Layout Werkblad

Bespreek het rekenblad
Hans1945
Berichten: 2
Lid geworden op: vr feb 28, 2020 3:17 pm

Layout Werkblad

Bericht door Hans1945 »

Tijdens het werken met een werkblad per ongeluk een combinatie van toetsen aangeraakt waardoor bijgaand werkblad ontstond.
Windows 10
Open Office 4.1.17 dd 28-02-2020
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Layout Werkblad

Bericht door RPG »

De toetsen combinatie Control-Z herstelt heel vaak zulke ongelukjes.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Hans1945
Berichten: 2
Lid geworden op: vr feb 28, 2020 3:17 pm

Re: Layout Werkblad

Bericht door Hans1945 »

Ctrl+Z werkt niet bij dit werkblad. Heb het programma opnieuw geladen. Maar nog steeds hetzelfde resultaat.
Windows 10
Open Office 4.1.17 dd 28-02-2020
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Layout Werkblad

Bericht door RPG »

De toetscombinatie Ctrl+Z werkt alleen gelijk na zo iets. Ik denk dat er niets anders op zit dan het gehele document netjes opmaken.
Gebruik hier voor Stijlen en Opmaak (F11)
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Layout Werkblad

Bericht door RPG »

Voor iedereen die met een computer zijn documenten bewerkt is het belangrijk om het document vaak op te slaan en ook nog onder verschillende namen. Ik heb verscheidene keren iemand geholpen met het maken van verslagen voor een studie. Een van de eerste lessen aangaande het omgaan met een computer was eerst beginnen met het opslaan van het nieuwe document na het intypen van het eerste woord. Ook leer ik dan om het document bijna elke 5 minuten op te slaan. Het opslaan doe ik met de sneltoets: Control-s. Bij grote veranderingen zorg ik er ook altijd voor dat het document een andere naam krijgt door het volgnummer te verhogen dus: document_naam02.odt. Op die manier raak ik niet snel belangrijke gegevens kwijt.

Snel opslaan
Tijdens het normale werken aan het document sla ik het vaak op door de sneltoets combinatie Control-s te gebruiken. Control-s.

Control-z is ongedaan maken
Control-z is ook zo'n gemakkelijke sneltoets waarbij een handeling. Bij het vaker uitvoeren van deze handeling worden steeds de voorgaannde handeling ongedaan gemaakt.

Sneltoetsen
De algemene sneltoetsen dient naar mijn idee iedereen die regelmatig achter zijn computer zit wel te kennen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneltoets
Het kennen van deze sneltoetsen maakt het computerleven gemakkelijk. Bovendien zijn ze bijna gelijk voor alle computersystemen. De sneltoetsen die aan een letter en de control toets verbonden zijn zijn over het algemeen wel standaard. Daarnaast kent bijna elke programma wel eigen sneltoetsen.

Versturen naar een Email-server
Een andere andere belangrijke voorzorg maatregel kan zijn het versturen van zo'n document aan je zelf per email. Natuurlijke naar een email adres waarbij het opgeslagen wordt bij de emailserver zoiets als gmail.

Opslaan van gedownloade documenten
Wanneer ik zelf documenten wil bewerken die ik gedownload heb zal ik bijna altijd eerst het document opslaan met een ander volgnummer. Op die manier kan ik terugvallen op het document in oorspronkelijke toestand.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie