Venster 'Velden'

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Venster 'Velden'

Bericht door Madiana »

Beste mensen op dit forum,

Ik heb een lastige vraag waarop misschien niet zomaar een antwoord is te geven. Maar ik wil deze vraag toch graag stellen want misschien heeft iemand toch een tip of antwoord.

Meestal moet ik, als mijn pc uit de slaapstand komt, me opnieuw aanmelden met een wachtwoord of pincode, maar dat was vanochtend niet zo (dat dat niet nodig was komt een enkele keer wel eens voor).

Toen ik mijn pc vanuit de slaapstand opstartte zag ik het document waar ik gisteren aan heb gewerkt. Maar ik zag ook een Venster met de naam 'Velden'. Het stond ingesteld op:
Tabblad Document
Type: Afzender
Selecteren: Bedrijf
Dit is waarschijnlijk de stand waarop dit Venster wordt geopend.

Ik heb dit Venster echter niet zelf geopend, ik wist zelfs niet van het bestaan van dit venster. Ik zie dat je er ook een Database mee kunt maken...
Het geheel maakt mij een beetje ongerust. Mijn vraag is, is daar reden toe?

Vraag 1. Kan het gebeuren dat een Venster zomaar vanzelf opengaat?
Vraag 2. Zou iemand van buitenaf op mijn pc kunnen komen zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven? En als dat kan, zou ik dat dan ergens kunnen nagaan?

Ik heb een pc met Windows 10, zonder extra internet beveiliging. Ik had dat eerder wel maar toen ik serieuze problemen kreeg met onderdelenupdate 1909 vertelde een medewerker van Microsoft dat mijn Internet Security van G Data mogelijk conflicteerde met de virusscanner en/of Firewall van Windows 10. Volgens de medewerker zou extra bescherming niet nodig zijn omdat Windows 10 goede bescherming biedt. Dus toen heb ik die Internet Security van G Data verwijderd.

Er was vanochtend ook een waarschuwing. Er was iets uitgeschakeld... mijn apparaat was niet meer beschermd tegen schadelijke of ongewenste Apps. Maar dat kon ik zo weer inschakelen.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Vriendelijke groeten
Madiana

OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home / Firefox 84.0 (64-bits)
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Venster 'Velden'

Bericht door RPG »

Ik heb niet direct een antwoord op alle vragen maar ik krijg de indruk dat je aan een tekstdocument gewerkt hebt waar tekstvelden automatisch ingevoegd worden. Ik zal een afbeelding toevoeging van het venster wat je zag toen de computer geopend werd.

Je kunt het ook openen met
menu --> invoegen --> velden --> Overige Ctrl+F2

Velden in je document zijn soms wel of niet zichtbaar. Er zijn enkele menu opdrachten om dit in te stellen:
menu --> Beeld --> Veldnamen Ctrl+F9
menu --> Beeld --> Veldarceringen Ctrl+F8

Het advies van MicroSoft dat hun beveiliging voldoende is, in ieder geval voor thuis gebruik deel ik wel. Voor niet thuisgebruik heb ik geen mening. Voor zover ik weet is bij afwezigheid van een ander anti-virus-programma automatisch Windows Defender actief. Voor een veilige computer is voor een deel belangrijk om niet op van alles te klikken en dat lijkt mij op dit moment niet aan de orde.

Het zou best kunnen dat je na de slaaptoestand herinnerd wordt aan het opnieuw kiezen van de goede informatie voor het document maar een andere mogelijkheid is dat je per ongeluk een van de sneltoetsen heb aangeraakt die het betreffende venster geopend hebben.
Bijlagen
Velden
Velden
Schermafdruk_2020-12-22_15-44-10.png (11.44 KiB) 2488 keer bekeken
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Venster 'Velden'

Bericht door floris v »

Hoe dan ook, ik zou bestanden opslaan en sluiten en OpenOffice en LibreOffice afsluiten voordat je de pc in de slaapstand laat gaan. Dat is net iets veiliger.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Venster 'Velden'

Bericht door Madiana »

Dank jullie wel voor de reactie.

Inderdaad, dit is het venster dat ik zag toen de computer geopend werd.
Ik heb het betreffende document al sinds jaren en heb zoiets eerder nooit meegemaakt.
Sinds kort staat er wel nieuwe informatie op die in allerlei tabellen staat. Ook staat er een Track & trace code van PostNL in (waarbij staat Ctrl-klik om de hyperlink te openen).
Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Een goede tip denk ik, om bestanden op te slaan en te sluiten en ook OpenOffice af te sluiten voordat je de pc in de slaapstand laat gaan. Helemaal als er veel persoonlijke informatie in het document staat, zoals in het betreffende document. Dat ga ik onthouden.
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Venster 'Velden'

Bericht door RPG »

Ik denk dat alles het resultaat is van een toegepaste link van KPN track en trace in een writer document. Blijkbaar kan dat voor een deel afgehandeld worden. Ik denk dat het geen virus voor je computer is.

Ik denk dat hier of daar wat gewist moet worden maar ik heb daar geen idee over. Mogelijk dat je hier of daar wat in je tekst vind wat je gewoon kunt wissen. Mogelijk verdwijnt er dan ook iets de dialoog voor velden. Het kan mogelijk ook opgeslagen zijn in de document eigenschappen

menu -->Bestand --> Eigenschappen
Ik heb geen idee welk tabblad.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Venster 'Velden'

Bericht door RPG »

Madiana schreef:Sinds kort staat er wel nieuwe informatie op die in allerlei tabellen staat.
Velden en DataBaseTabellen zijn sterk met elkaar verbonden. Feitelijk vormen de velden de verbinden tussen gegevens ergens op je computer en het gebruik van die gegevens in je documenten.

Dat is allemaal wel erg belangrijk maar wordt door gewone computergebruikers weinig gebruikt hoogsten voor het versturen van kerstkaarten.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Venster 'Velden'

Bericht door Madiana »

Hallo RPG,

“Sinds kort staat er wel nieuwe informatie op die in allerlei tabellen staat.”

Hiermee doelde ik op mijn eigen documentje. Ik had daar via knippen/plakken tijdelijk wat informatie op gezet. Die informatie stond voor een deel in tabellen. Maar dat had je waarschijnlijk wel begrepen.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat 'Velden' zijn en hetzelfde geldt voor 'DataBaseTabellen'. Dus ik heb geen idee wat je bedoelt met de opmerking: 'Velden en DataBaseTabellen zijn sterk met elkaar verbonden'. Dat geldt eigenlijk voor alles wat je schrijft. Ik bedoel niet dat je het moet uitleggen.

Mijn vraag was enkel of het feit dat er op het document op mijn pc via knippen/plakken tabellen (met teksten in die tabellen) staan en een Track & trace code van PostNL (waarbij staat Ctrl-klik om de hyperlink te openen) mogelijk het betreffende venster heeft geopend.
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Venster 'Velden'

Bericht door RPG »

Gezien het feit dat ik jouw document niet zelf op mijn computer heb staan en ook niet weet wat de track en trace allemaal doet kan ik er ook niet zoveel over zeggen.
Ik heb het idee dat je iets gedaan heb wat niet handig is maar je verder ook geen schade oplevert dus waarschijnlijk ook geen virus op je computer heeft geplaatst. Of iets geopend is door de actie dat weten wij niet.

Ik kan nog wel een mogelijkheid op sommen waar iets staat:
menu --> Bestand --> Eigenschappen
Tabbladen:
gebruikersgedefinieerde eigenschappen
Beschrijving

Het kan zijn dat daar ook wat is gekomen. Naar mijn idee kun je alles verwijderen wat je onbekend voorkomt. Bij een nieuw document staat bij mij daar niets
Ik heb het idee dat je ook alles wat je ziet staan bij velden ook wel kunt verwijderen behalve als je het zelf ingevuld hebt. Ik ga er vanuit dat je nooit met velden en met databases werkt. Er staat daar altijd wel ergens een database Bibliography. Misschien gebruik je die maar dan ken je de naam

Velden worden ook voor meer complexe documenten gebruikt maar ik heb ook niet het idee dat je complexe documenten maakt waarin verwijzing naar andere onderdelen in het document staan.

Let wel van al die dingen waarvan ik zeg dat jij ze niet gebruik die gebruik ik ook niet ik weet alleen dat ze bestaan en kan het zo nodig gebruiken. Ik heb wel wat kleine databases.

Als het dan nog niet genoeg is kun je ook altijd het gebruikersprofiel vernieuwen.
Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie