optellen

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
frogje1840
Berichten: 1
Lid geworden op: zo sep 15, 2019 6:38 pm

optellen

Bericht door frogje1840 »

Hulp gezocht

voor onze pronostiekclub heb ik een werkblad gemaakt met 5 kolommen. nu wil ik van 2 kolommen de som maken zal met even verduidelijken.
dus in de 3de kolom komt het weektotaal en in de 4de kolom zou dus van elke week de punten moeten worden samengeteld bv week 1 heb ik 6 punten en week 2
5 punten dus dit zou in kolom 4 dan automatisch 11 punten moeten worden. Wie kan er mij helpen aub?
openoffice 4.1.6 windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: optellen

Bericht door RPG »

Op zich zelf is dat niet zo moeilijk je moet langzaam een idee krijgen hoe een programma zoals een werkblad werkt.

Ik krijg het idee dat je gewoon moet beginnen met het verzamelen van je gegevens in een tabel. Je moet de eerste rij met gegevens goed vormgeven. Dus goed letten hoe het er uit komt te zien. In principe heb je dan twee regels. Een regel met kolom hoofden en een regel met gegevens. Hiervan kun je een databasebereik maken. Nog beter is als je twee regels met gegevens maakt want dan kun je de volgende gegevens er gewoon tussen plaatsen.

Voorlopig wil ik het hierbij laten om te zien of je dit voor elkaar kunt krijgen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: optellen

Bericht door floris v »

Het is beter te vertellen wat je wil bereiken dan hoe je het wil bereiken, vooral als je eigenlijk niet hoe dat hoe in zijn werk gaat. Dus, je hebt twee rijtjes getallen, wat stellen die voor? Tip: dwing jezelf helder op te schrijven wat je wil bereiken. Je hebt gegevens die per week binnenkomen, die wil je overzichtelijk weergeven. Verder wil je ook weektotalen weergeven. Door dit zo uit te werken, ga je het probleem vanzelf beter begrijpen en dan komen de oplossingen vaak vanzelf.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: optellen

Bericht door RPG »

Bij het beantwoorden van dit soort vragen is mijn eerste reactie altijd hoe kan ik de oplossing vinden door gebruik te maken van een draaitabel. Het is ook niet altijd gemakkelijk om een oplossing te vinden. Ook nu kost het enige tijd.

Ik heb eerst een tabel gemaakt met de naar mijn idee vereiste gegevens. De eis om het ook per week te kunnen ordenen maakte het noodzakelijk om er een extra kolom in te voegen voor een week. Vanwege het proberen is er ook een kolom in gekomen voor een jaar, dit laatste is waarschijnlijk niet noodzakelijk. Een draaitabel is instaat om een een lange tabel op te splitsen in seconden zonder een formule te gebruiken.

Het vereiste van een running-totaal gaf ook nogal problemen. De oplossing kwam tijdens een moment van rust. De gedachte kwam om dat ik goed gebruik moest maken van alle extra mogelijkheden die gegeven worden door een draaitabel

stap 1
Het weeknummer moest ik extra laten optellen. Doe dit door te dubbelklikken op het veld weeknummer in de ontwerpfase van de draaitabel.

Stap 2
Voor punten moest een running-totaal worden opgezet. Doe dit door te dubbel klikken op het woord Punten in de ontwerpfase van de draaitabel. Voor de rest is het noodzakelijk om goed de helpfile te lezen. Want er moet een running totaal gemaakt worden van het getal wat bij Weeknummer hoort. Het heeft dus een dubbelbinding. De binding is met het veld Punten en daarna worden de punten voor Weeknummer voortdurend bij elkaar opgesteld.

Opmerking voor jaren
Het running-totaal is blijkbaar begrensd voor een jaar en dan wordt op nieuw begonnen.

Opmerking in het algemeen voor Draaitabel
Ik ben niet in staat om een goede beschrijving te geven van wat mogelijk is met een draaitabel maar in de helpfile staat een goede beschrijving. Ook in het meer uitgebreide handboek van OpenOffice staat een goede beschrijving. Deze goede beschrijving bieden geen kant en klare oplossingen en zal zeker uitgebreid proefjes gedaan moeten worden. Deze proefjes kunnen het best gedaan worden met kleine tabellen. Zowel klein in het aantal rijen als kolommen.
Bijlagen
prognostiek-03.ods
Dit bestand werkt waarschijnlijk beter in LibreOffice
(17.11 KiB) 137 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie