Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bespreek de tekstverwerker
Lorca47
Berichten: 13
Lid geworden op: vr sep 22, 2017 11:09 am

Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door Lorca47 »

Ik maak een tabel voor Spaanse woorden die ik wil leren. Dus aan de ene kant Spaans en de andere kant de Nederlandse betekenis.
Voor zover ik kan overzien kun je maar 1 taal instellen. Dat heeft als gevolg dat van de andere taal alles met rode kronkeltjes is onderstreept. Erg hinderlijk vind ik.

Kan ik (de spellingscontrole) niet instellen op 2 of méér talen?

met vriendelijke groet en bij voorbaat dank, Lorca47.
Ik werk met OpenOffice 4.1.3 op een MacBook Pro met Mac OS Sierra versie 10.12.6.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door RPG »

Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat het gemakkelijk moet zijn. Je zult wel twee taalmodules moeten hebben. Voor elke taal een module.

Wanneer je met OpenOffice wil werken moet je een idee hebben hoe stijlen werken. Druk hier voor op (F11) om de popup te activeren of de-activeren. Maak voor de extra taal ook een extra stijl aan waarbij de taal van die stijl op die Extra taal wordt ingesteld. Het is het tabblad voor lettertype.

Het werken met stijlen en het toepassen van de stijlen is even wennen maar aan te raden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Lorca47
Berichten: 13
Lid geworden op: vr sep 22, 2017 11:09 am

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door Lorca47 »

Mijn excuus,

ik had moeten vertellen dat ik werk op een Mac: MacBook Pro. F11 werkt daar niet. Heeft daar een andere functie.

Lorca
Ik werk met OpenOffice 4.1.3 op een MacBook Pro met Mac OS Sierra versie 10.12.6.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door RPG »

Ik heb nu weinig tijd. Maar in het kort is het
menu --> opmaak --> Stijlen en opmaak

In de popup moet je een eigen stijl maken voor de Spaanse woorden. Die stijl moet je toepassen op alle spaanse woorden. Stijlen kunnen hiërarchisch zijn.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Lorca47
Berichten: 13
Lid geworden op: vr sep 22, 2017 11:09 am

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door Lorca47 »

Romke, het spijt me. Ik kom er niet uit. Ik wacht wel tot je méér tijd hebt.

M. vr gr, Lorca 47
Ik werk met OpenOffice 4.1.3 op een MacBook Pro met Mac OS Sierra versie 10.12.6.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door RPG »

Lorca47 schreef:Ik kom er niet uit.
Beschrijf eens wat je gedaan hebt?
RPG schreef:menu --> opmaak --> Stijlen en opmaak
Begrijp je dit wel?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Lorca47
Berichten: 13
Lid geworden op: vr sep 22, 2017 11:09 am

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door Lorca47 »

Romke, tot zóver ben ik eruit. Marr dan krijg ik zóveel opties, dat ik niet weet wat ik moet kiezen.
P.S.,
ik moet, ivm mij reuma nu 1 à 2u gaan rusten.

M.vr.gr., Lorca47
Ik werk met OpenOffice 4.1.3 op een MacBook Pro met Mac OS Sierra versie 10.12.6.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door RPG »

Selecteer de stijl met de naam standaard
klik op de rechter muis knop
Kies nieuw
Geef naam Spaans

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Lorca47
Berichten: 13
Lid geworden op: vr sep 22, 2017 11:09 am

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door Lorca47 »

Dat kan alleen onder HTML-opmaakprofielen. Klopt dat?
En dan?
Wat moet ik verder aanvinken of instellen? Er zijn nog zoveel mogelijkheden.
Zie bijgaand; ik stuur er nog meer in een volgende reactie.
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-07-23 om 18.59.38.jpg
Schermafbeelding 2018-07-23 om 18.59.22.png
Schermafbeelding 2018-07-23 om 18.59.12.png
Schermafbeelding 2018-07-23 om 18.58.57.jpg
Schermafbeelding 2018-07-23 om 18.56.52.jpg
Ik werk met OpenOffice 4.1.3 op een MacBook Pro met Mac OS Sierra versie 10.12.6.
Lorca47
Berichten: 13
Lid geworden op: vr sep 22, 2017 11:09 am

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door Lorca47 »

Volgende bestanden. Er komen er nog méér in een volgende reactie.
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-07-23 om 19.03.05.jpg
Schermafbeelding 2018-07-23 om 19.01.43.jpg
Schermafbeelding 2018-07-23 om 19.01.11.jpg
Schermafbeelding 2018-07-23 om 19.00.22.png
Schermafbeelding 2018-07-23 om 18.59.52.jpg
Ik werk met OpenOffice 4.1.3 op een MacBook Pro met Mac OS Sierra versie 10.12.6.
Lorca47
Berichten: 13
Lid geworden op: vr sep 22, 2017 11:09 am

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door Lorca47 »

Volgende bestanden.
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-07-23 om 19.04.53.jpg
Schermafbeelding 2018-07-23 om 19.04.42.jpg
Schermafbeelding 2018-07-23 om 19.04.21.jpg
Schermafbeelding 2018-07-23 om 19.03.18.jpg
Ik werk met OpenOffice 4.1.3 op een MacBook Pro met Mac OS Sierra versie 10.12.6.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door RPG »

Je laat nu pas zien dat je Writer gebruikt. Dat lijkt mij een verkeerde keuze. Maar het maakt niet uit voor mijn verhaal. Het lijkt mij dat je wel het woord standaard kunt zoeken in die lijst. Hou op met al die plaatje. Ga gewoon de help file lezen. Volgens mij kun je beter calc gebruiken. Je moet gewoon wat proberen in een proef bestand.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Lorca47
Berichten: 13
Lid geworden op: vr sep 22, 2017 11:09 am

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door Lorca47 »

Romke, het spit me dat ik je geërgerd heb. Maar ik was niet van plan nóg meer plaatjes te sturen. Gelukkig heb je dankzij de plaatjes ontdekt dat we het over verschillende zaken hadden. De help-file van Calc is voor mij een mer à boire. Ik ging er gisteravond oververmoeid en narrig van naar bed.
Met de kleine tabel in tekst ben ik uitgepraat. Ik kom er niet meer uit; wat ik ook probeer. Ik kan niet 1 taal op de ene kolom en de andere taal op de andere kolom toepassen, wat ik gehoopt had.
En die "eigen stijl" maken heb ik nog niet ontdekt in tekst.

Fijne dag vandaag en sterkte met de komende hitte.

M.vr.gr. Lorca47.
Ik werk met OpenOffice 4.1.3 op een MacBook Pro met Mac OS Sierra versie 10.12.6.
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door floris v »

Dat is een beetje erg mijl op zeven. Wij kennen die plaatjes al. Beperk je als je hier een vraag stelt alsjeblieft tot de afdrukken van vensters waar je een concreet probleem mee hebt. Met cirkels om of pijlen naar de hotspots.

Eerst even een paar basispuntjes voor Writer: de spellingcontrole werkt niet met verschillende talen, hij werkt op basis van één taal per woord. Je kent aan elk woord in je tekst een taal toe (in de praktijk aan hele alinea's tegelijk of aan een woordgroep binnen een zin, maar dat maakt niet uit) en dan toetst de spellingcontrole elk woord aan de bijbehorende taalmodule. In Writer stel je de taal in op het tabblad Lettertype van het Alineaopmaakprofiel (het moet ergens staan, zullen de ontwikkelaars wel gedacht hebben).

Writer is inderdaad niet erg handig voor dit soort werk. De reden is het gedoe met wisselen van opmaakprofielen ( = stijlen ). Als je de kolommen scheidt met tabs, moet je voor de tekst na de tab met een tekenopmaakprofiel de taal aanpassen. Als je met een tabel werkt, kun je wel makkelijk verschillende talen per kolom instellen, maar een lange tabel maakt Writer traag (dat geldt ook voor alle versies van Word waar ik mee heb gewerkt).
Calc is hier veel makkelijker, je hebt dan eigenlijk geen opmaakprofielen nodig. Als je de Nederlandse woorden in kolom A hebt en de Spaanse in kolom B, ga je als volgt te werk: selecteer kolom B of alle cellen met tekst in kolom B, kies dan Opmaak - Cellen (Ctrl+1 op mijn systeem), kies op de tab Getallen onder Categorie de laatste optie, Tekst, en stel bij Taal Spaans in. Bevestig met OK en het zou moeten werken.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door RPG »

Ik deel voor een groot deel de aanbevelingen van Floris v. Overigens zou het voor Lorca47 misschien nog wel het beste zijn om enige tijd te gaan zoeken naar een vocabulaire trainer voor een Mac. Het zou mij niet verbazen dat die kant en klaar gratis te downloaden zijn. Ik gebruik de woorden "vocabulaire trainer" daar die naar voren komen tijdens zoeken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Lorca47
Berichten: 13
Lid geworden op: vr sep 22, 2017 11:09 am

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door Lorca47 »

Romke, ik ben eruit: bovenin staat in de standaard-werkbalk "abc" met een rook krinkeltje eronder ("spellingscontrole"). Als ik de kolom selecteer en daarop druk ben ik de rode krinkeltjes kwijt! Hoe eenvoudig kan het zijn. En al zoekende ben ik ook bij "opties voor autocorrectie" de hinderlijke hoofdletters, die ik na iedere tab kreeg, kwijt geraakt door die optie uit te zetten.
Ik ben opgelucht.

M.vr.gr. Lorca47
Ik werk met OpenOffice 4.1.3 op een MacBook Pro met Mac OS Sierra versie 10.12.6.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door RPG »

Dit soort problemen laten zich het best oplossen door kleine stappen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door floris v »

Lorca47 schreef:Romke, ik ben eruit: bovenin staat in de standaard-werkbalk "abc" met een rook krinkeltje eronder ("spellingscontrole"). Als ik de kolom selecteer en daarop druk ben ik de rode krinkeltjes kwijt! Hoe eenvoudig kan het zijn. En al zoekende ben ik ook bij "opties voor autocorrectie" de hinderlijke hoofdletters, die ik na iedere tab kreeg, kwijt geraakt door die optie uit te zetten.
Ik ben opgelucht.

M.vr.gr. Lorca47
Je schakelt de spellingcontrole daarmee uit. Als je dat prima vindt, oké, anders kun je beter iets anders proberen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Lorca47
Berichten: 13
Lid geworden op: vr sep 22, 2017 11:09 am

Re: Spellingscontrole in te stellen op 2 of méér talen?

Bericht door Lorca47 »

Begrepen; dank.
Ik werk met OpenOffice 4.1.3 op een MacBook Pro met Mac OS Sierra versie 10.12.6.
Plaats reactie