[Opgelost] Automatisch .doc of .xls?

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
Chrisis
Berichten: 2
Lid geworden op: do feb 09, 2012 8:48 pm

[Opgelost] Automatisch .doc of .xls?

Bericht door Chrisis »

Hallo allemaal,

Ik ben pas sinds kort een gebruiker van OOo en ben er zéér tevreden over.
Om eerlijk te zijn had ik nooit verwacht dat een gratis alternatief van Office ook maar in de buurt van de kwaliteit die ik gewend was zou komen.
Maar dat doet OOo zeker!! En het is ook nog eens een mindere belasting voor m'n netbook.

Helaas heeft zo'n beetje de rest van de wereld nog steeds Office dus worden extensies als .doc(x) en .xls(x) als standaard beschouwd.

Nu kan ik natuurlijk wel elk bestand dat ik maak opslaan als word 97-2003 document, maar het liefst zou ik willen dat OOo dat automatisch doet.
Zijn daar mogelijkheden voor??

Groeten Chris
Laatst gewijzigd door floris v op do aug 22, 2019 9:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opgelost-tag bewerkt, floris v, moderator
OpenOffice 3.3.0 op Windows 7 starters
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Automatisch .doc of .xls?

Bericht door floris v »

Welkom op het forum.
Nou, het is altijd beter bestanden op te slaan in de indeling van het programma waarmee je ze maakt, dus sla een met Word gemaakt bestand op als .doc en een met Writer gemaakt bestand als .odt. Dat voorkomt gegevensverlies door conversieproblemen. Sla alleen op als xls of doc als je een bestand in die indeling moet versturen.
Maar als je het echt wil: kijk bij Extra - Opties - Laden/Opslaan; in de keuzelijsten helemaal onderaan (met daarboven Documenttype en Altijd opslaan als) kun je dan opgeven dat een tekstbestand steeds moet worden opgeslagen als doc of odt, enzovoorts.

Als het probleem opgelost of de vraag beantwoord is, wijzig dan het eerste bericht in dit onderwerp en zet [OPGELOST] aan het begin van de titel. Markeer ook het groene vinkje.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Chrisis
Berichten: 2
Lid geworden op: do feb 09, 2012 8:48 pm

Re: Automatisch .doc of .xls?

Bericht door Chrisis »

Inderdaad gelukt. Super!
Boodschap is duidelijk.
Erg bedankt!

Chris
OpenOffice 3.3.0 op Windows 7 starters
gelotebe
Berichten: 2
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 11:45 am

Re: Niet opgelost: Automatisch .doc?

Bericht door gelotebe »

Bizar ... na update 2019 van Windows-10 waarin Word niet was geactiveerd(verlopen) zijn de tekstfiles .odt van OpenOficce overgenomen met logo van Word en alleen te lezen en niet te bewerken!!
Tijdelijk proef-gebruik van Word toegestaan en weer na verlopen geblokkeerd.
Hoe kan ik in 1x alle tekst van Word vrijmaken van hun logo tot direct gebruik in OpenOffice?!
Foutcode 0xC0000142 acht ik irrelevant want Word heeft kort proefperiode weer opnieuw gewerkt en nu geblokt.
OpenOffice 4.1.3
Windows-10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opgelost: Automatisch .doc of .xls?

Bericht door RPG »

Ik heb geen antwoord op de problemen die je hebt met Windows 10 en Word. Sinds ongeveer 2003 gebruik ik enkel en alleen Linux en OpenOffice.

Wanneer je door wilt gaan met OpenOffice is het naar mijn idee misschien beter om verder te gaan met LibreOffice Fresh | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project. Het werkt bijna het zelfde als ApacheOffice. LibreOffice wordt nog actief ontwikkelt en dat bijna niet meer het geval voor ApacheOffice wat wel jammer is.
Wanneer je LibreOffice installeert of opnieuw ApacheOffice dan zullen ook alle bestandsextensies ook waarschijnlijk weer goed verbonden worden.

in LibreOffice - Wikipedia kun je meer lezen over de ontstaans geschiedenis van LibreOffice.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: [Opgelost] Automatisch .doc of .xls?

Bericht door DiGro »

Zoek in de Instellingen van Windwos 10 naar Standaard-apps

Als je die gevonden hebt is er onderaan de lijst een optie "Standaard-apps per bestandstype kiezen"

Daar kun je de extensies die nu zijn toegewezen aan Word en Excel opnieuw toewijzen aan OpenOffice/LibreOffice (.odt, .ods, .doc . xls etc)
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Plaats reactie