Mailmerge niet verzonden als email

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
FrankFJ
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 27, 2020 12:27 pm

Mailmerge niet verzonden als email

Bericht door FrankFJ »

Het lukt me niet om een mailmerge uit te voeren naar de mailserver. Gecontroleerd dat het pop en SMTP goed ingevuld zijn (naam, poort en wachtwoord) het lukt me wel de mailmerge gewoon uit te printen, maar niet te mailen, waarbij ik goed heb opgelet dat het Aan veld naar de kolom met mailadressen in mijn database staat verwezen.

Overrigens lukt het allemaal wel vanuit Exel, maar daar wordt niet eens naar de server gevraagd en wordt dat via outlook keurig verstuurd. Het lukt me wel vanuit OpenOffice een bestand via Bestand-> verzenden-> als e-mail ,

Wie heeft hier ervaring mee?[
OpenOffice 4.1.7, Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Mailmerge niet verzonden als email

Bericht door RPG »

Ik heb geen idee wat er fout gegaan kan zijn bij jouw poging in het verzenden van een mailmerge maar bedenk dat al die moeite die hiervoor nodig is toch vaak echt bedoeld is voor profesionele partijen.
Mijns inziens moet je wel een dringende reden hebben om dit te willen.

Kun je mij ook vertellen waar je de benodigde gegevens hebt ingevuld?

Het lijkt mij ook aan te raden om het te proberen met LibreOffice aangezien ApacheOffice niet in staat is om alle behoeftes van Windows 10 te volgen. Ik heb geen idee welke mogelijke moeilijkheid er zijn voor ApacheOffice in dit geval.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Mailmerge niet verzonden als email

Bericht door RPG »

Ik ben een persoon die eerst begint met het beantwoorden en later ook nog meer details zoekt. Wanneer je gegevens invult zijn daar ook twee knoppen
a) Serververificatie : voor verdere invulling
b) Instellingen testen : Kijken of het werkt.

En bedenk dat het verzenden van een mailmerge buiten je mailprogramma omgaat: Je kunt het daar waarschijnlijk alleen zien wanneer het mailprogramma gebruik maakt van het imap protocol. Het verzenden door gebruik te maken van Bestand-> verzenden-> als e-mail werkt anders dan wordt het verzonden vanuit je mailprogramma.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Mailmerge niet verzonden als email

Bericht door RPG »

Dank voor de reactie, bij het testen loopt het programma OpenOffice vast, daarna (na herstellen) geeft hij aan iserver gevonden en tweede item een rood kruisje. Ik heb geprobeerd met
zelfde naam en wachtwoordin te loggen bij webmail van Caiway en daar kom ik gewoon in. Caiway helpdesk kan mij niet verder helpen.
Het is de bedoeling dat de beantwoording van vragen via het open forum gebeurd en niet via persoonlijke berichten.

Ik geloof niet dat het zinvol is om verder te gaan met deze draad zonder dat je LibreOffice hebt geïnstalleerd. Dat heb ik al in het eerste antwoord min of meer gesteld maar nu dus duidelijk. ApacheOffice heeft zoveel problemen voor beginners speciaal in Windows 10 dat ik er niet mee wil doorgaan met beantwoorden van vragen daarover.

ApacheOffice kent al bijna 10 jaar geen ontwikkeling wat best jammer is.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Mailmerge niet verzonden als email

Bericht door RPG »

Bij het instellen van het email-account kan van alles misgaan. Vooral voor beginners in de wereld van email-account en de office instellingen is het belangrijkste probleem vaak het missen van de geschiedenis. Lees dit als constatering.

ApacheOffice en ook LibreOffice verzenden de email via SMPT instellingen. SMPT is verbonden met POP3. Het is niet te geloven in deze tijd maar dat kon vroeger zonder wachtwoord en versleuteling. In de beide office programma's is het nog steeds krakkemikkig geregeld met allerlei hulpmiddelen en instellingen. Voor zover ik weet lukt IMAP niet. Voor versleuteling lukt alleen SSL.
Waarschijnlijk vraagt de SMTP server wel een wachtwoord maar dit wordt geregeld door te laten inloggen op de POP3 server en daar het wachtwoord te vragen. Dit wordt geregeld in het bovenste deel van tweede popup.

Het onderste deel van de tweede popup. Ik heb vandaag dat voor het eerst geprobeerd maar het is nog niet gelukt om dat aan de praat te krijgen maar ik ben nooit bezig met het verzenden van mailberichten op deze manier.

De problemen die in dit bericht hierboven zijn uitgelegd gelden voor alle versies van ApacheOffice en LIbreOffice. ApacheOffice in zijn huidige versie heeft onder Windows 10 zoveel problemen dat ik dan niet weet waar het probleem gezocht moet worden. LibreOffice heeft vaak het voordeel dat veel instellingen gelijk goed gezet. LibreOffice heeft de ontwikkeling van Windows beter kunnen volgen.

Voor iemand die gevorderd is in het omgaan met computers en in dit geval misschien toch niet wil overstappen naar LibreOffice kan overwegen om over te stappen naar een proef versie van ApacheOffice namelijk 4.2. Het belangrijkste daarvan is dat het 64 bit is dus aangepast aan moderne computers. Het lost mogelijk ook het probleem van JAVA 32 bits op. Ik vermoed dat het ook JAVA 64 bit draait.

Ik heb al enige tijd ApacheOffice 4.2 64 bit op mijn computer werkend.
Apache OpenOffice development builds: daily/nightly, snapshots
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
FrankFJ
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 27, 2020 12:27 pm

Re: Mailmerge niet verzonden als email

Bericht door FrankFJ »

RPG schreef:
Dank voor de reactie, bij het testen loopt het programma OpenOffice vast, daarna (na herstellen) geeft hij aan iserver gevonden en tweede item een rood kruisje. Ik heb geprobeerd met
zelfde naam en wachtwoordin te loggen bij webmail van Caiway en daar kom ik gewoon in. Caiway helpdesk kan mij niet verder helpen.
Het is de bedoeling dat de beantwoording van vragen via het open forum gebeurd en niet via persoonlijke berichten.

Ik geloof niet dat het zinvol is om verder te gaan met deze draad zonder dat je LibreOffice hebt geïnstalleerd. Dat heb ik al in het eerste antwoord min of meer gesteld maar nu dus duidelijk. ApacheOffice heeft zoveel problemen voor beginners speciaal in Windows 10 dat ik er niet mee wil doorgaan met beantwoorden van vragen daarover.

ApacheOffice kent al bijna 10 jaar geen ontwikkeling wat best jammer is.
Dank dan ga ik LibreOffice installeren en kom er eventueel op terug. Ik wist niet dat OpenOffice zoveel problemen geeft.
OpenOffice 4.1.7, Windows 10
FrankFJ
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 27, 2020 12:27 pm

Re: Mailmerge niet verzonden als email

Bericht door FrankFJ »

FrankFJ schreef:
RPG schreef:
Dank voor de reactie, bij het testen loopt het programma OpenOffice vast, daarna (na herstellen) geeft hij aan iserver gevonden en tweede item een rood kruisje. Ik heb geprobeerd met
zelfde naam en wachtwoordin te loggen bij webmail van Caiway en daar kom ik gewoon in. Caiway helpdesk kan mij niet verder helpen.
Het is de bedoeling dat de beantwoording van vragen via het open forum gebeurd en niet via persoonlijke berichten.

Ik geloof niet dat het zinvol is om verder te gaan met deze draad zonder dat je LibreOffice hebt geïnstalleerd. Dat heb ik al in het eerste antwoord min of meer gesteld maar nu dus duidelijk. ApacheOffice heeft zoveel problemen voor beginners speciaal in Windows 10 dat ik er niet mee wil doorgaan met beantwoorden van vragen daarover.

ApacheOffice kent al bijna 10 jaar geen ontwikkeling wat best jammer is.
Dank dan ga ik LibreOffice installeren en kom er eventueel op terug. Ik wist niet dat OpenOffice zoveel problemen geeft.
RPG schreef:
Dank voor de reactie, bij het testen loopt het programma OpenOffice vast, daarna (na herstellen) geeft hij aan iserver gevonden en tweede item een rood kruisje. Ik heb geprobeerd met
zelfde naam en wachtwoordin te loggen bij webmail van Caiway en daar kom ik gewoon in. Caiway helpdesk kan mij niet verder helpen.
Het is de bedoeling dat de beantwoording van vragen via het open forum gebeurd en niet via persoonlijke berichten.

Ik geloof niet dat het zinvol is om verder te gaan met deze draad zonder dat je LibreOffice hebt geïnstalleerd. Dat heb ik al in het eerste antwoord min of meer gesteld maar nu dus duidelijk. ApacheOffice heeft zoveel problemen voor beginners speciaal in Windows 10 dat ik er niet mee wil doorgaan met beantwoorden van vragen daarover.

ApacheOffice kent al bijna 10 jaar geen ontwikkeling wat best jammer is.
LibreOffice is inderdaad de oplossing voor mijn probleem.
OpenOffice 4.1.7, Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Mailmerge niet verzonden als email

Bericht door RPG »

FrankFJ schreef:LibreOffice is inderdaad de oplossing voor mijn probleem.
Het is mooi dat je probleem is opgelost.
Gezien het feit dat je redelijk gepusht bent naar LibreOffice over te stappen en je ook gebruik maakt van de gegevensbronnen betekent dat waarschijnlijk ook dat je waarschijnlijk met een database werkt.

Ik wil niet echt een advies geven over welke database het beste is dat is voor iedereen verschillend maar het gebruik van LibreOffice betekent naar mijn idee niet dat hun voorkeur database, FireBird, aan te bevelen is voor beginners. Op het Engelse forum zijn bijna alle toonaangevende leden wel overgestapt naar LibreOffice maar blijven zij gebruik maken van HSQLDB als database maar dan wel een nieuwere versie.

Het lukt mij ook nog niet om FireBird goed aan het werk te krijgen terwijl mij dat wel lukt met HSQLDB 2.5 en SQLite. Bij verdere vragen is misschien een nieuw onderwerp beter.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Mailmerge niet verzonden als email

Bericht door RPG »

In versie 6.0 en 6.1 zijn uitbreidingen toegevoegd die verband houden met mailmerge of in het Nederlands: Standaardbrief.
LibreOffice 6.1: Release Notes - The Document Foundation Wiki
LibreOffice 6.0: Release Notes - The Document Foundation Wiki

Nederlands
LibreOffice 6.0: Release Notes - The Document Foundation Wiki
LibreOffice 6.1: Release Notes - The Document Foundation Wiki

De maker heeft ook blogpost gedaan waarvan de links staan in de release notes.
Deze blogpost What is Miklos hacking – Mail merge Writer data source bevat ook een link naar een Youtube filmpje over hoe het een en ander te gebruiker.

Er is met bovengenoemde uitbreidingen ook een Mailmerge werkbalk gemaakt. Ik weet geen Nederlandse naam voor deze werkbalk. Het is wel zo dat deze werkbalk het verzenden gemakkelijker moet maken. De beschrijving van deze werkbalk en anderen is te lezen in de helpfile. Het is ook wel verstandig om te lezen. Het doet ons begrijpen dat een goede werkmethode onze productieveteit kan verhogen. De werkmethode voor OpenOffice is niet automatisch gelijk aan een Microsoft product.

Verschil tussen Mailmerge en Verzenden
Het is niet zo aan mij om het verschil tussen deze twee uit te leggen maar het is voor de gebruiker toch wel belangrijk om te leren zien dat het verschil wel groot is. Ik heb ook het idee dat mailmerge toch echt iets is voor bedrijven die veelvuldig brieven rondsturen met de zelfde inhoud, niet noodzakelijk in grote aantallen.

Algemene indruk over mailmerge
Ik heb het idee dat het ook wel werkt maar je moet wel gedisciplineerd zijn en goed volgen wat er getoond wordt en het lijkt mij niet geschikt voor incidenteel gebruik.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie