tabs instellen en wijzigen

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

tabs instellen en wijzigen

Bericht door Jetstar »

waar en hoe beheer je de tabinstellingen in tekstdocumenten?
ik wil graag de eerste tab-instelling op een regel veranderen, naar 0,4, maar heb geen idee waar je dat moet doen. ik zie in de werkbalk alleen de opties 'inspringing vergroten' en 'inspringing verkleinen', maar daarin kun je niet zelf bepalen hoeveel.
heb erop gegoogeld maar krijg dan verwijzing naar 'Extra, Opties en verder - maar 'Opties' staat bij mij al niet onder Extra'
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tabs instellen en wijzigen

Bericht door RPG »

Als je het inspringen van de eerste regel van alle alinea's wilt aanpassen is dat in principe heel eenvoudig. Misschien is het verstandig om eerst een kopie te maken van je document voor het geval het wijzigen niet goed verloopt.

Open "stijlen en opmaak" met menu --> Opmaak --> stijlen en opmaak (F11)
Bewerk de actieve stijl door op de rechter muis knop te klikken en kies wijzigen

Je kunt ook klikken met de rechter muisknop op de aan te passen alinea en kiezen voor: Alinea opmaak profiel bewerken. Alle alinea's worden aangepast die die stijl gebruiken.

Ga in beide gevallen naar tabblad uitlijning
Verander de instelling voor de eerste regel.

Type gewoon eerst alle tekst in en denk nog niet aan de opmaak. Als een bepaald gedeelte niet goed opgemaakt wil worden selecteer dan de gehele alinea en doe dan
menu -->Opmaak --> Standaardopmaak

Opmaak van tekst kan het best door middel van de reeds genoemde stijlen. Ook de door jouw gevraagde tabs zitten in de stijlen maar worden bijna nooit gebruikt.
Jetstar schreef:heb erop gegoogeld maar krijg dan verwijzing naar 'Extra, Opties en verder - maar 'Opties' staat bij mij al niet onder Extra'
Apple gebruikt preference in plaats van opties.

Als je veel gebruik moet maken van writer dan is het Engelse forum aan te raden. Daar is echt veel kennis over het goede gebruik van writer. Ook daar zullen ze zeggen dat kennis van de opmaak stijlen noodzakelijk is.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie