Tekstverwerker met tabbladen als in Calc?

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
PietParel
Berichten: 12
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:27 am

Tekstverwerker met tabbladen als in Calc?

Bericht door PietParel »

Beste mensen,

Ik heb een stapeltje tekstbestanden waarin aantekening over programma's: plaats van bestanden, hoe te doen, niet vergeten, en nog veel meer.
Dus 1tje voor OpenOffice; 1tje voor Outlook, 1tje voor mijn website; 1tje voor TrueScript en nog zo wat.

Graag zou ik die tezamen onderbrengen in een enkel bestand met tabbladen, zoals in Calc.
Maar als ik dit in Calc plak wordt het een zooitje.

Weet iemand daar iets beters voor?


Vriendelijke groet,
Pieter
OpenOffice 3.1.1; vista
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: Tekstverwerker met tabbladen als in Calc?

Bericht door Johan »

Een menu aanmaken?
Als u alle documenten samen voegt tot één document, maar u voegt bladwijzers in per onderdeel, dan kan u op het eerste blad toch een aanklikbaar menu plaatsen? Het menu kent u ook een bladwijzer toe. U maakt een koptekst aan, waar u linkt naar de bladwijzer van het menu. Zodoende kan u bovenaan ieder blad klikken om terug te keren naar het menu. Hoe doet u dit precies?

U houdt uw huidige documenten en u werkt enkel met kopieën, voor het gevan er iets mis mocht lopen? U opent uw eerste document, u drukt op trl A (Alles selecteren), vervolgens op Ctrl C (Alles kopiëren) en u plakt dit in een nieuw document met de sneltoets Ctrl V. U klikt bovenaan de tekst, waar u wil naartoe verwezen worden bij het aanklikken van de link, u klikt in het menu op Invoegen>> Bladwijzer en u geeft deze bladwijzer een goed herkenbare naam. U zet uw cursor links bovenaan, drukt enter, drukt op het pijltje naar boven en typt bijvoorbeeld:" Actieve bladeraar." Opnieuw klikt u op Invoegen>> Bladwijzer en u geeft deze bladwijzer een goed herkenbare naam bijvoorbeeld: Menu. U slaat dit document nu op onder een gepaste naam. U klikt nu op Invoegen >> Koptekst >> Standaard. U heeft nu een ruimte bovenaan elk blad. U plaatst daar uw cursor in en u klikt op Invoegen >> Hyperlink. U krijgt een nieuw venster waar u links document kiest. Het pad leidt naar het huidige document. (U kan op het mapicoontje klikken om te bladeren.) Bij Doel typt u Menu. (De bladwijzernaam dus uit het gebruikte voorbeeld.) Bij tekst kan u kiezen voor Actieve bladeraar, maar dit mag ook iets anders zijn. Op deze manier heeft u bovenaan elk blad een aanklikbare link (Wel de Ctrl toets ingedrukt houden bij het aanklikken!) naar uw actieve bladeraar. Nu zet u uw cursor rechts van " Actieve bladeraar" en drukt op Enter. In deze nieuwe regel maakt u uw eerste link aan naar uw eerst geplaatste tekst. U doet dit via Invoegen >> Hyperlink. U krijgt een nieuw venster waar u links document kiest. Het pad leidt naar het huidige document. (U kan op het mapicoontje klikken om te bladeren.) Bij Doel typt u de naam van de bladwijzer met een goed herkenbare naam. Bij tekst typt u het nodige waardoor u weet waar u terecht komt als u op deze regel klikt met de Ctrl toets ingedrukt.

U werkt op deze manier niet met tabbladen, maar u slaagt er wel in om een overzict te behouden. :)
Bij Invoegen vindt u ook nog Inhoudstafel en register terug. Maar daar heb ik geen ervarin mee, daar ik nog nooit een boek heb getypt. ;)
PietParel
Berichten: 12
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:27 am

Re: Tekstverwerker met tabbladen als in Calc?

Bericht door PietParel »

Wauw Johan, veel dank.
Had ik nooit zo kunnen bedenken!
Pieter
OpenOffice 3.1.1; vista
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: Tekstverwerker met tabbladen als in Calc?

Bericht door Johan »

Bij rekenmappen waar er meer dan tien rekenbladen (tabbladen dus) in gebruik zijn, wordt hier ook een menu aangemaakt. Een menu is een handiger manier van werken dan een reeks onoverzichtelijke tabbladen. Je hebt tenslotte al de gewenste gegevens binnen het bereik van twee muisklikken. ;)
Plaats reactie