standaard pagina instellingen veranderen

Bespreek de tekstverwerker
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

standaard pagina instellingen veranderen

Bericht door Jetstar »

Twee vragen.

Ik wil graag mijn standaardpagina-instelling veranderen van 2.00 cm naar 2.50 (links, rechts, boven, onder), maar is dit wel mogelijk? Alles wat ik probeer via Apache OpenOffice opmaakprofielen aanpassen leidt niet tot het gewenste resultaat. Ik kom bijv. wel tot 'bijwerken', maar vervolgens gebeurt er niets.

Iets anders: elke keer wanneer ik een vraag op het forum wil zetten kan ik niet het venster vinden om dit te doen. Nu ben ik dus maar naar Beginners gegaan. Hoe vind ik hier de juiste manier?
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: standaard pagina instellingen veranderen

Bericht door RPG »

In de [Tutorial] Pagina-opmaakprofielen wordt uitgelegd hoe het werkt en mogelijk heb je dat ook al gedaan daarna moet je de gedefinieerde paginaopmaakprofiel ook toepassen. Ik denk in eerste plaats dat je hetniet toepast of niet voldoende. Maar bedoel je wat anders dan in de vraag gesteld worden. Misschien wil je wel standaardsjabloon veranderen zodat in elk nieuw document de gewenst instellingen komen?
Het veranderen van het standaardsjabloon wordt beschreven in https://wiki.openoffice.org/wiki/NL/Doc ... t_template.

Bij het plaatsen van een nieuw onderwerp zoek eerst het doelforum op en daar is een knop nieuw onderwerp. Beneden Beginners staan de andere onderdelen onder apllicaties.

Het blijkt elke keer opnieuw dat het goed begrijpen van stijlen en opmaak best moeilijk is. Wat ook wel tot moeilijkheden leidt is het feit dat directe gaat boven het toepassen van de stijlen en opmaak.

Voor het volgende sla eerst het bestand op onder een andere naam je heb dan een kopie. Selecteer dan onderdelen of alles en verwijderd alle opmaak door:
menu --> Opmaak --> Staandaardopmaak Ctrl-M
Ik weet niet of dit ook voor pagina geldt
Na het verwijderen van alle opmaak maak ik het document opnieuw op door gebruik te maken van
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: standaard pagina instellingen veranderen

Bericht door floris v »

Het lijkt me inderdaad dat je het standaardsjabloon moet aanpassen. Daar hebben we een tutorial voor: https://forum.openoffice.org/nl/forum/v ... p?f=4&t=18
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie