Macro editor start met error. Na herstel ok

Ad48
Berichten: 7
Lid geworden op: ma nov 10, 2014 11:03 am

Macro editor start met error. Na herstel ok

Bericht door Ad48 »

Als ik een base document open en hierin een macro wil bewerken (Macrobeheer >> bewerken) dan levert dit de eerste keer bij het openen van de macro editor een een fout op. Het bestand moet dan hersteld worden. Na herstel en herstart kan ik onbeperkt macro`s aanpassen. Maar na sluiten van het bestand treed de fout bij een volgende opening van het bestand weer op. OO4.11 onder W8.1
GR. Ad
OpenOffice 4.11 op Windows 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro editor start met error. Na herstel ok

Bericht door RPG »

Hallo

Het is mij niet zo duidelijk wat het probleem kan zijn. Ik denk aan:
A) OpenOffice wil steeds herstellen na opstarten. Als dit waar is dan het herstellen gewoon een keer annuleren. Zorg wel dat je een bestand hebt.

B) Het kan zijn dat er een event aangeroepen wordt.

Vraag wat is de foutmelding.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Ad48
Berichten: 7
Lid geworden op: ma nov 10, 2014 11:03 am

Re: Macro editor start met error. Na herstel ok

Bericht door Ad48 »

Hallo Romke,
De volgorde is als volgt:
Xxx.odb openen
menu extra > macro`s > Macro`s beheren > OpenOffice Basic
Module kiezen > Knop bewerken
Hierop komt het venster "Openoffice document herstellen"
Na een aantal klikken is het document hersteld en opnieuw geopend.
Nu geeft: "menu extra > macro`s > Macro`s beheren > OpenOffice Basic" geen error venster en kan de geselecteerde module bewerkt worden.
Dit gedrag is, volgens mij, ontstaan na upgrade naar versie 4.11

Groeten, Ad
OpenOffice 4.11 op Windows 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro editor start met error. Na herstel ok

Bericht door RPG »

Hallo

Ik lees bijna alle bijdragen op het Engelse forum en misschien wel speciaal die met database en macro's te maken hebben maar ik geloof niet dat ik dit lees op het Engelse forum.
Ik mag aannemen dat je het herstellen misschien als eens geannuleerd hebt. Probeer ook nog een keer het gebruikers profiel te vernieuwen.
Voor de goede orde de database werkt goed zonder dat je de macro's probeert te veranderen? Een andere vraag is: De wijzigingen die je aanbrengt in de macro's zijn wel gebleven na herstellen?

Gebuikers of users profiel
Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro editor start met error. Na herstel ok

Bericht door RPG »

Hallo

Je zou ook kunnen proberen de veiligheid bij macro's zo hoog te zetten zodat er niets uitgevoerd wordt. Misschien kun je dan de macro's bewerken zonder dat de eerste fout optreedt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Ad48
Berichten: 7
Lid geworden op: ma nov 10, 2014 11:03 am

Re: Macro editor start met error. Na herstel ok

Bericht door Ad48 »

Hallo,

Het lijkt iets met w8.1 van doen te hebben. Ik heb het nu ook onder w7 geprobeerd en daar treedt dit niet op.

Gr, Ad
OpenOffice 4.11 op Windows 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro editor start met error. Na herstel ok

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet geen echte oplossing.

https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... =6&t=72580
In bovenstaande link schreef Villeroy: Stap eens over naar Libreoffice. Dit na een reeks klachten over de combinatie Windows 8.? en OpenOffice.org 4.1.1. (vrij vertaald)
LibreOffice en OpenOffice kunnen naast elkaar op de computer staan. Het verschil is niet zo groot..

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Ad48
Berichten: 7
Lid geworden op: ma nov 10, 2014 11:03 am

Re: Macro editor start met error. Na herstel ok

Bericht door Ad48 »

Ik heb de toepassing in LibreOffice geprobeerd. Ik kan daarin inderdaad meteen de macro`s bewerken. Maar niet alle macro's werken. Dat is waarschijnlijk ook logisch omdat ik vrij veel OpenOffice constanten en calls aanroep.
Zoals bijv. ThisComponent.supportsService("com.sun.star.sdb.OfficeDatabaseDocument").
Daarvoor zullen wel LibreOffice equivalenten zijn. Maar dat eventueel later.
OpenOffice 4.11 op Windows 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro editor start met error. Na herstel ok

Bericht door RPG »

Hallo

Voorzover ik weet moet er niet zoveel verschil zijn in macros tussen OOo en LibO. Wat als voorbeeld genoemd wordt is mij ook niet zo duidelijk aangezien ik daar geen nut van inzie. Daarvoor bestaat thisdatabasedocument.

Het is wel zo dat op een meer detail niveau er wel verschil begin te ontstaan. Die verschillen zijn erg moeilijk voor beginners maar zijn wel gemakkelijk te vinden bij het doorspitten van de documentatie en gebruik maken van de tools zoals BASIC, UNO en in dit geval de beste MRI.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie