Sneltoetsen

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Kees2
Berichten: 26
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Sneltoetsen

Bericht door Kees2 »

Op het blad Algemene sneltoetsen in OpenOffice staat uitgelegd onder paragraaf Menu's met sneltoetsen oproepen:

Sommige letters op de menubalk zijn onderstreept. U kunt direct toegang tot deze menu's krijgen door ALT en de toets van de onderstreepte letter tegelijkertijd in te drukken. Zodra het menu is geopend, ziet u meer onderstreepte letters. U kunt deze menu-items direct openen door alleen op de toets van de onderstreepte letter te drukken.

Het gaat nu om de zin " Zodra het menu is geopend, ziet u meer onderstreepte letters. U kunt deze menu-items direct openen door alleen op de toets van de onderstreepte letter te drukken."
Dat heb ik in Writer gedaan met Alt+a (Tabel). In het dan geopende submenu komen twee maal de letter I (Invoegen) en i (Tabelbegrenzingen verbergen) voor.
Na het typen van de letter i werd gesprongen naar Tabelbegrenzingen verbergen en niet naar Invoegen (die ik wilde gebruiken).
Het typen van een hoofdletter (SHIFT+i) na Alt+a hielp ook niet.
Toevallig typte ik twee maal de i en zowaar dat was de oplossing.
Voor zover ik bovengenoemd blad gelezen heb, lijkt deze wijze van gebruik van het bestaan van meer dan een maal dezelfde onderstreepte letter in hetzelfde (sub) menu er niet bij te staan.
Of is er misschien een andere methode om via Alt+a in een keer bij Invoegen te komen (ik bedoel niet Standaardopmaak via Rechtsklik in cel)?
Misschien is de Help van bovengenoemd blad (indien nodig) aan te passen.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Sneltoetsen

Bericht door floris v »

Goed gezien. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat dezelfde letter vaker als sneltoets wordt gebruikt in hetzelfde menu, maar ja, we zijn allemaal mensen en er gaat wel eens wat mis. En soms is het niet te voorkomen. Dan helpt twee keer dezelfde letter indrukken dus. Er valt niet veel aan te doen,. De ontwikkeling van AOO ligt vrijwel stil, dus aanpassingen aan de Help zullen niet snel komen.

Als je vaak rijen of kolommen invoegt, kun je er ook zelf een aangepaste sneltoets van maken.
Kies Extra - Aanpassen, kies Toetsenbord. Kies in de lijst onder Functies - Categorie: Tabel. Kies in de lijst Functie: Invoegen - rij of Invoegen - kolom. Kies een sneltoets in de lijst bovenaan. bv Ctrl-Shift-O, dan moet je ver omlaag scrollen. Heb je een keuze gemaakt, op de knop Aanpassen (rechts boven, heb nu de Engelse interface aan staan) en je bent klaar.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Kees2
Berichten: 26
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Re: Sneltoetsen

Bericht door Kees2 »

Dank voor het gedetailleerd toelichten hoe er een sneltoets van te maken. Daar was ik intussen bijna aan toe.
Bij het kiezen van Help-> Help voor Open Office->Index->Tabellen->Rijen invoegen lees ik aan de rechterkant bij de uitleg Rijen Invoegen: ..."U kunt meerdere rijen invoegen via het dialoogvenster (kies Extra - Invoegen - Rijen), etc... Dit zou m.i. Tabel - Invoegen - Rijen moeten zijn.
Wellicht is er een ander kanaal binnen het forum om evt. onduidelijkheden te melden. Maar zoals je al aangaf het aanpassen van de Help zal niet gauw gebeuren.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Sneltoetsen

Bericht door RPG »

De onderstrepingen kunnen zelf aangepast worden. Ik heb vanmiddag ook geruime tijd gezocht maar kon het niet vinden. Nu heb ik op een andere manier gezocht en vond het wel.
Help file schreef:Zo geeft u de sneltoets voor een menu op:
Via een sneltoets kunt u een menuopdracht selecteren wanneer u op Alt en een onderstreepte letter in een menuopdracht drukt. Wilt u bijvoorbeeld de opdracht Alles opslaan kunnen selecteren door op Alt+A te drukken, dan voert u '~Alles opslaan' in.
1. Selecteer een menu of menuoptie.
2. Klik op de knop Menu en selecteer Naam wijzigen.
3. Voeg een tilde (~) toe vóór de letter die u als sneltoets wilt gebruiken.
Een goede manier van zoeken is om in de helpfile de menu stuctuur te volgen.
Begin eerst met welke programma en dat onder steeds uit breiden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees2
Berichten: 26
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Re: Sneltoetsen

Bericht door Kees2 »

Uw beschreven stappenplan ontgaat mij gedeeltelijk.
Ik neem aan dat ik een van de twee onderstreepte "i of I" letters in het menu Tabel zelf zou kunnen aanpassen via het scherm Extra->Aanpassen?
Ik heb maar eerst uw voorbeeld gevolgd, maar bij het (aan de rechterkant van het Aanpassen scherm) klikken op Menu is alleen "Verplaatsen" te selecteren. Naam wijzigen blijft grijs.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Sneltoetsen

Bericht door RPG »

Het is geen stappen plan alleen een beschrijving van het plaatsen van de tilde. Ik heb er nu een citaat vanuit de help file van gemaakt.

De popup moet geopend worden in het onderdeel waar de werkbalk is.
In de popup selecteer tabblad voor Werbalken.
selecteer de gewenste werkbalk
selecteer de optie in de werkbalk
Klik op het pijltje in de knop wijzigen en selecteer "Naam wijzigen"
voeg de tilde toe voor de gewenste letter
Klik op OK bij elk af te sluiten menu

Wanneer men het niet wenst te veranderen klik dan op annuleren.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie