database is met een ongeldige parameter gestart

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door Atwist »

Ik ben nu radeloos ben druk bezig om mijn database te vullen met gegevens.
Sluit ik netjes af wat ik al een paar keer heb gedaan met de database.
Krijg ik nu de melding (zie afbeelding)
foutdatabase.jpg
foutdatabase.jpg (10.69 KiB) 4691 keer bekeken
Weet iemand wat het probleem kan zijn
Laatst gewijzigd door Atwist op do sep 22, 2016 5:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door RPG »

Hallo

Ik kan er niets over zeggen. Ik heb het idee dat op dit moment niemand er iets over kan zeggen bij gebrek aan gegevens.

Wat is je database engine?
Wat laat je als laatste actie doen?
Gebruik je macro's en zit die fout in macro's?

Bij het herlezen krijg ik de indruk dat de database in het geheel niet meer op wil. Is dat zo?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door Atwist »

Ik weet dat het moeilijk is op google is ook weinig te vinden hierover.

De engine is de HSQLDB
Laatste actie is een normaal opslaan en dan afsluiten.
De macro is een hele simpele en die gebruik ik in meerdere databases

Kan er helemaal niets meer mee beginnen al mijn werk voor "jan met de korte achternaam"
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door RPG »

Hallo

Ik mag hopen dat je een backup hebt en dat je die kunt gebruiken. Het lijkt er op dat je een Embedded HSQLDB gebruikt en dat die gecrasht is.

Probeer het bestand hier te uploaden of stuur het door naar mijn prive adres als het te groot is.

Ik stuur je een Persoonlijk Bericht.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door RPG »

Hallo

De database die ik gekregen heb kan ik zonder problemen openen. Ik vermoed dat je de database met een macro opent en dat daar de fout in zit. Ik heb die macro niet.

De eerste keer dat ik het geopend heb was met versie LO 4.4.7. Later heb ik het geprobeerd met versie 5.1.3.2. Die gaf problemen met het afsluiten. Zo lang ik met een versie werk van LO die begint met een 4 heb ik weinig problemen. Versies die beginnen met een 5 die geven bij mij problemen.

Mijn advies ga terug naar een versie die goed wekt met de database. Voor andere zaken kun je zo mogelijk een hogere versie gebruiken. Als ik het goed begrijp heeft LO een ander verspreiding model als Apache Office.

http://downloadarchive.documentfoundati ... ffice/old/
De link verwijst naar de archieven met ook de meest stabiele versie die eindigt met een hoog laatste nummer zoiets als een 6,7 of 8.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door eremmel »

Altwist,
Je heb enige ervaring merk ik omdat je meerdere databases gebruikt. Het advies van Romke om regelmatig backups te maken is erg belangrijk (Ik schrijf telkens mijn Base document weg met een ander volgnummer). Als een database echt belangrijke info bevat dan wordt het tijd om over te schakelen op een echte, aparte database.
Op het engelse forum kun je iets vinden over split-databases (dan blijf je HSQLDB gebruiken). Goede alternatieven zijn MySQL (MariaDB) of PostgreSql. De laatste heeft de meest krachtige SQL en zit dicht bij SQL standaard.

Succes,
Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door Atwist »

@Romke
Later heb ik het geprobeerd met versie 5.1.3.2. Die gaf problemen met het afsluiten.
Dit is mij ook opgevallen dat het veel langer duurt voor dat het afsluit en krijg af en toe ook de melding van "geforceerd afsluiten of wachten" maar deze verdwijnt ook weer van zelf.
Ik ga eens down graden naar een versie 4.

@Erik
Ga nu eens hierover na denken heb dit nog nooit gedaan dus ik moet mij er maar eens in gaan verdiepen.

Dank voor jullie tips zodra ik weer met versie 4 werk meld ik mij weer.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door Atwist »

Nu snap ik er niets meer van
fout22092016.png
Heb het idee dat er in Linux een logfile bestaat waar dit is gekoppeld.

Voordat ik de versie 4.4.7.2 erop zetten heb ik alles van libreoffice, openoffice en de bestanden met ooo- eraf gehaald dus ook alle verborgen bestanden.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door Atwist »

Probleem gevonden bij toeval moest vanmiddag de PC afsluiten (tandarts afspraak) na twee uur weer gestart en wilde weer verder gaan met het zoeken van het probleem.
Wel verdraaid kan de database openen zonder problemen paar keer afgesloten en database weer geopend en het blijft steeds werken het sluiten van de database gaat ook veel sneller met de versie 4.4.7.2.
Wat is het toch heerlijk als alles werkt zo als het hoort :super:

Romke en Erik ik dank jullie voor de medewerking.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door eremmel »

Ik ken AOO / LO op linux niet goed genoeg, maar weet wel dat je op linux bestanden kan weggooien die nog in gebruik zijn. Ze blijven dan 'niet zichtbaar' nog beschikbaar voor draaiende programma's (dit i.t.t. Windows waar je een melding krijgt "Bestand is nog in gebruik'). Dus die herstart was blijkbaar nodig om de weg volledig vrij te maken voor LO 4.4.7.2.

In ieder geval succes met je project en denk aan je backup procedures....
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door Atwist »

Dank je Eremmel,
In ieder geval succes met je project en denk aan je backup procedures....
Daar ben ik al mee begonnen
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door RPG »

Hallo

Ik zie dat je je onder schrift hebt veranderd. Op zich zelf is dat niet mijn zaak. Ik heb het idee dat je gemakkelijk LO 4.4.7.2 en een versie uit de vijf serie gemakkelijk naast elkaar kunt laten werken. Ik weet niet hoe dat bij LinuxMint geregeld wordt maar bij mijn openSUSE linux worden ze netjes uit elkaar gehouden. Bij mij is het wel zo dat in principe de vijf serie dan de voorkeur heeft maar dat laat zich veranderen. Ik denk dan de stable versie van LO 5.3 redelijk goed te gebruiken zal zijn. Het programma staat ook op een geheel andere plaats op de harde schijf.

Je moet op een of andere manier wel aangeven welke versie de voorkeur heeft voor welke extensie. Ik weet niet of dat bepaald wordt door de volgorde van installeren of alleen door het aangegeven. Ik maak me nooit zo druk om die zaken.

Bij openSUSE is er ook een apart gebuikers profiel. Het lijkt er zelfs op dat ik, Apache Office 4.1.2 , LO 4.4.7.2 en de speciale openSUSE versie van 5.1.3 door elkaar heen kan gebruiken.

Linux distributies hebben vaak een eigen versie die op kleine punten afwijkt van de originele versie. Op die manier heeft de versie van openSUSE altijd suse in de naam van de map van het gebruikersprofiel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door Atwist »

Hallo Romke,

In Linux Mint kan je ook diverse versie naast elkaar draaien zonder problemen te krijgen.

Maar ik heb liever altijd 1 versie erop staan.

Database draait nog steeds zonder problemen :bravo:
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: database is met een ongeldige parameter gestart

Bericht door cornouws »

Atwist schreef:@Romke
Later heb ik het geprobeerd met versie 5.1.3.2. Die gaf problemen met het afsluiten.
....
Ik ga eens down graden naar een versie 4.
.
Ehh, LibreOffice 5.1.3.2 is niet zo recent. Actueel is de 5.1.5 in de Still-lijn (binnenkort 5.1.6)
en 5.2.2. in de Fresh-lijn (binnenkort 5.2.3).
Allemaal 'stable'. Alleen in de fresh-lijn zitten mogelijk meer onvolkomenheden (maar ook meer nieuwe functies en verbeteringen..)

Zie https://wiki.documentfoundation.org/ReleasePlan voor schema.
en http://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/ voor de Fresh-lijn
en http://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-rustig/ voor de Still-lijn.

Als je een duidelijk probleem hebt: heel graag melden in BugZilla. Alleen gemelde/bekende problemen kunnen worden opgelost :geek:
https://bugs.documentfoundation.org/
Hulp baarbij kun je evt vragen op een mailinglijst (sorry :) ) - zoals users@nl.libreoffice.org (http://nl.libreoffice.org/ondersteuning ... meenschap/)
Succes!
Cor
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
Plaats reactie