gelijke cellen en uitslagen bijhouden in klassement

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
gravedigger
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 10:41 pm

gelijke cellen en uitslagen bijhouden in klassement

Bericht door gravedigger »

beste forumgrbuikers
Voor mijn favoriete amateurploeg hou ik tijdens het seizoen de stemmen bij die leiden naar 'onze' Gouden Schoen.
ik heb echter daaromtrent 2 problemen waarvan ik hier niet meteen het antwoord op gevonden heb:
1/ Wanneer ik de uitslag ( de ploegen hebben een eigen cel, dwz bvb je hebt de uitslag 2-0, dan staat de 2 in de ene cel (in mijn geval cel 2, zie notatie uitleg hieronder ) en de 0 in de andere cel, cel 4 nvdr ) ingevuld heb, wil ik dat er in een nieuwe cel ( zowel voor thuis- als uitploeg ) het getal 3 staat wanneer cel 2 groter is dan cel 4, het getal 0 staat wanneer cel 2 kleiner is dan cel 4 en het getal 1 wanneer beide cellen eenzelfde getal hebben )
De notatie is dus cel 1 = naam thuisploeg; cel 2 is aantal goals thuisploeg; cel 3 is het liggend streepje; cel 4 is aantal goals uitploeg; cel 5 is naam uitploeg.
2/ ik heb cellen gemaakt die de spelerslijst bevatten die op plaats 1 2 en 3 van het stemformulier kunnen staan. nu zou ik graag hebben dat wanneer de spelersnaam geselecteerd wordt, zou er in een klassement een 5 moeten staan wanneer de bewuste speler op plaats 1 staat, een 3 als die op plaats 2 komt en een 2 als die op plaats 3 staat.
Eventueel zou ik graag vernemen of het niet mogelijk is om ervoor te zorgen dat de betreffende speler maar in 1 van de 3 plaatsen kan gezet worden, maar dat is optioneel. Ik zou al blij zijn wanneer de 2 'hoofdproblemen' zouden kunnen opgelost worden :D ;) :?: :?:

Alvast bedankt voor de (snelle) respons

mvg,

gravedigger
open office 4.1.3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: gelijke cellen en uitslagen bijhouden in klassement

Bericht door RPG »

Ik heb geen idee of jouw probleem opgelost kan worden. Het kunnen oplossen van dit soort problemen is ook altijd afhankelijk van de programmeerkennis. Voor een beginner die weinig programmeerkennis heeft is het dus belangrijk om programmeerkennis te krijgen in het algemeen en kennis van het programma wat gebruikt wordt in het bijzonder.

Vaak wordt die kennis langzamerhand verworven door met het probleem te worstelen: proberen het gewenste doel te bereiken. Wat ik nu lees in deze worsteling is dat je in een enkele stap van de basis gegevens naar het uiteindelijke doel tracht te komen. Ik heb het idee dat het beter is om eerst alle basis gegevens te verzamelen. De basis gegevens moeten naar mijn idee verzameld worden in een eenvoudige tabel die ook aanvullingen toelaat. Soms zal het noodzakelijk zijn om een extra kolom toe te voegen.

Op een gegeven moment heeft men voldoende gegevens om er ook wat conclusies te trekken uit die gegevens. Ik denk dat het ook beter is om in kleine deel stappen tot het gewenste eindresultaat te komen dan om te zoeken naar een enkel stap die alles in een keer geeft.

Ik heb gezien dat ervaren programmeurs gemakkelijk overweg kunnen met gecompliceerde formules. Voor me zelf heb ik gezien dat het leren werken met de draaitabel ook aan te raden is. Of men nu kiest voor moeilijke functies of zoiets als de draaitabel het leren begrijpen gaat niet van zelf.

Iets wat ook heet: automatiseren van de invoer van de gegevens gaat ook niet vanzelf. Voorlopig lijkt mij het automatiseren van de invoer pas belangrijk te worden wanneer men weet hoe de begin tabel er uit moet zien. Het zelfde geld voor het maken van de eind resultaat. Wanneer men alle berekeningen voor het gewenste eindresultaat tot een goed eind heeft gebracht is het vaak ook niet zo moeilijk meer om iets te maken wat alles tot een mooi geheel maakt.

Dat ik alleen tot deze beschrijving van de route kom heeft te maken met het feit dat ik mij niet in staat zie om zelf zo iets in korte tijd te maken.

Ik zou zeggen begin te werken aan je project en kom met concrete vragen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: gelijke cellen en uitslagen bijhouden in klassement

Bericht door eremmel »

Plaats je calc bestaand als bijlage dan is het makkelijker te kijken wat je bedoelt. Misschien dat een iets andere opzet e.e.a. nog makkelijker maakt.

Vul je bestand met test-gegevens zie overeenkomen met de werkelijkheid (en dan ook genoeg gegevens). Plaats m.b.t. commentaar in een cel je vragen.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie