Excel bestand is overschreven

Bespreek het rekenblad
fish
Berichten: 1
Lid geworden op: ma dec 23, 2019 8:38 am

Excel bestand is overschreven

Bericht door fish »

Ik gebruik OpenOffice 4.1.5

Een bestaand Excel bestand geopend en tot mijn grote schrik was alle inhoud verdwenen en blanco. Nu zou ik de vorige stand terug willen halen, waardoor ik mijn ingevoerde gegevens weer kan zien. Wie kan mij helpen ?

Uitleg, had een volledig bestand met gegevens en submappen, na invoer heeft bestand mogelijk open gestaan en daarna is computer uitgegaan. Toen ik computer weer aandeed en het bestand opende, waren alle gegevens in de submappen verdwenen en zagen eruit als een nieuw excel bestand. Het bestand heeft nog immer 1,58 mb grootte. Hoe krijg ik mijn gegevens weer terug. Please help, heb stress zo vlak voor kerst is toch nioet mijn hele jaaradministratie verdwenen ?
Laatst gewijzigd door fish op ma dec 23, 2019 12:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 4.1.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Excel bestand is overschreven

Bericht door RPG »

In de link Re: Tekst niet meer te lezen na upgrade (Toon onderwerp) • OpenOffice.org wordt iets besproken wat misschien een kans geeft.

Je kunt ook in de map backup van het gebruikers profiel. ook dat wordt beschreven in de bovenstaande link.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Excel bestand is overschreven

Bericht door RPG »

Ik neem aan dat je Windows gebruikt als OS. Dan is er in Windows een mogelijkheid om in de verkenner het bestand op te zoeken.
Selecteer dan het bestand en klik dan op de rechtermuis knop.
Kies dan in het lijstje voor zoiets als bestand herstellen.
Het wordt beschreven in deze link Alleen een enkele kolom gesorteerd (Toon onderwerp) • OpenOffice.org

Is het de administratie voor een bedrijf of een prive persoon?
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Excel bestand is overschreven

Bericht door RPG »

Het is jammer dat bestanden regelmatig overschreven worden. Dit is ook een zorg voor de ontwikkelaars van dit programma naar ik mag aannemen maar ze vinden voorlopig geen oplossing. Een werkwijze om dit risico te verminderen is naar mijn mening de gegevens gescheiden op te slaan van de verwerking van de gegevens. Elke vorm van een databasedocument in OpenOffice maakt de kans op verlies van gegevens kleiner op de voorwaarde dat men geen embedded database gebruikt.

Het is helaas wel zo dat een complex programma zoals OpenOffice is nogal wat kennis vraagt om alles goed te organiseren. Helaas is het zo dat velen door schade en schande wijs worden en dat is niet prettig: het levert stress op.

Een andere manier om te voorkomen dat de gegevens verdwijnen is er voor te zorgen dat de computer ruimschoots de tijd heeft om de gegevens goed weg te schrijven naar de gegevensdrager. Wanneer blijkt dat het programma al traag reageert op een klein bestand dan is naar mijn idee verdere studie noodzakelijk. Vanaf het moment dat ik met een kennis maakte heb ik altijd het volgende schema in praktijk gebracht:
  • In brengen van de gegevens voor dat onderdeel
  • Zoeken in de documentatie over hoe het beter kan over het huidige probleem.
  • Zoeken in de documentatie over hoe het programma en of de computer werkt in het algemeen zonder speciaal doel.
Voor mensen die vanwege een eigen bedrijf geen tijd hebben zoals ik om uitgebreid de documentatie te lezen is het naar mijn idee verstandig om misschien echt professionele hulp in te roepen op deel terreinen. Hulp die wel past bij de manier van werken die de hulpvrager heeft. De hulpbieder moet kennis hebben van het programma wat de hulpvrager gebruikt in dit geval een versie van OpenOffice.

Voor mensen die met gegevens werken in een werkblad lijkt mij studie van databasedocument, draaitabel, filteren van gegevens, printbereiken en nog wat zaken aan te raden. Ik heb het idee dat wanneer gewerkt wordt met gegevens die over een langere tijd verzameld worden het eerste doel is hoe sla ik deze zo snel mogelijk veilig op, dit komt niet op een minuut aan. Het tweede doel lijkt mij dat de berekeningen alleen gedaan worden wanneer de resultaten vereist zijn. Beide doelen zijn het gemakkelijkst te bereiken door een splitsing te hebben van gegevens opslag en het zoeken naar resultaten van deze gegevens.

Voordeel van databasedocument
Ik ben nogal een voorstander van het gebruik van een databasedocument. Een databasedocument maakt het gemakkelijk om gegevens die in het huidige programma nodig zijn gemakkelijk te kunnen bereiken. Het kan zijn dat de gehele tabel gebruikt wordt of een deel van de tabel. Met de hulpmiddelen die het programma heeft kan vaak het gewenste met de gegevens gedaan. Er is weinig tot geen kans dat de gegevens ongewenst veranderd worden. Ik heb dit altijd doorslaggevend gevonden. Ik denk dat voor professionele gebruikers er nog wel meer voordelen zijn.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie