een cel van een werkblad tonen

mdadvice
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 15, 2011 4:43 pm

een cel van een werkblad tonen

Bericht door mdadvice »

Lijkt allemaal simpel, maar ik vind niet hoe ik dit moet programmeren nl een macro
die naar een blad gaat met naam "x"
en van blad "x" de inhoud van cel a1 "gewoon" toont.

Wie kan mij helpen ?
Laatst gewijzigd door mdadvice op zo jan 16, 2011 8:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
windows 7 - openoffice 3.2 NL
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door RPG »

Hallo

Vergeet macros.
Maak gebruik van de zoek functie van dit forum
zoek naar :
a) datasource
b) gegevensbronnen
c) Probleemoplosser

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
mdadvice
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 15, 2011 4:43 pm

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door mdadvice »

Alvast bedankt voor de reactie - maar ik weet niet goed wat ik met dit antwoord aan moet.
Ik wil wel degelijk een macro maken, verbonden aan een button op een bepaald werkblad, waardoor ik dan kan navigeren naar een ander blad en cel.
Het programmeren lukt mij wel als ik bepaalde bewerkingen binnen blad "x" wilt doen, maar "gewoon tonen" dat lukt me niet - kun je mij toch een hint geven met welk commando dit moet lukken
windows 7 - openoffice 3.2 NL
BoySue
Berichten: 18
Lid geworden op: do sep 02, 2010 2:47 pm

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door BoySue »

Beste
Op dit forum worden macro's al eens afgeraden, niks van aantrekken :lol: !
In bijlage een voorbeeldje (vb4mdadvice.ods) dat u wellicht verder zal helpen

Op het blad 'cockpit' kan de gewenste cel ingetikt worden (in C4), en het blad (in C2)
Door daarna op de knop 'toon celinhoud in MsgBox' te klikken wordt de celinhoud aldus getoond
Met de knop 'toon celinhoud hiernaast' wordt de celinhoud gecopieerd in cel D13 van bladcockpit

Beetje mee experimenteren en de macrocode bestuderen zal alles duidelijk maken :D
vb4mdadvice.ods
(13.89 KiB) 437 keer gedownload
Veel plezier
genietend van:
LinuxMint 9 kernel 2.6.32-21
OpenOffice.org 3.2.0 000320m12 (build:9483)
mdadvice
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 15, 2011 4:43 pm

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door mdadvice »

Zeer wel bedankt voor de moeite - maar ... het is eigenlijk vrij eenvoudig wat ik wil - misschien was dit niet duidelijk
mijn werkblad (inroosteren.ods) bestaat uit een aantal sheets (januari, februari, ..., december) - het is een roosterprogramma. De Tab-bladen zijn moeilijk te zien en te kiezen. Ik wil gewoon vanuit blad 1("cockpit-blad") via buttons kunnen het blad "januari", "februari", .... kiezen en "zien" en zorgen dat de cel a1 telkens geselecteerd is.

TIA
windows 7 - openoffice 3.2 NL
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb geen idee hoe je het moet doen. Misschien kun je met Hyperlinks werken
menu --> invoegen -- hyperlink

Door mij worden macro's ontraden. Ik denk dat er goede redenen hier voor zijn.
De vraag begint meestal: ik ben een beginner en ik denk dat mijn vraaag opgelost kan worden door een eenvoudige macro. Helaas ben ik niet instaat om die zelf te schrijven weten jullie een oplossing. Dit wijst er vaak op dat de vragensteller geen begrip heeft van het normale werken van OpenOffice.org en ook niet van de API.

Ik denk dat het goed is voor veel gebruikers om eerst uit gebreid te leren hoe OpenOffice werkt eventueel met opgenomen macro's. Later kan het altijd nog eens uitgebreid worden met zelf geschreven macro's indien blijkt dat de vragen steller dat zou kunnen. Ik denk dat het goed kunnen zoeken op internet in de aanwezige forums naar kennis een basis voorwaarde om kennis te verzamelen. Kennis over het normale oplossen van problemen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BoySue
Berichten: 18
Lid geworden op: do sep 02, 2010 2:47 pm

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door BoySue »

OK, omdat het zondag is 8-)
Zie bijlage 'vb4mdadvice2.ods
Op blad 'cockpit' op de gewenste knop klikken & de gewenste maand komt te voorschijn met cursor op A1.

ter info de code in sub GaNaar(maand) is aangepaste 'opgenomen macro'. :shock:
Bijlagen
vb4mdadvice2.ods
(11.35 KiB) 405 keer gedownload
genietend van:
LinuxMint 9 kernel 2.6.32-21
OpenOffice.org 3.2.0 000320m12 (build:9483)
BoySue
Berichten: 18
Lid geworden op: do sep 02, 2010 2:47 pm

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door BoySue »

TIA,
Het is ook mogelijk een macro te 'draaien' door een toetsencombinatie aan te slaan, op deze manier zijn er geen knoppen nodig.
Aangezien vele toetsencombinaties reeds bezet zijn denk ik voor uw toepassing aan 'Alt+Shift+F1' voor blad januari tot en met 'Alt+Shift+F12' voor blad december.
Op deze wijze is zelf een eerste blad 'cockpit' overbodig.
Laat maar weten of deze oplossing u bruikbaar lijkt, dan maak ik hier een HowTo "Toetsencombinatie toewijzen aan macro" :super:

Willy
genietend van:
LinuxMint 9 kernel 2.6.32-21
OpenOffice.org 3.2.0 000320m12 (build:9483)
mdadvice
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 15, 2011 4:43 pm

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door mdadvice »

@RPG

Uw oplossing om met hyperlinks te werken is een schitterende en eenvoudige oplossing. Ik ben inderdaad geen doorwinterde programmeur - maar kan wel de grote lijnen van programmeren (in vrij veel omgevingen) - en als ik iets vraag op een forum, dan heb ik er altijd zelf wel "grondig" over nagedacht ... Wat schijnbaar zeer eenvoudig lijkt ... lijkt toch meer voeten in de aarde te hebben. Nu ben ik overgestapt van Excel (met VBA lijkt dit soort problemen toch wat eenvoudiger op te lossen - Excel heeft dan terug zijn beperkingen op andere gebieden - probeer maar eens in Excel met tijd te werken).

maar goed, bedankt voor de oplossing die voldoet aan mijn wensen.


@BoySue

Bedankt voor de moeite ... en dit op een zonnige zondag => respect !
De "opgenomen" macro had ik ook al voor elkaar, maar opgenomen macro's hebben een "andere" syntax dan de zelfgeprogrammeerde, minder gecomplexeerd - ik was eigenlijk op zoek naar een "eenvoudige" syntax voor "toon mij een bepaald blad.
De toetsencombinatie koppelen aan een macro => dit heb ik zelf onder de knie
windows 7 - openoffice 3.2 NL
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik ben op zich zelf niet tegen macro's, integendeel zelfs. Wat mijn punt veel meer is dat mensen te vaak grijpen naar moeilijke oplossingen. Over het verschil tussen MSO en OOo kan ik niet zoveel zeggen vanwege gebrek aan ervaring. Ik ben een eenvoudige thuisgebruiker met maar zeer weinig ervaring in grote hoeveelheden data.

Ik denk dat het probleem waar deze draad mee begon, in MSO op dezelfde manier opgelost kan worden. Het is een bekend gegeven dat gebruikers het programma wat ze op dat moment gebruiken vaak maar matig kennen. Dat geldt ook voor mijzelf. Ik denk dat overstappers van MSO naar OOo een langdurige gewenningsperiode nodig hebben. Vorig jaar heb ik iemand geholpen om MSO te leren vnuit een schoolboek. Het kostte mij heel veel tijd om de eenvoudige opgaven uit werken. Het grootste probleem is vaak: het vinden van de normale knoppen. Voor doorgewinterde gebruikers komt er bij: Het vinden en begrijpen van een andere manier van omgang met gegevens.

Het gaat er mijns inziens niet over wat beter is maar om de juiste manier van werken te vinden in het programma van keuze. Wat ook de keuze bepaalt mag hebben.

Met vriendelijk groeten,
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BoySue
Berichten: 18
Lid geworden op: do sep 02, 2010 2:47 pm

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door BoySue »

TIA,
Ik vraag mijn af hoe je er middels Hyperlinks kunt voor zorgen dat steeds cel A1 'actief' is.
Ik vermoed dat de 'actieve' cel bij het oproepen van een blad de cel is die bij het laatste sluiten van dat blad actief was, dus niet altijd A1.

Klopt dat :?:

Willy
genietend van:
LinuxMint 9 kernel 2.6.32-21
OpenOffice.org 3.2.0 000320m12 (build:9483)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik gebruik het nooit dus feitelijk ben ik niet zo'n goede antwoord gever.

In een kleine proef deed ik het volgende
CELL A1 daar maakte ik een bereik van. Door naar dit bereik te springen kom ik in cell A1 uit.

Een bereik maak je door:
menu --> Gegevens --> Bereik definieren.

Als je veel van deze dingen wilt leren moet je posten van Villeroy lezen op het Engelse forum.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: een cel van een werkblad tonen

Bericht door RPG »

Hallo

Het is nog simpeler/

Maak een knop.
Zorg dat deze knop naar een webpagina springt.
zet in de url :#Blad.A1

Ik wist dit ook niet.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Navigator

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat het ook nog nuttig is te wijzen op de mogelijkheid van het gebruiken van de Navigator. De Navigator is een handig hulp middel. Zoals de naam al aangeeft kun je hier mee navigeren. In dit geval door documenten. Ik denk dat het de moeite loont om de navigator te bestuderen.

Met F5 kan de status van zichtbaarheid van de navigator veranderd worden. Nu ik toch een algemeen iets schrijf is het ook goed te wijzen op de stylist. Met F12 kan hier de staus van zichtbaarheid veranderd worden. Met behulp van de stijlen kan de vormgeving van het document aan gepast worden.

Kennis van de stijlen kan je geweldig helpen in het eenduidig vormgeven van je documenten.

Het beheersen van de Navigator, de Stylist en speciaal de stijlen kan het werken met OpenOffice.org vergemakkelijken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie