Het opzetten van een niet embedded database. Dit is beduidend moeilijker dan de embedded database. Ook is er een ruime keuze in welke database engine je kunt gebruiken. In deze tutorial wil ik alleen de HSQLDB database behandelen. Ook is het dan nog steeds de meegeleverde database. Ik denk dat degenen waarvoor de meegeleverde database onvoldoende is, mijn advies niet nodig hebben.
Ik wil hier verwijzen naar de Engelstalige site naar deze
draad. Daar staat zeer gedetailleerde informatie over het zelfde onderwerp. Speciaal voor degenen die het bedrijfsmatig gebruiken lijkt het mij nuttig om daar kennis van te nemen.
Edit: Het maken van een niet embedded database wordt gemakkelijk gemaakt door een wizard die in een databasedocument zit. De wizard is geschreven door DACM. In [Wizard] Automated 'split' HSQL database support wordt veel informatie gegeven. De wizard zelf is de eerste link daar.
|
Edit: Ik denk dat FreeHSQLDB v.0.3 op dit moment de voorkeur heeft. Het heeft de voorkeur omdat het regelmatig is bijgwerkt. 21-12-2017
|
Edit: Op het Engelse forum heeft Villeroy een soort extensie gemaakt die het splitten van een embedded database gemakkelijke maakt. kijk bij FreeHSQLDB v.0.3. Als ik het goed begrijp is het hetzelfde als wat DACM gedaan heeft maar nu met macro's
|
Edit: Maak een backup van je database voor dat je in problemen bent
|
Deze tutorial wil niet vertellen wat een goede database design is maar gaat over hoe de database benaderd kan worden.
Maak een nieuwe database
Stap 1
Kies met een bestaande database verbinden. Accepteer "
JDBC"
Stap 2
Opgeven van URL van gegevensbron.
Bij mij staat deze regel.
hsqldb:file:/home/romgro/Documents/opof/data/database/boeken5/boeken;default_schema=trueHet is als volg op gebouwd.
standaard :
hsqldb:file:Map naam linux:
/home/romgro/Documents/opof/data/database/boeken5/De map naam is verwijs naar de map waar de database komt/is. Bij windows moet de letter van de harde schijf er wel bij in komen. In alle gevallen is het goed om deze naam te kopiëren uit de verkenner.
Databasenaam:
boekenDe databasenaam wordt steeds gebruikt als eerste deel van de naam waaraan de suffix wordt toegevoegd.
Om toegang te krijgen :
;default_schema=trueJDBC stuurprogramma klasse:
org.hsqldb.jdbcDriver
Stap 3
Gebruikersnaam :
saWachtwoord vereist is niet aan gevinkt. Dit afhankelijk van wat de gebruiker wil.
Stap 4 Hier hoeft niet veranderd te worden. Maar kan wel.
Op twee momenten kan er getest worden. Ook moet af en toe geklikt worden op volgende.
Als op Voltooien wordt geklikt dat wordt de database op geslagen. Op geslagen wordt nu het openoffice deel. Hier voor moet opnieuw een naam en een map gekozen worden. Dit op dezelfde manier zoals een normale file opgeslagen wordt. Deze file kan opgeslagen worden in de zelfde map als de database maar ook op een andere plaats.
Het resultaat is nu, er zijn files die de gegevens van de database bevatten en er is een enkele file die de formulieren, rapporten en queries bevat.
KlasseIn geval er gevraagd wordt naar de HSQLDB klasse dan moet dat ingesteld worden onder
--> menu --> tools -> option
Onder java en klikken op klassepad.
De gewenste file is meestal : hsqldb.jar
Deze bevindt zich ergens in de map waar OOo is in mijn geval.
????/program/classes/hsqldb.jar
AutovalueEen andere probleem kan zijn de autovalue.
Dit moet ingesteld worden als de database werkt maar beter voordat er tabellen gemaakt zijn.
menu --> bewerken --> geavanceerde opties
Op tabblad gegenereerde waarden.
Activeer gegenereerde waarden ophalen
Vulin in het vak Instructieautomatisch ophogen : identity