BAK bestand niet te openen

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
SjeekSpier
Berichten: 4
Lid geworden op: do dec 28, 2017 5:13 pm

BAK bestand niet te openen

Bericht door SjeekSpier »

Ik gebruik LibreOffice versie 5.4.3.2(x64) het besturingssysteem is W10 (laatste update 2017). Probleempje: ik sla mijn documenten op met de automatische bestandsextensie Microsoft Word 97-2003(.doc).Met deze opslag is niets mis mee echter tijdens het werken worden er op ingestelde tijden .BAK bestanden gemaakt en opgeslagen in het door mij bedachte pad. Prima, staan daar ook. Nu komt het probleem: de .BAK bestanden zijn niet te openen. Dus bij een calamiteit kan ik er niet bij. Via internet al vergeefs naar de oplossing gezocht dus nu via het forum.Waar ik overigens mijn vraag niet terugvind. Wat doe ik fout of vergeet ik aan te vinken?
H. gr Wim
LibreOffice versie 5.4.3.2.(x64) besturingssysteem W 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: BAK bestand niet te openen

Bericht door RPG »

In de eerste plaats zou ik zeggen sla bestanden altijd op met ODF extensie. Dan is wel de vraag of het goed werkt.

Ik kan mij niet herinneren of ik er ooit naar gekeken heb. Ik heb het nu geprobeerd en het blijkt dat je dan de bestands-extensie wel moet veranderen naar wat het moet zijn. In mijn geval moest ik het veranderen van bak naar ods. Daarna laat het zich goed openen.

Heb je het op deze manier al eerder gebruikt?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
SjeekSpier
Berichten: 4
Lid geworden op: do dec 28, 2017 5:13 pm

Re: BAK bestand niet te openen

Bericht door SjeekSpier »

Beste Romke, ik zal er morgen meteen mee aan de slag gaan. Nu alvast bedankt. Hoor je niets meer dan is je advies waardevol gebleken. Groet Wim :super:
LibreOffice versie 5.4.3.2.(x64) besturingssysteem W 10
SjeekSpier
Berichten: 4
Lid geworden op: do dec 28, 2017 5:13 pm

Re: BAK bestand niet te openen

Bericht door SjeekSpier »

Beste Romke,
Ik laat de documenten nu automatisch opslaan als ODF-tekstdocument(.odt). Geen probleem. De regelmatige tussentijdse opslag komt ook terecht waar het pad heenleidt. Het probleem is nog steeds, dat ik zo'n .bak bestand dan niet kan openen. De voorgestelde verandering van de bestands-extensie bak in ods (is dat niet spreadsheet?), wat in mijn geval moet zijn odt(?) lukt mij hoe dan ook niet. Is tijdens het werken af en toe controle-C ook niet een oplossing?
Ik hoor wel, groet Wim
LibreOffice versie 5.4.3.2.(x64) besturingssysteem W 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: BAK bestand niet te openen

Bericht door floris v »

Je moet natuurlijk in de indeling odt opslaan, niet als doc met odt als extensie, dat werkt niet.
 Edit: Tikfout hersteld 
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: BAK bestand niet te openen

Bericht door RPG »

SjeekSpier schreef:s tijdens het werken af en toe controle-C ook niet een oplossing?
Ik denk dat je control-S bedoelt.

Ik weet niet hoe je in Windows de extensie moet veranderen. Windows verbergt standaard de extensie. In de verkenner is het wel zo in te stellen dat de extensie zichtbaar wordt maar ik weet niet te beschrijven hoe. Het is wat moeilijker dan de rechter muis knop. Je moet eerst dit probleem, het zichtbaar zijn van de extensies, oplossen voor dat je verder gaat.

Het kan ook een probleem zijn van LibreOfice en het zou best kunnen dat er een fout is.
LibreOffice heeft standaard de mogelijkheid om te kiezen tussen fresh en still. Kies een andere versie dan je nu gebruikt. Je kunt ook een nieuwere of oudere versie gaan gebruiken.

[Issue]Functie Wizard van LibreOffice voert formule fout in
In bovenstaande link heeft Cor Nouws een mooie uitleg gegeven over het uitgave beleid van LibreOffice. Ik heb zelf wat anders geschreven. Die link moet je ook volgen voor andere versies.

Mijn advies voor mensen die vragen krijgen bij onvoorspelbaar gedrag van LibreOffice en het zelf niet kunnen oplossen is altijd: stap over naar een stabiele still versie. Wanneer je toch graag werkt met nieuwe versies en mogelijke fouten daarin dan is dit forum niet zo geschikt. Op het Engelse forum is meer deskundigheid ook op het gebied van fout zoeken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
SjeekSpier
Berichten: 4
Lid geworden op: do dec 28, 2017 5:13 pm

Re: BAK bestand niet te openen

Bericht door SjeekSpier »

Bedankt voor de twee eerlijke reacties. Ik zal kijken wat ik er mee kan. Ik zit niet `vast' en er zijn erger problemen in de wereld, dus ik wil hiermee afsluiten :D
LibreOffice versie 5.4.3.2.(x64) besturingssysteem W 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: BAK bestand niet te openen

Bericht door floris v »

Voor de goede orde: ik heb net in LibreOffice een bestaand bestand iets bewerkt en een backup laten maken, en die backup opende probleemloos in OpenOffice, maar met Libre zou het net zo goed gaan. Wel kreeg ik eerst de vraag van Windows met wat voor app het .bak-bestand geopend moest worden. Dat roept de vraag op wat je bedoelt met "het bestand is niet te openen". Wat voor melding krijg je eigenlijk? Krijg je wel een melding?
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: BAK bestand niet te openen

Bericht door RPG »

Ik heb de zelfde ervaring als Floris v.

Met gemak begin ik het idee te krijgen dat we het begin probleem beter kunnen vergeten en onze toevlucht kunnen nemen tot het aanleren van een manier van werken die ik ook vaak aan anderen leer. Die houdtin : Begin altijd met een bestandsnaam die eindigd op een nummer 001.. Verhoog steeds na enige tijd dat nummer. Op die manier krijg ik een hele reeks bestanden en backups. Ook heb ik een ontwikkel geschiedenis. Hoe groter de wijzigingen zijn die ik aan breng hoe sneller ik het nummer verander. Bovengenoemde manier heeft gemaakt dat ik bijna nooit bestanden ben kwijtgeraakt.

Het beschermt helaas niet tegen het formatteren van een partitie of het wissen van een gehele map zo als ik ondervonden heb. Maar het is een kniesoor die daarover klaagt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: BAK bestand niet te openen

Bericht door eremmel »

Een alternatief voor nummeren is een document naar je zelf toe e-mailen als je bv een gmail.com account hebt, dan staat het niet op je PC.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie