Calc pakt niet automatisch geopend bestand bij opslaan

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
Blurky
Berichten: 3
Lid geworden op: vr apr 23, 2021 9:44 am

Calc pakt niet automatisch geopend bestand bij opslaan

Bericht door Blurky »

Ik heb een probleempje met OO calc:

Ik heb ingesteld dat calc bestanden gelijk opslaat als .xlt (ipv odt)) bestande ivm het makkelijker uit kunnen lezen op andere computers, echter als ik een bestaand .xlt bestand open, wordt het bestand als nieuw veld geopend met alle eerder ingevulde gegevens ("geen titel 1" bovenin de balk ipv de bestandsnaam), als ik de velden dan aanpas en wil opslaan (met de opslaan knop), wordt er gevraagd een nieuw bestand aan te maken (als in "opslaan als"), nu kan ik het bestaande bestand opzoeken en wordt er gevraagd of ik het bestaand bestand wil overschrijven, maar dit is heel omslachtig, waarom slaat calc het bestand niet gewoon direct op zonder het "opslaan als" scherm?

Het 2e probleem wat ik heb is wat ernstiger, ik heb sinds een paar maanden een WD home cloud duo, waar al mijn administratie op staat van mijn bedrijf.
Ik doe vaak berekeningen in calc echter bij het opslaan krijg ik soms een foutmelding (zie foto), het bestand wordt niet opgeslagen maar het bestaande bestand wordt VERWIJDERD van mijn home cloud.
Hierdoor ben ik al een aantal berekeningen kwijt geraakt en geld mis gelopen, niet ideaal dus.
Wat zou dit kunnen zijn?

Afbeelding
Open office 4.1.8, win10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc pakt niet automatisch geopend bestand bij opslaan

Bericht door RPG »

Als je bestanden moet delen met andere mensen en het zijn echt belangrijke bestanden dan moet je overwegen om toch het zelfde programma te gebruiken. Microsoft doet echt zijn best om niet te kunnen samen werken met anderen.

Microsoft schijnt ook de ODF indeling te kunnen lezen en schrijven. Opslaan met ODF indeling voor jezelf en versturen in een andere gewenste indeling wordt op het Engelse forum altijd geadviseerd.

ApacheOffice kan niet de ontwikkelen volgen daarvoor is het raadzaam om LibreOffice te gebruiken ook kan het waarschijnlijk alle problemen oplossen die je beschrijft maar ik heb geen ervaring met een cloud.

Als je Engels kunt is het raadzaam om naar het Engelse forum te gaan de leden hebben meer ervaring. Je kunt daar zowel met ApacheOffice als met LibreOffice vragen terecht.

Opslaan als XlT
Ik begrijp niet waarom je normale bestanden opslaat met de XLT extensie daar het voor sjablonen schijnt te zijn en niet voor normale bestanden. Je kunt het beter opslaan met XLS. Mogelijk heb je dan ook geen probleem meer met het extra kiezen. Het kiezen van het goede formaat is wel belangrijk

Cloud
Ik heb op het Engels forum gezocht maar kan niet snel iets vinden maar ik denk dat LibreOffice dat probleem ook wel opgelost heeft.

Wanneer je een database gebruikt.
Wanneer je overstap naar LibreOffice is het naar mijn idee wel verstandig om bij de HSQLDB database te blijven en niet over te stappen naar FireBird of je moet dat zelf willen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Blurky
Berichten: 3
Lid geworden op: vr apr 23, 2021 9:44 am

Re: Calc pakt niet automatisch geopend bestand bij opslaan

Bericht door Blurky »

Bedankt voor je reactie!

Als je bestanden moet delen met andere mensen en het zijn echt belangrijke bestanden dan moet je overwegen om toch het zelfde programma te gebruiken. Microsoft doet echt zijn best om niet te kunnen samen werken met anderen.
Ik deel de bestanden niet met anderen, dit is meer voor mijzelf, ik kan op 1 of andere manier .ods bestanden niet lezen en bewerken op mijn telefoon, .xlt bestanden wel.


Microsoft schijnt ook de ODF indeling te kunnen lezen en schrijven. Opslaan met ODF indeling voor jezelf en versturen in een andere gewenste indeling wordt op het Engelse forum altijd geadviseerd.

ApacheOffice kan niet de ontwikkelen volgen daarvoor is het raadzaam om LibreOffice te gebruiken ook kan het waarschijnlijk alle problemen oplossen die je beschrijft maar ik heb geen ervaring met een cloud.
Ik gebruik open office al jaren, maar wellicht ga ik Libreoffice eens proberen :super:

Als je Engels kunt is het raadzaam om naar het Engelse forum te gaan de leden hebben meer ervaring. Je kunt daar zowel met ApacheOffice als met LibreOffice vragen terecht.
Ik ben over het algemeen al niet heel goed in het onder woorden brengen van problemen waar ik tegenaan loop, laat staan in het Engels.. ;)

Opslaan als XlT
Ik begrijp niet waarom je normale bestanden opslaat met de XLT extensie daar het voor sjablonen schijnt te zijn en niet voor normale bestanden. Je kunt het beter opslaan met XLS. Mogelijk heb je dan ook geen probleem meer met het extra kiezen. Het kiezen van het goede formaat is wel belangrijk
Hier ga ik even naar kijken... :mrgreen:
EDIT
Ik had hem inderdaad op "excel sjabloon" staan :crazy: , nu op enkel excel en wordt inderdaad als .xls opgeslagen...



Cloud
Ik heb op het Engels forum gezocht maar kan niet snel iets vinden maar ik denk dat LibreOffice dat probleem ook wel opgelost heeft.


Wanneer je een database gebruikt.
Wanneer je overstap naar LibreOffice is het naar mijn idee wel verstandig om bij de HSQLDB database te blijven en niet over te stappen naar FireBird of je moet dat zelf willen.[/quote]
Ik heb geen flauw idee wat je hiermee bedoelt.. :lol: :oops:
Open office 4.1.8, win10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc pakt niet automatisch geopend bestand bij opslaan

Bericht door RPG »

Als het bestanden voor jezelf zijn voor op een mobiele telefoon is het overwegen van Google Docs ook iets. Ik heb af en toe gekeken naar Google Docs en dat heeft ook wel iets moois.

Misschien moet je het feitelijke doel uitwerken want dan krijg je daar ideeën over.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Blurky
Berichten: 3
Lid geworden op: vr apr 23, 2021 9:44 am

Re: Calc pakt niet automatisch geopend bestand bij opslaan

Bericht door Blurky »

Ik ga er dit weekend eens even goed naar kijken. :super:
Open office 4.1.8, win10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc pakt niet automatisch geopend bestand bij opslaan

Bericht door RPG »

Naast het noemen van LibreOffice en Google Docs is het noemen van de naam Collabora ook wel belangrijk.
Je zou kunnen zeggen dat Collabora de betaalde versie is van LibreOffice.
Voor zover ik weet ondersteund het bedrijf LibreOffice ook.

Collabora - the world's leading LibreOffice services company - online & pcHet laden van deze pagina kan enige tijd duren want ik geloof dat het gehele Office programma geladen wordt voor de desktop.

Als ik alles goed begrijp brengt Collabora verschillende versies: uit
a) Voor de desktop computer
b) Voor online gebruik
c) Voor de mobiele telefoon

Neem de tijd om het een en ander uit te proberen. Laat je computer of telefoon niet vastlopen op een moment dat het niet uitkomt. In het verleden probeerde ik nieuwe onbekende programma's altijd uit op een tweede computer.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc pakt niet automatisch geopend bestand bij opslaan

Bericht door floris v »

Ik ontraad het direct werken met bestanden die in de cloud zijn opgeslagen. Bij verbindingsproblemen, storingen bij de provider en zo meer kun je gegevensverlies krijgen. Sla zo'n bestand eerst lokaal op, op je harddrive, bewerk die kopie, sla de kopie op de harddrive op, zet dan een kopie daarvan in de cloud. Werk zo veel mogelijk (lees: altijd) met de indeling ods en sla voor lezen op andere apparaten kopieën in andere bestandsindelingen op. Zo heb je altijd een werkend origineel in de indeling waar OpenOffice voor ontwikkeld is en dus de beste resultaten geeft.

Als je bedrijfsmatig met OpenOffice werkt en ook regelmatig in de indeling van MS Office moet opslaan, kan het voordeliger zijn op MS Office over te stappen. Kost een paar centen, maar dan ben je wel van veel gezeur met tijd- en dus geldverslindende conversieperikelen af.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie