[Tutorial] Ontwerpen formulieren

Door gebruikers voor gebruikers gemaakte tutorials
Forumregels
In dit forum geen vragen stellen, doe dat op de juiste plaats in het gewone forum.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

[Tutorial] Ontwerpen formulieren

Bericht door RPG »

Op de zelfde manier als ik op het engelse forum heb gedaan wil ik een tutorial maken voor het omgaan met formulieren in een database. Het is niet een vertaling dus het kan verstandig zijn om daar ook te kijken.

Formulier
Ik denk dat ik meer het woord form dan formulier gebruik. Het form word gebruikt voor twee verschillende zaken
a) Het document wat bewaard wordt.
b) Zoals je het ziet in de form navigator.
Dit betekent dan een form als document verschillende forms, als in de form navigator, kan bevatten.

Data mode en Edit mode
Als je een formulier wilt openen dan word het in het algemeen geopend in data mode. Dit betekent dat er wel gegevens in gevoerd kunnen worden maar dat het formulier niet bewerkt kan worden. Het alleen-lezen betekent dus dat het formulier niet veranderd kan worden. Data kan eventueel wel in gevoerd worden. Als er geen data ingevoerd kan worden kan de oorzaak heel verschillend zijn. Denk in de eerste plaats aan geen primary key. Als je het formulier wilt openen in edit mode klik dan eerst rechts op de muis en kies dan bewerken.

Wizard
De wizard of de assistent is een handig middel om de verschillende onderdelen te kunnen begrijpen. Ik heb veel geleerd door eerst iets met de wizard iets te doen en dan goed te kijken hoe het probleem opgelost werd. De wizard maakt een formulier met gedeeltelijk gegroepeerde besturings elementen(controls). Als je een control wilt bewerken van enkele gegroepeerde controls druk dan gelijktijdig op de control toets van het toetsen bord en klik met de muis op de gewenste control (besturings element).

Helpfile
Het is denk ik niet mogelijk om te werken met OOo-base zonder de help file grondig door te lezen. Wat ik zelf doe met nieuwe programma's is het bestuderen van alle knoppen en toetsen om het gewenste doel te bereiken. Het bestuderen van de helpfile helpt om het een en ander te begrijpen.

Toolbars
Er zijn vier toolbars/werkbalken belangrijk als men wil werken met een formulier.
a) Formulier navigatie
b) BesturingsElementen
c) FormulierOntwerp
d) Meer besturing Elementen

Wanneer je een formulier wilt maken voor base dan moet je deze goed bestuderen. Op deze werkbalken zitten knoppen die hulpmiddelen in- of uit-schakelen die het ontwerpen van een formulier vereenvoudigen. Enkele van deze hulpmiddelen zijn:

Formulier-Navigator(form-navigator)
Met dit hulpmiddel kun je de structuur van het formulier goed ontwerpen.

Veld toevoegen
Deze knop activeert een hulpmiddel die het gemakkelijk maakt om een veld toe te voegen aan het actieve formulier. Er wordt altijd een label en gegevens besturing element toegevoegd aan het formulier als document. Wel moet het nog op de goede plaats neergezet worden.

Wizard of assistent
Met deze knop kan een hulpmiddel geactiveerd worden die helpt met het maken van moeilijkere besturingselementen zoals een list-box of combobox.

Het maken van een main-form of sub-form
Activeer de form-navigator. De form-navigator is niet het zelfde als de navigator in een tekstdocument. Het werkt bijna op dezelfde manier als de verkenner in Windows. In een formulier kun je meerdere formulieren maken. Met het rechts-klikken op de muis worden er verschillende mogelijkheden geboden. Dit betekent dat in een formulier als bestand meerdere main-forms voor gegevens behandeling kunnen zijn. Je kunt niet kiezen wat een mainform of subform wordt. Dit hangt af van de plaats waar een formulier wordt in gevoegd. Het verschil tussen een mainform en een subform is
a) Een main form is altijd op eerste niveau
b) Een subform is altijd op een lager niveau en heeft main velden en slave velden.

Mainform - subform
Een subform kan verbonden worden met een mainform. In het eigenschappen veld van een subform is de mogelijkheid om de velden te kiezen voor de verbinden van een subform en een mainform. Naast de slave velden is een knop die het gemakkelijk maak om deze verbinding te kiezen. De relaties die in een database gemaakt kunnen worden hebben geen invloed op een main- form en een sub-form. Ook omgekeerd is er geen invloed voor de relaties in de database.

Relaties
Voor het begrijpen van relaties kun je beter een tutorial over het ontwerpen van een database bestuderen. Wel wil ik hier duidelijk maken dat relaties geen betekenis hebben voor het ontwerpen van een formulier. In een formulier is alleen de relatie van een master field and slave field van belang.

Bewerken van de besturings elementen
Met rechts klikken kan er gekozen worden om de eigenschappen van een besturingselement of het bijbehorende formulier te bewerken. In elke popup die dan verschijnt zijn bijna altijd drie tabbladen:
a) Algemeen : voor de vorm geving en gedrag
b) Data : De verbinding naar de database
c) Events - gebeurtenisen : Voor programeren

Als het om gegroepeerde besturingselementen gaat druk dan eerst op de control-toets en klik dan met de muis. Soms moet er eerst op een leeg stuk van het scherm geklikt worden.

Knop
Op het algemene eigenschappen veld van dit besturing element kunnen verschillende acties gekozen worden. Dit is bereikbaar op het veld handelingen onderaan het tabblad.

Listbox - combobox
In het algemeen heeft een listbox de voorkeur maar er kunnen goede redenen zijn om een combo-box te gebruiken. Voor de niet geoefende gebruiker activeer eerst de assistent op de zelfde werkbalk. Dit vergemakkelijkt het werken met deze besturings elementen.

Tabelobject , tablecontrol, grid control
De Nederlandse naam is wat onduidelijk. Ik gebruik in het Engels de naam meestal gridcontrol maar voor een formulier schijnt het woord table control te zijn. Een grid control is niet een formulier maar een besturing element in een formulier. Wel heeft een gridcontrol de mogelijk heid om meerdere besturing elementen te bevatten. De eigenscahappen van deze besturing elementen kunnen iets verschillen van de zelfde besturingselementen die niet in een gridcontrol zijn. Dit is speciaal handig voor de listbox.
Het is mogelijk om meerdere gridcontrol in een formulier te maken. De knop hiervoor zit op meerdere besturingelementen.

SQL
Formulieren zijn bedoeld om gegevens te tonen die met een SQL opdracht worden gevraagd. Beginnende gebruikers begrijpen vaak onvoldoende de kracht van de SQL in de formulieren. Ook kan er door middel van verschillende formulieren en veel opgevraagde worden binnen een enkel formulier (document). Er is wel een beperking de opdracht update is alleen bereikbaar met macros. Ik denk dat dit komt omdat OpenOffice.org in princiepe denk ik bedoelt is om gegevens te tonen en niet om het grootscheeps te bewerken.

Dit is enkel en alleen bedoeld als inleiding in formulieren. Als je meer informatie wilt hebben zoek op het woord probleemoplosser
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Ontwerpen formulieren

Bericht door RPG »

Tabellen in een formulier

TabelObject
Het is mogelijk dat ik verschillen woorden voor het zelfde gebruik. Het woord wat in de Nederlandse versie gebruikt wordt op de toolbar is : TabelObject. Ik kan verschillende woorden gebruiken zoals gridcontrol, tablecontrol of gewoon tabel. Ik zal proberen eenduidig te houden maar ik bedoel hetzelfde namelijk: TabelObject.
Een tabelobject is opzichzelf niet een data formulier maar een besturingelement(control). Dit beteken ook dat er in een formulier meerdere tabelobjecten kunnen komen. Gebruik de form navigator om te bepalen welk formulier.

Alleen in ontwerp mode
Het is het gemakkelijkst om een tabelobject te maken met de wizard. Als de database tabel al gekozen is voor dit formulier dan worden bij een geaktiveerde wizard alle velden aangeboden om ze in deze tabelobject te plaatsen. Zelfs de volgorde kan dan bepaalt worden. Achteraf kan alles ook veranderd worden door met de rechter muisknop op de kolom hoofden te klikken. Kies daarna de gewenste actie. Rechts klikken op de rij nummers maakt het mogelijk om eigenschappen van het tabelobject zelf aantepassen.

In ontwerp en invoer mode
In deze twee modes kunnen zowel de volgorde als tonen van de velden veranderd worden. Voor verplaatsen: klik op de kolom hoofden en ga slepen. Voor al of niet tonen klik rechts op de kolom hoofden en kies actie.

Keuzevak in een tabelobject
Een keuzevak in een tabelobject kan niet met de assistent gemaakt worden. Een hulp middel kan zijn om een keuzevak te maken in het zelfde formulier buiten het tabelobject en de gegevens van het eigenschap tabblad te kopieren naar het eigenschap tabblad van het keuzevak in het tabelobject.
Een keuzevak heeft de bedoeling om andere gegevens te tonen dan er in de database tabel opgeslagen worden. Ter voorkoming van veranderingen die per ongeluk door gedaan worden

Tonen van gegevens met een keuzevak
Een keuzevak of listbox is bij uitstek geschik om waarden te tonen uit een andere database tabel indien reeds de bijbehorende Primary key aan wezig is.

Voorkom ongewenste veranderingen
Een keuzevak in een tabelobject heeft iets andere eigenschappen dan een keuzevak buiten een tabelobject. Op het algemene eigenschappen tabblad van een keuzevak kan onderanderen het volgende worden ingesteld:
Ingeschakeld : nee
Aantal regels : 0
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie