[Opgelost] tabinstelling

Bespreek de tekstverwerker
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

[Opgelost] tabinstelling

Bericht door Jetstar »

Ik wil mijn tabinstelling voor begin nieuwe alinea standaard zetten op 0,4.

ik ga naar Opmaak - Alinea, dan zie ik een tabblad 'Tab'. Als ik hem hier instel op 0,4 werkt dat alleen voor de eerste regel. Wanneer ik van tevoren een paar regels selecteer werkt het ook nog.

Maar wanneer ik een grotere selectie maak, van zeg een halve pagina, zie ik geen 'Tab' meer bij Opmaak - Alinea.
Weet iemand hoe je dit aan moet pakken? Ik ben er al lang mee aan het tobben, van alles geprobeerd.
Laatst gewijzigd door floris v op vr dec 20, 2019 3:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als Opgelost gemarkeerd, floris v, moderator
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tabinstelling

Bericht door RPG »

Je moet Stijlen en Opmaak (F11) openen. Mogelijke moet je voor het gewenste een nieuwe stijl maken en die toepassen op de gewenste regels.

Heb je ook wel de andere antwoorden gelezen die aan jouw gericht zijn?
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tabinstelling

Bericht door floris v »

We raden sterk af directe opmaak (tekst selecteren en opmaakelementen toepassen op de selectie) te gebruiken, behalve als je wat woorden cursiveert oid, of in een document van minder dan een bladzijde. De reden daarvoor is dat het dan snel een zooitje wordt. Je moet tabs ook niet gebruiken om de eerste regel van een alinea in te laten springen, daarvoor gebruik je de tab Afstanden en inspringingen (uit het hoofd, ik schfijf dit op mijn tablet) van het venster Alineaopmaak.
Als je een paar alinea's selecteert met verschillen in tabinstellingen, zijn de ingestelde tabstops niet op de liniaal te zien.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

Re: tabinstelling

Bericht door Jetstar »

Dank je wel Floris, ik ben er uit.
RPG, jazeker had ik vorige reacties wel gelezen, maar dan kwam ik er alsnog niet 100 % uit. Alsnog bedankt!
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

Re: [Opgelost] tabinstelling

Bericht door Jetstar »

met de tabinstellingen is het me gelukt, maar volgend probleem is:
ik wil in een bestaande tekst een deel met grotere kantlijnen links en rechts laten inspringen.
Maar als ik dit deel eerst selecteer en vervolgens naar Opmaak - Pagina ga en de instellingen wijzig, doet O.O. dit vervolgens voor het hele document.
Weet iemand de oplossing?
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost] tabinstelling

Bericht door RPG »

Ik weet niet wat je goed of fout doet maar je bent waarschijnlijk alleen bezig met directe opmaak.

Wanneer je een document moet opmaken dan moet je echt gebruik maken van stijlen en opmaak(F11). In de popup voor dit hulpmiddel zijn opmaak profielen alinea's en bladzijden. Voor dat we verder kunnen gaan moet je eens beschrijven wat je ziet wat er gebeurd wanneer je F11 indrukt.

Niet afdrukbare tekens
menu --> Beeld --> Niet afdrukbare tekens(ctrl-F10)
Dit maak niet afdrukbare tekens zichtbaar of onzichtbaar. Deze tekens zijn gemakkelijk bij het opmaken van een document.
Beschrijf maar eens wat er gebeurt bij in herhaaldelijk indrukken van ctrl-F10.

Beide beschrijvingen hoeven niet in detail maar iets vaags is genoeg. Ik heb het idee dat we niet verder kunnen gaan als je dat niet leert.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost] tabinstelling

Bericht door RPG »

Het is mij ook niet zo duidelijk wat je wilt bewerkstelligen! Voor het smaller tonen van alinea of paragrafen wordt naar mijn idee alleen gebruik gemaakt van een aangepaste stijl-profiel.

In stijlen en opmaak kun je een gehele reeks voorgedefinieerde stijlen zien. Het is mogelijk om deze aan te passen en eventueel nieuwe toe te voegen. Voor het laatste moet je de rechter muis knop gebruiken. In dat geval wordt de geselecteerde stijl als basis voor de nieuwe gebruikt.

Ik geloof niet dat je in dit geval iets aan het paier formaat moet doen. In het geval je een doorgewinterde tekstbewerker bent kan het zijn dat je een tekst section of frame wilt gebruiken maar ik denk dat je kunt volstaan met een opmaat gemaakte nieuwe stijl.

Stijlen worden in de helpfile beschreven en vergen toch ook wel enige tijd om het te doorgronden.

Het leren omgaan met de helpfile is nog niet zo gemakkelijk maar het is toch wel zo dat elk detail er bijna in beschreven wordt. Er zijn naar mijn idee enkele methoden om tot een goede omgang met de help file te komen.

Het begin
Druk de F1 toets in het programma waar je de hulp voor wilt hebben. Dit is erg belangrijk wanneer je gebruik maakt van het tabblad index of zoeken bij de helpfile. Links boven is het ook mogelijk om het gewenste onderdeel te selecteren.

Menu mogelijkheid
Zoek in het tabblad inhoud het onderdeel waar je wat van wilt weten: in dit geval writer of tekstdocumenten. Laat het uitvouwen door er op te dubbelklikken. Ga op zoek naar het woord menu: Verwijzing naar opdrachten en menu's. Uitvouwen
Ga naar menu's. Uitvouwen
Ga naar opmaak. Uitvouwen
Zoek in het venster rechts: Stijlen en opmaak. Hier op dubbel klikken

In dit venster kun je gaan lezen hoe stijlen en opmaak werkt. De kennis hiervan maakt de omgang met OpenOffice gemakkelijker. Het is wel zo dat je waarschijnlijk al veel weet de onderdelen die je tegenkomt maar nu leer je hoe je een toegepaste stijl steeds opnieuw kunt gebruiken. Het zal ook maken dat een verandering in je document sneller en gemakkelijker doorgevoerd kan worden. Je hoeft vaak alleen die ene stijl aan te passen.

Als de bovenstaande uitleg aangaande de omgang met help niet bevalt. De helpfile heeft zelf ook een onderwerp Help. Type dit in bij index.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie