Openen ods document

Bespreek het rekenblad
bouwitegem
Berichten: 2
Lid geworden op: za sep 12, 2020 2:36 pm

Openen ods document

Bericht door bouwitegem »

Ik heb diverse ods documenten waarbij ik als ik ze wil openen een pop=up schermpje krijg genaamd "ASCII-filteropties"
Als ik dan ok geef krijg ik een document met alleen maar hekjes en als titel "-------.ods - OpenOffice Writer.
Onleesbaar dus en geen werkblad meer.

Heeft iemand suggestie hoe ik originele werkblad kan terugkrijgen
Laatst gewijzigd door RPG op za sep 12, 2020 5:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: kleine typefout hertstelt in titel
OpenOffice 4.1.3 met MacOS 10.13.6
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Openen ods document

Bericht door RPG »

De hekjes duiden er op dat het document meestal volledig verdwenen is. Algemeen wordt geacht dat het programma meer tijd nodig heeft voor het opslaan van de gegevens dan dat het gekregen heeft. Neem wat meer tijd met het afsluiten van de computer of OpenOffice.
Soms staat er nog een oudere versie ergens op de computer bijvoorbeeld in de map backups van het gebruikers profiel.

Het advies in het algemeen is bewaar alles vaak en ook nog onder andere namen: een hoger volgnummer is voldoende en gemakkelijk.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Openen ods document

Bericht door RPG »

Op het Engelse forum wordt het probleem vaker aan de orde gesteld.
Ik heb gezocht en vond deze uitleg op het Engelse forum: [Tutorial] How to find and un-delete AOO/LO temporary files (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum.
Er wordt ook uitleg gegeven voor een Mac computer. In de uitleg hebben ze het over tempory maar soms staan ook bestanden in een map backups.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Openen ods document

Bericht door RPG »

Misschien moet je ook denken aan het overstappen van ApacheOffice naar LibreOffice. Het is jammer maar een feit dat ApacheOffice de ontwikkelingen van de Operating Systemen onvoldoende kan volgen. Hier door ontstaan allerlei problemen.
LibreOffice is bijna het zelfde als ApacheOffice maar wordt nog actief ontwikkelt.
Home | LibreOffice - Free Office Suite - Based on OpenOffice - Compatible with Microsoft
Het kan zijn dat jouw probleem is veroorzaakt door een update van het OS op jouw computer.

Backups
Maakt vooral kopieën van je bestanden wanneer je overstapt naar LibreOffice want er zijn wel kleine veranderingen die een andere uitkomst kunnen veroorzaken. Met kopieën kun je altijd terug vallen op het origineel. Naast deze kleine veranderingen zijn er in LibreOffice gewoon veel verbeteringen waar je blij van wordt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
bouwitegem
Berichten: 2
Lid geworden op: za sep 12, 2020 2:36 pm

Re: Openen ods document

Bericht door bouwitegem »

Dank voor jullie suggesties, gelukkig had ik nog wat back-ups van de bestanden, maar wel wat ouder
OpenOffice 4.1.3 met MacOS 10.13.6
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Openen ods document

Bericht door RPG »

Het is mooi dat je nog wat backups had en daar mee het probleem heb kunnen oplossen.

Er is een extensie die zowel in ApacheOffice werkt als in LIbreOffice voor het maken van timestampbackups. Dat is ook de naam.
https://extensions.libreoffice.org/en/e ... amp-backup

Ik heb begrepem dat er gewerkt wordt met Calc. Ook heb ik de naam opgezocht en dat maakt ik denk dat een overstap naar een database misschien wel is aan te raden. Ik ben niet in staat om zelf daar advies over te geven maar op het Engelse forum is daar veel informatie over te vinden. De mensen die daar schrijven hebben soms ook zelf een bedrijf met personeel.
Als je naar een database overstap is het naar mijn idee belangrijk voor het opstarten gebruik te maken van de standaard HSQLDB versie 1.8.10 en voor de produktie versie HSQLDB 2.X te gebruiken. LibreOffice doet nu standaard FireBird maar op het Engelse forum is van de belangrijke leden nog niemand daar naar toe overgestapt. Ik denk dat FireBird wel goed is maar ik merk dat het voor mij te moeilijk is.

Waarom denk ik dat een database belangrijk is voor de veiligheid van de gegevens. Bij Calc worden de gegevens steeds opnieuw compleet weggeschreven bij het afsluiten van het document. Tijdens dit wegschrijven kan er van alles misgaan. Bij een database worden de gegevens gelijk weggeschreven misschien een minuut vertraging maar het is veilig.

Embedded
De veiligheid van de database komt er pas wanneer geen gebruik gemaakt wordt van de embedded database.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie