Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
gnomon
Berichten: 5
Lid geworden op: do okt 29, 2015 10:54 pm

Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bericht door gnomon »

Hallo allen,

Zojuist trachtte ik Apache Open Office 4.1.2 op mijn systeem Windows 10 Pro te installeren. Dit lukte niet. Ik kreeg de volgende foutmelding: "Fout 1316.De opgegeven account bestaat al." Na klikken op OK volgde er een rollback van de installatie.
Het zou toch niet zo zijn dat deze melding verscheen omdat Apache Open Office 4.1.1 op mijn systeem is geïnstalleerd? Ik zou dat vreemd vinden, een nieuwere versie zou toch gewoon over een vorige versie geïnstalleerd moeten kunnen worden?

Wat een vreemd gedoe trouwens zojuist bij het registreren voor het forum. Ik moest een vraag beantwoorden over versie en systeem en moest maar raden hoe ik dat veld goed moest invullen. Geen wonder dat er een foutmelding volgde, met een omschrijving van wat er dan wel ingevuld diende te worden! Hoe kan je van tevoren nou de precieze formulering kennen?

Vriendelijke groet,
gnomon
Laatst gewijzigd door gnomon op zo nov 01, 2015 1:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 4.1.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bericht door RPG »

Hallo
gnomon schreef:Het zou toch niet zo zijn dat deze melding verscheen omdat Apache Open Office 4.1.1 op mijn systeem is geïnstalleerd?
Ik denk dat het daar mee te maken heeft. Het is dan wel zo dat er mogelijk iets fout zit in die installatie.

Ik heb gezocht op het net en een mogelijke oplossing zou kunnen zijn:
De versie 4.1.1 op nieuw te installeren en daarna versie 4.1.2 installeren.

Als dat niet de oplossing is zou ik een kennis opzoeken die het misschien beter weet. Het downloaden van allerlei hulp programma's kan het probleem misschien eerder groter maken. Al die hulp programma laden soms ook troep mee.

Als er niet iemand met een beter antwoord komt kun je ook vragen op een Windows forum. Die weten het mogelijk ook beter uit te leggen. De reden van het daar vragen is dat het meer een probleem van Windows is dan van OpenOffice. Ook al gebeurd het met OpenOffice.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
gnomon
Berichten: 5
Lid geworden op: do okt 29, 2015 10:54 pm

Re: Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bericht door gnomon »

Ik breng even verslag uit - tussentijds -, al lijkt het er in de tussentijd eerder slechter dan beter op geworden.
Met het op mijn systeem geïnstalleerde OpenOffice 4.1.1 heb ik van alles geprobeerd: wijzigen - waarna de computer opnieuw moest worden gestart -, repareren en de-installeren teneinde deze versie opnieuw te installeren. Allemaal tevergeefs, wijzigen en repareren hebben niet geholpen en zelfs de-installeren lukte niet, dezelfde foutmelding verscheen weer ("Fout 1316.De opgegeven account bestaat al."), waardoor ik versie 4.1.1 ook niet kon herinstalleren. Bijna tegen beter weten in heb ik hierna nog een keer geprobeerd versie 4.1.2 te installeren, en inderdaad, vorengenoemde foutmelding verscheen weer en andermaal werd de installatie teruggedraaid.

Wat ik bij de de-, re- en installatiepogingen wel voorbij zag flitsen (want zo gaat dat werkelijk), was iets over een Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable. En uit een ver verleden meen ik mij vagelijk te herinneren dat een melding van een accountfout bij de installatie van een programma daarmee te maken kan hebben. Maar hang me daar niet aan op. Misschien weet iemand dat beter dan ik en weet diegene dan ook hoe daarop te handelen.

Ik wacht nog even af of er hier nog verder behulpzame reacties zullen volgen - bedankt daarvoor alvast. Kom ik hier niet verder, dan zal ik een poging wagen bij een van de Windows-forums. Al verwacht ik daar niet veel van, ik heb daar gewoon geen beste ervaringen mee.

Vriendelijke groet,
gnomon

P.S. Naderhand ben ik er nog achter gekomen dat de hele installatie van versie 4.1.1 onklaar is geraakt, kennelijk door alle installatiehandelingen. Lekker dan, nu kan ik helemaal geen kant meer op met OpenOffice, ga het maar na aan de hand van het hiervóór door mij geschrevene!
OpenOffice 4.1.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bericht door RPG »

Hallo

Ik zou je aanraden te zoeken op het Engelse forum. Ik heb daar zelf ook even gezocht maar kan niet iets vinden wat direct tot een oplossing zou kunnen leiden.

Het beste is misschien om de computer te controleren op alle mogelijke zaken. Ik gebruik daar vaak CCleaner voor maar andere programma's met het zelfde doel kunnen ook helpen. Als je het aandurft gewoon de hele map OpenOffice uit Programma's wissen en dan opnieuw met CCleaner aan de slag. Het wissen van alle overbodige programma's kan gelijk mee genomen worden. Ook het uitschakelen van allerlei programma's die opgestart worden kan soms nuttig zijn. Dat zit tegenwoordig overal verspreidt. Het teruggaan naar veilige mode en dan nog wat doen is misschien ook nog goed.

Als je dat alles gedaan hebt kun je misschien opnieuw gaan werken aan OpenOffice. Tussen door elke keer CCleaner en opnieuw opstarten. Als ik zelf achter zo'n computer zit wordt hij vaak opnieuw opgestart.

Vergeet niet OpenOffice compleet uit te schakelen. Eventueel hardhandig; Ik weet niet meer hoe dat heet.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
gnomon
Berichten: 5
Lid geworden op: do okt 29, 2015 10:54 pm

Re: Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bericht door gnomon »

Hallo Romke,

Bedankt voor alle moeite, maar ik heb maar besloten over te stappen naar LibreOffice. Geen zin meer in al deze gecompliceerde problemen, hoor.

Ik heb nog een aantal dingen geprobeerd (alle OpenOffice-restanten verwijderd, voor zover te vinden: de programmamappen en -gegevens, registergegevens (vele gevonden via CCleaner, opvallend, want meestal vind je niet een paar honderd registerfouten met CCleaner, zoals nu wel gebeurde), geprobeerd OpenOffice te installeren met Administratorrechten, met een andere gebruikersnaam, voor mij alleen in plaats van voor iedereen, met een nieuw aangemaakt account met Administratorrechten). Maar allemaal tevergeefs, ik kreeg Apache OpenOffice 4.1.2 gewoon niet geïnstalleerd.

Wat ik vermoed, is dat er sprake is van een incompatibiliteit tussen OpenOffice en Windows 10, die pas tot uiting komt bij een nieuwe installatie- of update(poging) van OpenOffice onder Windows 10. (Zoals je misschien weet, hebben de meeste Windows-gebruikers een upgrade gekregen van Windows 7 of Windows 8.1 naar Windows 10, ik ook, waarbij ook de reeds geïnstalleerde programma's (zoals bij mij onder andere OpenOffice) automatisch werden overgezet naar Windows 10. Een eventueel installatie- of upgradeprobleem van OpenOffice onder Windows 10 zal dan wellicht "onder de radar" zijn gebleven.)

Vriendelijke groet,
gnomon
OpenOffice 4.1.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bericht door RPG »

Hallo
gnomon schreef:Wat ik vermoed, is dat er sprake is van een incompatibiliteit tussen OpenOffice en Windows 10, die pas tot uiting komt bij een nieuwe installatie- of update(poging) van OpenOffice onder Windows 10.
Ik deel die mening niet. Als het waar zou zijn dat waren er op het Engelse forum ook meer klachten geweest.

Er zijn voortdurend problemen van OpenOffice 4.1.1 en nu ook van 4.1.2 draaiend op windows 10. Neemt niet weg dat de meesten waarschijnlijk geen problemen hebben. Ik geloof niet dat de oorzaak bekend is. Bij een bekende oorzaak kan er ook een algemeen advies gegeven worden.

Gisteren werd bij mij de kernel van Linux vernieuwd. Vaak gebeurd dat zonder problemen soms met een probleem. Ik had een probleem op mijn computer maar dat hangt waarschijnlijk samen met de samenstelling van mijn hardware en software wat dat is niet geheel standaard. Na een paar keer opstarten en wat zoeken lukt het mij om het te herstellen. Dat betekent niet dat ik feitelijk de oorzaak weet.
Ik blijf eerder verbaasd dat computers werken zonder problemen dan dat ik mij verbaas over het niet willen functioneren. Het niet functioneren is natuurlijk wel hinderlijk.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bericht door floris v »

Google leert dat dit probleem soms optreedt bij het installeren van programma's, en niet alleen bij OpenOffice. Zoek maar eens op "error 1316 account already exists" (zonder de aanhalingstekens). Meestal is er dan iets mis met het Windows-register op de computer in kwestie, maar wat er precies mis is, kan best van computer tot computer verschillen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
gnomon
Berichten: 5
Lid geworden op: do okt 29, 2015 10:54 pm

Re: Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bericht door gnomon »

Hallo Romke en floris v,

Na zonder resultaat registerfouten te hebben verwijderd met achtereenvolgens CCleaner, Vitisofts Vit Registry Fix en RegistryFix7, en ook met Bulk Crap Uninstaller resten van Open Office te hebben verwijderd (zowel Windows eigen Programma's en onderdelen als Revo Uninstaller vermeldden OpenOffice niet meer als een geïnstalleerd programma), en ten slotte ook nog met het Windows hulpprogramma Msiexec (de Windows Installer) tevergeefs heb getracht OpenOffice geheel te verwijderen (weer trad fout 1316 op), ben ik maar rücksichtlos, via de zoekopdracht "OpenOffice" in de registereditor van Windows, het een en ander aan registeringangen gaan verwijderen. Wel na het exporteren/backuppen van de desbetreffende sleutels overigens. Ik moest hierbij trouwens nog uitkijken geen sleutels van LibreOffice te verwijderen.

Pas deze laatste "no-nonsense"-methode had resultaat: OpenOffice 4.1.2 liet zich nu dan eindelijk wel installeren. Blijkbaar was de opgetreden fout zo ""hard", dat het alleen nog maar zo kon!

Van internet ben ik ook niet wijzer geworden (de oplossing stond er niet tussen of ik begreep gewoon niet wat er stond), waarbij ik nog aanteken, dat fout 1316 ook nog naar een geheel andere fout blijkt te kunnen verwijzen: een netwerkfout of iets dergelijks.

LibreOffice ga ik nu weer verwijderen. (Fingers crossed dat dit niet tot dezelfde problemen gaat leiden...

Bedankt beiden,
gnomon
OpenOffice 4.1.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bericht door RPG »

Hallo

Apache Office en LibreOffice kunnen vreedzaam naast elkaar staan. Zonder problemen. Voor de harddisk levert het ook geen probleem op: het neemt niet zoveel ruimte in bij de huidige grootte van de harde schijven.

Je moet zelf bepalen wat de voorkeur krijgt bij het gebruiken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
gnomon
Berichten: 5
Lid geworden op: do okt 29, 2015 10:54 pm

Re: Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bericht door gnomon »

RPG schreef:Je moet zelf bepalen wat de voorkeur krijgt bij het gebruiken.
Nou ja, de Apache-versie gebruikte ik altijd al, ik ben niet van plan Libre te gaan gebruiken, dus verwijder ik deze toch maar.

gnomon
OpenOffice 4.1.1 op Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarom installeert OpenOffice 4.1.2 niet?

Bericht door floris v »

gnomon: die methode heb ik laatst moeten toepassen om van een akelig slecht werkende Java af te komen - hij bleef maar parallel processen starten tot de volle capaciteit van de processor en het geheugen gebruikt werd en alleen handmatig verwijderen van alles wat met Java te maken had kon dat verhelpen. Geen enkel programma dat registerfouten zegt te verhelpen is kennelijk volmaakt.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie