[OPGELOST] Dialog Editor in multipage mode zetten.

BoySue
Berichten: 18
Lid geworden op: do sep 02, 2010 2:47 pm

[OPGELOST] Dialog Editor in multipage mode zetten.

Bericht door BoySue »

Hallo.
Hoe bestaande knoppen, met Pagina (stap) > 1, bewerken in de DialogEditor?
Enkel knoppen met pag_stap 0 en 1 zijn zichtbaar in edit mode.
Daardoor kan ik oa geen macros meer toewijzen aan knoppen met pag_stap = 2 of hoger.

Nu al dank.
Laatst gewijzigd door BoySue op ma jan 31, 2011 7:50 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
genietend van:
LinuxMint 9 kernel 2.6.32-21
OpenOffice.org 3.2.0 000320m12 (build:9483)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Dialog Editor in multipage mode zetten.

Bericht door RPG »

Hallo

Ik begrijp niet wat de vraag is.

Uit een kleine test blijkt dat zowel het dialoog oppervlak als de elementen een page nummer hebben. Een Element is zichtbaar als het pagenummber van het oppervlak en het element overeenstemmen.

Uitzonderingen
Een uitzondering is als het oppervlak pagenumber 0 heeft dan schijnen alle elementen zichtbaar te zijn. Het omgekeerde is ook het geval. Als een element het page nummer 0 heeft dan is het ook altijd zichtbaar.
http://wiki.services.openoffice.org/wik ... ge_Dialogs

Ik heb het idee dat dit zowel werkt in edit mode als in real mode.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BoySue
Berichten: 18
Lid geworden op: do sep 02, 2010 2:47 pm

Re: Dialog Editor in multipage mode zetten.

Bericht door BoySue »

Dag Romke,
MultiPageDialog.ods in bijlage zal mijn probleem duidelijk maken.
Na het openen/opstarten van het werkblad: met "Alt+Shift+m" de Dialog openen.

Door op de knoppen "Form Page 1" ---> "Form Page 5" te klikken worden respectievelijk paginas 1 ---> 5 geopend, dit is te zien aan:
1) de boodschap "Page X actief" bovenaan midden
2) de keuzeknoppen 'eigen' aan de actieve pagina"

Op "Form Page 1" roepen de 9 keuzeknoppen de respectieve paginas 11 tem 19 op, te zien bij het aanklikken van een van deze keuzes,
(na opnieuw "Form Page 1" te klikken is een nieuwe keuze mogelijk).

Een en ander is gerealiseerd door in "Dialog Editor" (tab "MenuFrm" in macroscherm) de betreffende knop te kiezen
en "Eigenschappen" aan te klikken, dan tab "Gebeurtenissen" te kiezen en daar bij "Muisknop ingedrukt" de gepaste sub te selecteren
(bv 'Button1_1_Click' onder tab "MultiPageDialogCode")

De subs "Button2_1_Click" ... "Button2_4_Click" voor de keuzeknoppen van "Form Page 2" staan reeds onder tab "MultiPageDialogCode"
en het is nu de bedoeling deze toe te kennen aan de knoppen "Keuze 1 frm 2" ... "Keuze 4 frm 2" op pagina 2

Dus naar macroscherm, tab MenuFrm aanklikken ( = Dialog Editor openen)
PROBLEEM
De editor opent steeds op pagina 1 maw
enkel de knoppen met pagina 0 of 1 zijn aanklikbaar

De VRAAG is dus :"hoe geraak ik in de editor aan knoppen met pagina > 1 ?"
Bijlagen
MultiPageDialog.ods
(13.15 KiB) 311 keer gedownload
genietend van:
LinuxMint 9 kernel 2.6.32-21
OpenOffice.org 3.2.0 000320m12 (build:9483)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Dialog Editor in multipage mode zetten.

Bericht door RPG »

Hallo

Mogelijk antwoord op de gestelde vraag.
Klik op de rand van de dialoog oppervlak
selecteer de properties
verhoog het pagina nummer tot het gewenste nummer.

Je moet wel voortdurend een propertie venster open hebben van het geselecteerde object.


Ik denk dat je beter ook een andere event kunt gebruiken
Item status changed. Je moet dan ook de propertie(eigenschap) Status changed veranderen van nee naar ja

Mijn eerste reactie was meerdere dialogen gebruiken. Ik heb dat gedeelte gewist maar ik denk dat het niet lukt op de manier hoe je het nu opzet. Ik heb het opnieuw in gevoegd met een andere kleur tekst.

Voor zover ik het nu begrijp is hetgeen wat je nu wilt niet mogelijk met OOo. Ik denk dat het verstandig is om met meerdere dialogen te werken.

Het opdelen van grote gewenste zaken in kleinere zaken is meestal een goede manier om te begrijpen waar de problemen liggen. Je merkt dat je nu vastloopt in iets. Ik denk dat het in het geheel niet kan op de manier hoe je het nu doet.

Het eerst maken van kleinere en meer dialogen kan de knelpunten duidelijk maken. Ook krijg je kennis van wat er allemaal mogelijk is. Na de kennis vermeerdering kan er zich weer een andere oplossing aan bieden.

Ik denk op dit moment aan het met macros manipuleren van de page. Ik heb overigens geen idee van hoe. Overigens heb ik het idee dat je op de verkeerde weg bent. Ik herken zaken van mij zelf namelijk: Het zoeken van oplossingen die later niet blijken te werken.


Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BoySue
Berichten: 18
Lid geworden op: do sep 02, 2010 2:47 pm

Re: Dialog Editor in multipage mode zetten.

Bericht door BoySue »

Op de fora heb ik (nog) niets bruikbaars gevonden.

Ondertussen toch reeds een "work around", nuttig voor kleine aanpassingen bij knoppen die in de Dialog Editor niet meer bereikbaar zijn, uitgetest en goed bevonden.
Voorwaarde is dat de naam van de knop gekend is of kan achterhaald worden. In mijn voorbeeld betreft het de knoppen met als label (tekst op de knop) resp. "Keuze 1 frm 2" tem "Keuze 4 frm 2" die moeten gekoppeld worden aan de resp. subs "Button2_1_Click" tem "Button2_4_Click" uit module "MenuMod".

WERKWIJZE:
1) in "Dialog Editor" (tab "MenuFrm" in macroscherm) in de werkbalk "dialoogvenster" op de knop "Dialoogvenster exporteren" klikken en het xdl bestandje met een goeie naam op een goeie plaats wegschrijven.

2) dit xdl bestand openen met gedit

3) de gewenste wijzigingen aanbrengen en saven, in ons geval:

<dlg:button dlg:id="Button2_1" dlg:tab-index="15" dlg:left="15" dlg:top="47" dlg:width="44" dlg:height="12" dlg:page="2" dlg:value="Keuze 1 frm 2"/>

vervangen&aanvullen tot

<dlg:button dlg:id="Button2_1" dlg:tab-index="15" dlg:left="15" dlg:top="47" dlg:width="44" dlg:height="12" dlg:page="2" dlg:value="Keuze 1 frm 2">
<script:event script:event-name="on-mousedown" script:macro-name="vnd.sun.star.script:Standard.MenuMod.Button2_1_Click?language=Basic&location=document" script:language="Script"/>
</dlg:button>

-> te herhalen, mits de gewenste aanpassingen, voor de 3 overige knoppen.

4) het xdl bestand nu openen in/met Firefox, Firefox geeft een foutmelding bij (bepaalde?) syntax fouten zodat deze alsnog kunnen hersteld worden.

5) in "Dialog Editor" (tab "MenuFrm" in macroscherm) de tab (en dus de form) verwijderen (rechts op klikken en verwijderen kiezen)

6) in Basic venster op knop "Dialoogvenster importeren" klikken en het gewijzigde bestandje importeren

Zijn er syntax fouten in het xdl bestandje dan lukt het importeren niet.
De nodige wijzigingen in het xdl bestand heb ik achterhaald door te vergelijken met de regels van andere knoppen die reeds aan een sub gekoppeld waren.

OPMERKING:
De werkwijze kan nogal bewerkelijk lijken maar is mi toch te verkiezen boven ... ja boven wat? Er is blijkbaar geen alternatief om bij Multi Page Dialogs knoppen op "hogere paginas" na de afgesloten creatie nog te editten.

In mijn eerste post zat een CALCbestand "MultiPageDialog.ods" als vb..
De dialog daaruit heb ik geïmporteerd in een BASEbestand "Database_Dialog1.odb" waarop ik deze oplossing verder heb uitgewerkt.

Alternatieven uiterst welkom :super:
Bijlagen
Database_Dialog1.odb
(9.57 KiB) 248 keer gedownload
genietend van:
LinuxMint 9 kernel 2.6.32-21
OpenOffice.org 3.2.0 000320m12 (build:9483)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Dialog Editor in multipage mode zetten.

Bericht door RPG »

Hallo

Ik gebruik het woord page omdat dat aangegeven staat in de eigenschappen. Voor macro's wordt het woord step gebruikt.
Door op de rand van het oppervlak van de dialoog te klikken kun je een page kiezen. Nieuw gemaakt controls worden gebonden aan de actuele page.

Door op de rand van de dialoog te klikken selecteer je de gehele dialoog. Dan kun je hier het gewenste page nummer kiezen.

Je zou overigens kunnen proberen om het een en ander te maken in:
  • a) Draw
    b) Calc
    c) Writer Met secties die al of niet getoond worden
    c) Writer Met frames die in het zichtbare deel geschoven worden.
Speciaal in Draw en Calc is gemakkelijk daar je weining macro's nodig heb en gebruik kunt blijven maken van forms. Elke pagina in Calc en Draw kan een afzondelijk formulier bevatten. Technisch gezegd: Writer heeft maar een drawpage per document. Calc en Draw hebben een drawpage per sheet of page.

Romke
Bijlagen
Database_Dialog1bew.odb
(9.33 KiB) 255 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BoySue
Berichten: 18
Lid geworden op: do sep 02, 2010 2:47 pm

Re: Dialog Editor in multipage mode zetten.

Bericht door BoySue »

Beste Romke,
Ik was gisteren de test van mijn post(ma jan 31, 2011 5:32 pm) aan het maken waardoor ik uw antwoord(zo jan 30, 2011 3:57 pm) slechts diagonaal doornam.
Bij herlezen blijkt nu dus dat mijn verre uitstap in xdl bestanden, im- en exporteren van dialogs wel leerzaam maar helemaal niet nodig was!
Uw oplossing:
Klik op de rand van de dialoog oppervlak
selecteer de properties
verhoog het pagina nummer tot het gewenste nummer.
Je moet wel voortdurend een propertie venster open hebben van het geselecteerde object.

is het perfecte antwoord op de vraag:"hoe geraak ik in de editor aan knoppen met pagina > 1 ?", maw de Dialog Editor staat altijd in multipage mode.

Véél dank!

Willy
genietend van:
LinuxMint 9 kernel 2.6.32-21
OpenOffice.org 3.2.0 000320m12 (build:9483)
Plaats reactie