Cijfers in een cel sorteren

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Melsen
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 13, 2018 3:21 pm

Cijfers in een cel sorteren

Bericht door Melsen »

HOI,
Hoe kan ik een getal in excel 2007 d.m.v. formule de cijfers die in een cel staan, op volgorde zetten?

dus b.v. 329786 naar 236789

gr jos
Laatst gewijzigd door RPG op za jan 13, 2018 8:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gegeven die een goede omschrijving geeft.
microsoft office 2007
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cijfers in een cel sorteren

Bericht door RPG »

Het zou best kunnen dat je vraag op een forum speciaal voor een Excel forum beter beantwoord kan worden. Dit is een forum voor OpenOffice.

Je krijgt meestal iets op volgorde door het te sorteren en niet met formules. Ik zou voor het uit te proberen maar zorgen dat je een backup van je gegevens gemaakt hebt. De resultaten van sorteren willen nog wel eens zeer ongewenste gevolgen geven.

Bij het zoeken op het Engelse forum ben ik ook gaan begrijpen dat de waarden in een enkele cel gesorteerd moeten worden.

[Solved] Sorting numbers in a Single cell... (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum Hier staat de uitleg. Ook de formules komen daar van daan.

Code: Selecteer alles

=SUMPRODUCT(LARGE(VALUE(MID(A1;ROW($A$1:$A$3);1));ROW($A$1:$A$3));10^(ROW($A$1:$A$3)-1))

TEXT(A1;"000")
ROW($A$1:$A$3) dient voor het verkrijgen van een getal. Het moet zoveel cellen aanduiden wat gelijk is aan het aantal cijfers. In het voorbeeld wordt het:
ROW($A$1:$A$6)

Code: Selecteer alles

=TEKST(SOMPRODUCT(GROOTSTE(WAARDE(DEEL(A1;RIJ($A$1:$A$6);1));RIJ($A$1:$A$6));10^(RIJ($A$1:$A$6)-1)) ;"000")
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Cijfers in een cel sorteren

Bericht door eremmel »

Romke, goed gevonden. Ik zat in een andere richting te denken. Toen ik de formule in EXCEL uitprobeerde kreeg ik een fout, maar de formule wizard toonde wel het goede resultaat. Het blijkt dat de WAARDE of VALUE functie niet goed wordt geëvalueerd. Als ik de formule in EXCEL invul als array-formule (Dus na invullen geen Enter, maar Ctrl-Shit-Enter), dan gaat het wel goed.

Voor onze Calc gebuikers in NL is dit de vertaling met variabele lengte:

Code: Selecteer alles

=SOMPRODUCT(GROOTSTE(WAARDE(DEEL(A1;RIJ(VERSCHUIVING($A$1;0;0;LENGTE(A1);1));1));RIJ(VERSCHUIVING($A$1;0;0;LENGTE(A1);1)));MACHT(10;RIJ(VERSCHUIVING($A$1;0;0;LENGTE(A1);1))-1))
Als je het getal in een andere cel plaatst dan A1, dan moet je alle A1 aanpassen (4x), maar NIET de $A$1 verwijzingen!
 Edit: Lupp maakte in de Engelse thread nog een interssante opmerking. Als iemand rij 1 of kolom A verwijdert, dan valt de bovenstaande formule om. Zijn tip levert op:

Code: Selecteer alles

=SOMPRODUCT(GROOTSTE(WAARDE(DEEL(A1;RIJ(VERSCHUIVING(INDIRECT("a1");0;0;LENGTE(A1);1));1));RIJ(VERSCHUIVING(INDIRECT("a1");0;0;LENGTE(A1);1)));MACHT(10;RIJ(VERSCHUIVING(INDIRECT("a1");0;0;LENGTE(A1);1))-1))
Als je het getal in een andere cel plaatst dan A1, dan moet je alle A1 aanpassen (4x), maar NIET de "a1" verwijzingen! 
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Melsen
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 13, 2018 3:21 pm

Re: Cijfers in een cel sorteren

Bericht door Melsen »

Hoi,
Hoe kan ik in excel 2007 dubbele cijfers uit een getal halen wat in EEN cel staat? BV A1
dus 1123455 moet worden 12345

jos
microsoft office 2007
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Cijfers in een cel sorteren

Bericht door eremmel »

Dus het sorteren is je gelukt. Dan adviseer ik je deze post te markeren als opgelost en een nieuwe vraag te beginnen.
Eventueel kun je de vraagstelling aanpassen naar 'Cijfers in een cel uniek sorteren'.

Ik zie daar zelf niet zo maar een formule oplossing voor. Omdat je met Excel werkt kun je hier verder lezen.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie