[Opgelost] Keuze (1ste) window sluit niet (Apple)

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
MattOnTheNet
Berichten: 9
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 12:01 pm

[Opgelost] Keuze (1ste) window sluit niet (Apple)

Bericht door MattOnTheNet »

Na het installeren van OO4.1.2, wat zonder problemen verliep) kan ik, na het opstart het "Keuze window" gewoon sluiten d.m.v. de rode afsluitknop linksboven in het scherm.

Wanneer ik echter bijv. "Tekstdocument" selecteer, krijg ik keurig een leeg tekstdocument. Dit zelfde gebeurt wanneer ik "Werkblad" kies, waarna ik een werkblad krijg.

De aangeroepen onderdelen (Tekstdocument en Werkblad) starten goed en sluiten ook goed af.

Wil ik hierna OpenOffice "Keuze (1ste)window" afsluiten, dan gebeurt er niets meer: de window is *niet* te sluiten. Noch in de Dock, noch met "OpenOffice Afsluiten", noch d.m.v. de rode knop linksboven.
Dit Keuze (1ste) window is alleen weg te krijgen in "Forceer stop..."

Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Zie ik iets over het hoofd of hebben wellicht meer mensen hier problemen mee?

Mvg,

Matthieu

P.S. Ik heb een scherm capture mee gestuurd zodat duidelijk is wat ik bedoel met "Keuze (1ste) window!!
Bijlagen
OO_SelMen.jpg
Laatst gewijzigd door RPG op ma nov 09, 2015 1:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangemerkt als opgelost.
Apple iMac 21", OSX Sierra, 1TB HDD, 8Gb Ram, OpenOffice V4.1.3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Keuze (1ste) window sluit niet (Apple)

Bericht door RPG »

Hallo
MattOnTheNet schreef:Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is.
Ik denk inderdaad dat het niet de bedoeling is. Overigens is de beschrijving van het probleem mij niet zo duidelijk. Probeer OpenOffice af te sluiten en op nieuw op te starten. Daarna kijken of je er verder wel goed mee kunt werken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
MattOnTheNet
Berichten: 9
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 12:01 pm

Re: Keuze (1ste) window sluit niet (Apple)

Bericht door MattOnTheNet »

Dank voor de snelle reactie! Ik meende dat ik het probleem ruim had beschreven. In korte bewoording: ik kan OpenOffice niet afsluiten. Linksboven Geel verbergt de window, Groen maakt window schermvullend maar Rood sluit OO niet af.

Je suggestie om OpenOffice af te sluiten en daarna opnieuw te starten kan ik dus niet niet opvolgen daar OpenOffice niet afsluit :-)

Matthieu
Apple iMac 21", OSX Sierra, 1TB HDD, 8Gb Ram, OpenOffice V4.1.3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Keuze (1ste) window sluit niet (Apple)

Bericht door RPG »

Hallo

Het plaatje zag ik pas later.

Als je de computer misschien geforceerd afsluit en daarna OpenOffice opnieuw opstart kun je er misschien wel mee werken.

Het eigenlijke probleen.
Ik probeer te zoeken of ik het zelfde probleem ook kan vinden op het Engelse forum. Ik kan nu nog niet het zelfde probleem vinden maar daar wordt wel gesproken over een specifiek probleem bij de MAC computer wat betreft databases. Het zou best kunnen dat er enig verband is tussen jouw probleem en het probleem op het Engelse forum. Ik ben geen foutzoeker.

https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... ead#unread
link naar het Engelse forum aangaande het probleem met databases in het Engelse forum

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Keuze (1ste) window sluit niet (Apple)

Bericht door RPG »

Hallo

Een applicatie geforceerd afsluiten bij een mac computer

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
MattOnTheNet
Berichten: 9
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 12:01 pm

Re: Keuze (1ste) window sluit niet (Apple)

Bericht door MattOnTheNet »

Hoi Romke,

Je schreef: "Als je de computer misschien geforceerd afsluit en daarna OpenOffice opnieuw opstart kun je er misschien wel mee werken.

Klopt helemaal. Dit is ook wat ik beschreef in de tekst onder "Forceer Stop...". Dat is dan ook de enige methode om OO te stoppen. Daarna kan ik OO weer opstarten maar krijg precies hetzelfde probleem. Let wel: het probleem manifesteert zich alleen als ik een van de componenten start (tekst, werkblad, tekening, database).

Ik aarzel echter om het probleem Database gerelateerd te noemen: ik open niet eens een database.

Voor het juiste begrip nog even:

Start OpenOffice ===> Sluit OpenOffice (OpenOffice wordt wel afgesloten.)


Start OpenOffice ===> Start Tekstdocument ===> Sluit TekstDocument ===> Sluit OpenOffice (OpenOffice sluit niet).

Let wel: dit gebeurt dus bij ieder component dat ik start en niet alleen Tekstdocument. Ik doe verder niets in het aangeroepen onderdeel; gewoon openen en meteen weer sluiten!)

Matthieu
Apple iMac 21", OSX Sierra, 1TB HDD, 8Gb Ram, OpenOffice V4.1.3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Keuze (1ste) window sluit niet (Apple)

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet of OOo al eerder op de computer gebruikt is? Als het eerder op de computer gebruikt is dan helpt het vervangen van het gebruikers profiel soms.

Ik ben geen Mac gebruiker dus ik begrijp sommige termen niet zo goed. Je kunt het probleem ook vermelden op het Engelse forum. Daar zijn ook wat meer Mac gebruikers. Dan wordt het misschien ook duidelijker of het een probleem is van OpenOffice 4.1.2 of dat het een probleem is van jouw computer. Soms kan een klein probleem wijzen naar een fout van een ander probleem waarvan ze de oorzaak niet kennen.

Ook zijn daar enkele mensen die zich bezig houden met echt fout zoeken. Het lukt mij niet om daar grip op te krijgen. Ik ben meer iemand om het werkend te krijgen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
MattOnTheNet
Berichten: 9
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 12:01 pm

Re: Keuze (1ste) window sluit niet (Apple)

Bericht door MattOnTheNet »

Hallo,

Neen, OO is voor de eerste keer geïnstalleerd. Het probleem is daarom zo vreemd omdat de functionaliteit van een window onderdeel wordt aangetast. Nu ben ik wel een programmeur en kan me voorstellen dat, na het openen van een keuze (bijv Tekstdocument) de "Sluit" functie van het keuzemenu wordt gedisabled om de gebruiker te forceren netjes af te sluiten. Wordt bijv. Tekstdocument netjes afgesloten, dan wordt de Afsluit procedure weer vrij gegeven in de keuze window.

Ik zal eens kijken in het Engelstalige forum. Dank voor je reactie!

Mvg, Matthieu
Apple iMac 21", OSX Sierra, 1TB HDD, 8Gb Ram, OpenOffice V4.1.3
MattOnTheNet
Berichten: 9
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 12:01 pm

Re: Keuze (1ste) window sluit niet (Apple)

Bericht door MattOnTheNet »

Hallo Romke,

Toen ik deze morgen de iMac weer opstartte en OpenOffice opende, bleek mijn probleem weg te zijn. Open en sluiten van OO gaat nu zoals verwacht.

Ik heb geen flauw idee wat er gebeurt is. Misschien dat met het cold booten bepaalde residente instellingen gereset zijn.

Ik dacht: ik zal je even op de hoogte stellen zodat je dit ook uit je rariteiten kabinet kan halen!

Nogmaals bedankt voor je reacties!

Mvg, Matthieu
Apple iMac 21", OSX Sierra, 1TB HDD, 8Gb Ram, OpenOffice V4.1.3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Keuze (1ste) window sluit niet (Apple)

Bericht door RPG »

Hallo

Dank je voor het op de hoogte stellen van de oplossing. Ik zelf heb nog steeds de gewoonte bij onbekende problemen de computer opnieuw op te starten. Als ik veel veranderingen aanbreng op een computer dan herstart ik deze diverse keren. Na elke keer als ik weer een programma gewist hebt of het register bijgewerkt heb.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie