Code voor afbeeldingen in OOo (technisch)

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Annika89
Berichten: 3
Lid geworden op: do nov 25, 2010 5:08 pm

Code voor afbeeldingen in OOo (technisch)

Bericht door Annika89 »

Omdat dit niet echt onder de categorie Macro's valt en zeker geen standaard vraag is over het gebruik van OpenOffice, plaats ik dit bericht even hier.

Eerst zal ik even kort uitleggen waar ik dit voor nodig heb, om hopelijk een duidelijker beeld te schetsen.
Voor mijn stage ben ik bezig met het inlezen en verwerken van de xml bestanden van OpenOffice. Het gaat om het inlezen van een 'sjabloon' met variabele velden die door programmeer code moeten worden vervangen met waarden. Eén van de criteria is dat het document niet hoeft te worden geopend om gebruiksklaar te zijn, het gebruik van Macro's is dus geen optie.
Ik ben nu op het punt aangekomen waarop afhankelijk van de huidige gebruiker het plaatje van een handtekening moet worden ingevoerd. Het aanpassen van content.xml, META-INF/manifest.xml en het kopiëren van de afbeelding naar de map Pictures is geen probleem. Echter, OpenOffice wijst automatisch een 32-karakters lange code toe aan de afbeeldingen die in het bestand worden embed. Zodra een andere naam wordt gebruikt voor een afbeelding, vraagt OpenOffice bij het openen van het document of het moet worden gerepareerd. Ook het simpelweg vervangen van de ene afbeelding door de andere met dezelfde naam, levert eenzelfde melding op. Het gebruiken van een link naar de handtekening is overigens ook geen optie, omdat de documenten ook moeten worden gemaild.

Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen waar ik documentatie kan vinden over hoe de codes voor afbeeldingen in een odt bestand worden bepaald?
Het heeft me al een aantal uren zoeken gekost, maar ik kan het helaas niet vinden :crazy:

Hopelijk weet één van jullie mij in de juiste richting te wijzen.
Alvast bedankt,
Annika
OpenOffice.org 3.2.1, Windows XP
Gebruikersavatar
henke54
Berichten: 305
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:28 pm

Re: Code voor afbeeldingen in OOo (technisch)

Bericht door henke54 »

LibreOffice 3.5.4.2
op Ubuntu Linux 12.04 LTS
Annika89
Berichten: 3
Lid geworden op: do nov 25, 2010 5:08 pm

Re: Code voor afbeeldingen in OOo (technisch)

Bericht door Annika89 »

Bedankt, maar dat is niet echt waar ik naar op zoek ben. Ik ben echt puur op zoek naar de informatie 'achter de schermen' over de codes die gebruikt worden bij het hernoemen van afbeeldingen.

Als ik een plaatje met de naam test.png in de OpenOffice.org Writer zet en het odt bestand vervolgens uitpak, staan er op drie plaatsen verwijzingen naar dit plaatje, namelijk in META-INF/manifest.xml, in de map Pictures en in het bestand content.xml. Op deze plaatsen wordt dan echter niet verwezen naar test.png maar naar 10000201000001B70000012AAF355AD2.png
Ik zal het document, de afbeelding en die drie bestandjes even in een zipje zetten en toevoegen, al weet ik niet of het helpt :P

Voor mijn opdracht is het nodig om op één of andere manier te bepalen wat deze code is voor een afbeelding, zónder deze eerst in Writer toe te hebben gevoegd. Daarvoor ben ik dus op zoek naar documentatie over deze codes.
Bijlagen
TestMetAfbeelding.zip
Naam van afbeelding is veranderd in code
(121.24 KiB) 135 keer gedownload
OpenOffice.org 3.2.1, Windows XP
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Code voor afbeeldingen in OOo (technisch)

Bericht door floris v »

Ik raad ernaar: waarschijnlijk gaat het om hetzelfde coderingsalgoritme als dat wat gebruikt wordt bij het toekennen van een code (classid) voor active-X-objecten. Ik ben de naam kwijt, maar het resultaat zal wel aan bepaalde criteria moeten voldoen, dus zomaar wat verzinnen zal niet werken. Er zit weinig anders op dan de broncode te raadplegen of in de documentatie op zoek te gaan naar een functie in de API die zulke codes genereert.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Annika89
Berichten: 3
Lid geworden op: do nov 25, 2010 5:08 pm

Re: Code voor afbeeldingen in OOo (technisch)

Bericht door Annika89 »

Oké thanks, zal eens kijken of ik met die informatie gerichter kan zoeken.
OpenOffice.org 3.2.1, Windows XP
Plaats reactie