datumvelden van excel veranderd in openoffice 4.16

Bespreek het rekenblad
nura
Berichten: 4
Lid geworden op: za feb 23, 2019 1:28 pm

datumvelden van excel veranderd in openoffice 4.16

Bericht door nura »

Goedendag,

Als ik een excel sheet open in openoffice staan alle data verkeerd. Bijvoorbeeld 09-01-2019 wordt 01-09-2019. Ik krijg het met opmaak van cellen niet direct veranderd. Dat wil zeggen: ik kan MM/DD/YYYY instellen, dan staan de data goed. Voor nieuwe invoer kan ik daarna de velden weer terug zetten naar DD/MM/YYYY. Dat werkt, maar het is natuurlijk niet een erg elegante oplossing. Is die er wel 8-) ?
openoffice 4.16 windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: datumvelden van excel veranderd in openoffice 4.16

Bericht door RPG »

Het is moeilijk om er nu iets heel duidelijks over te zeggen. Waarschijnlijk heeft het iets te maken met de landinstelling. Het kan zijn dat de landinstelling van je document of de computer niet goed is.

Wanneer het zelf gemaakte documenten zijn is het beter om ze op te slaan met een ODF extensie en niet een excel extensie.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
nura
Berichten: 4
Lid geworden op: za feb 23, 2019 1:28 pm

Re: datumvelden van excel veranderd in openoffice 4.16

Bericht door nura »

Dank voor je reactie. Ja dat zou misschien kunnen. Ik gebruikte excel en ga nu over op openoffice. Als ik openoffice open dan staat bij taal Engels. Maar als ik dat verander naar Nederlands, maakt dat niet uit?. Misschien had ik het in ecel moeten veranderen, maar ja dat kan niet meer....
groet, Nura
openoffice 4.16 windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: datumvelden van excel veranderd in openoffice 4.16

Bericht door RPG »

Ik heb het idee als je ergens de landinstelling op het Nederlands zet dat het dan wel goed komt. Maar waar moet het goed gezet worden, dat is de vraag.

Onder menu --> Extra -->Opties
dan in de popup bij TaalInstellingen.

Of bij het document.
Mogelijk dan in de gebruikte stijl. Daar moet gekozen worden voor standaard Nederlands. Misschien door op de knop standaard te klikken bij het gebruikte opmaak profiel.

Maak in ieder geval een backup voordat je begint te rommelen met je huidige document. Het leert je ook om goed om te gaan met stijlen en opmaak. Ook het leren wissen van de toegepaste directe opmaak zal helpen. Selecteer gebied en daarna: menu -->Opmaak --> Standaard opmaak

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: datumvelden van excel veranderd in openoffice 4.16

Bericht door cornouws »

nura schreef:Als ik een excel sheet open in openoffice staan alle data verkeerd. Bijvoorbeeld 09-01-2019 wordt 01-09-2019. Ik krijg het met opmaak van cellen niet direct veranderd. Dat wil zeggen: ik kan MM/DD/YYYY instellen, dan staan de data goed. Voor nieuwe invoer kan ik daarna de velden weer terug zetten naar DD/MM/YYYY. Dat werkt, maar het is natuurlijk niet een erg elegante oplossing. Is die er wel 8-) ?
Probeer voor je gemak LibreOffice - daarin zijn veel import en uitwisselingsproblemen met Excel-bestanden opgelost. Of dat ook voor deze geldt?
Je kunt het beste de fris/fresh-versie downloaden.
http://nl.libreoffice.org/download/
En als het probleem niet is opgelost, een bugmelding maken met een voorbeelddocument. Ontwikkelaars zijn daarin geïnteresseerd.
https://bugs.documentfoundation.org/ent ... ibreOffice
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
nura
Berichten: 4
Lid geworden op: za feb 23, 2019 1:28 pm

Re: datumvelden van excel veranderd in openoffice 4.16

Bericht door nura »

Dank weer!
Misschien ligt het aan de 3 documenten waar ik mee had gewerkt. Andere doen het weer niet, die komen gewoon goed over. Bij die 3 hielp eigenlijk alleen de opmaak en taal in excel veranderen (dankzij gastgebruik). Ik ga eens naar Libre kijken!
groet, Nura
openoffice 4.16 windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: datumvelden van excel veranderd in openoffice 4.16

Bericht door RPG »

Ik begrijp niet wat je precies doet maar als je gaat rommelen met de opmaak van de datums en je heb daar niet een goed begrip van dan wordt je datum mogelijk niet goed opgeslagen. Als de documenten geen belangrijke informatie bevatten dan kun je misschien hier het document plaatsen.

Misschien kun je iets duidelijk maken over de oorsprong van de documenten en hoe lang je er al mee gewerkt hebt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
nura
Berichten: 4
Lid geworden op: za feb 23, 2019 1:28 pm

Re: datumvelden van excel veranderd in openoffice 4.16

Bericht door nura »

Het is denk ik nu wel opgelost. Ik had eerst een wat minder belangrijk document gebruikt, maar nog steeds privacygevoelig. Ik kan nu de belangrijke, omvangrijkere documenten denkelijk wel met enig zelfvertrouwen gaan gebruiken in Open- of Libreoffice. Inderdaad, eerst maar een kopietje gemaakt...
Hartelijk dank voor de feedback!
openoffice 4.16 windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: datumvelden van excel veranderd in openoffice 4.16

Bericht door RPG »

Bij het controleren van de datum is het naar mijn idee belangrijk om ook de maanden en dagen goed in tekst te laten weergeven. Wanneer je alleen cijfers gebruikt kan het omgedraaid zijn wanneer zowel de maand als de dag beneden de 12 zijn. Wanneer je alleen getallen weergeeft kan dit echt problemen opgegeven. Wanneer alles goed geregeld is kun je terugvallen alleen op getallen. Ik schrijf dat op omdat je in het begin dat verwarrend opschrijft.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie