdracht voor door op de linker bovenhoek te klikken.
Deze opdracht kan ook in de werkbalk tabel zichtbaar gemaakt worden of eventueel ingevoegd.
Dat is niet de bedoeling Ik wil meerdere regels tekst ergens anders zetten. Ik heb een onoplosbaar probleem met het sorteren van tekst dus na het standaard sorteren op de bekende manieren moet ik alle tekst nalopen en tekstblokken ergens anders neerzetten. Het is niet alleen mijn probleem maar ik zie op internet dat niemand die voor het zelfde probleem staat een oplossing heeft

Het heeft even geduurd maar de super simpele oplossing blijkt te zijn dat als ik in een kolom een aantal rijen selecteer ( de vakjes worden blauw) ik in feite al de hele rij heb geselecteerd heb dus de handeling tabel > selecteren > rijen is overbodig
Indrukken van shift alt of ctrl of ander functietoetsen in welke combinatie dan ook is ook niet nodig

Met vriendelijke groet
Wim
OpenOffice 4.1.10 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bericht door RPG »

Wim-1 schreef: Ik heb een onoplosbaar probleem met het sorteren van tekst dus na het standaard sorteren op de bekende manieren moet ik alle tekst nalopen en tekstblokken ergens anders neerzetten. Het is niet alleen mijn probleem maar ik zie op internet dat niemand die voor het zelfde probleem staat een oplossing heeft
Ik zou zeggen maak een nieuwe draad aan over dat probleem met gelijk een voorbeeld wat niet werkt naar jouw verwachtingen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Meerdere rijen selecteren in een tabel werkt niet

Bericht door floris v »

Wim-1 schreef:Ik heb een onoplosbaar probleem met het sorteren van tekst dus na het standaard sorteren op de bekende manieren moet ik alle tekst nalopen en tekstblokken ergens anders neerzetten. Het is niet alleen mijn probleem maar ik zie op internet dat niemand die voor het zelfde probleem staat een oplossing heeft
Klinkt interessant. Kom maar op met dat probleem. Maar wel in een afzonderlijk onderwerp.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie