Problemen met afbeeldingen (foto's) invoegen

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Herwig1960
Berichten: 2
Lid geworden op: za nov 25, 2017 7:59 am

Problemen met afbeeldingen (foto's) invoegen

Bericht door Herwig1960 »

Hallo,

Sinds kort ben ik overgeschakeld naar Linux en OpenOfiice 4.1.4. So far so good. Ik schrijf momenteel een boekje over mijn stamboom en probeer dat op te vrolijken met foto's. Met mijn iMac vroeger was dat geen probleem, maar nu wil dat maar niet lukken.

Ik krijg de foto wel ingevoegd, dat is niet het probleem, maar om de één of andere reden roteert die steeds, zodat een foto die verticaal behoort te staan (en zo in bestanden ook staat), horizontaal in het document terechtkomt. Eenmaal in het document kan ik de foto blijkbaar niet meer roteren. Of wel? En hoe dan? Ik probeerde ook reeds om het in bestanden van verticaal naar horizontaal te roteren in de hoop dat het dat de foto dan wel goed staat, echter zonder resultaat.
Ook probeerde ik om de afbeelding rechtstreeks vanuit bestanden in het document te kopiëren ipv in te voegen, maar ook dat haalt niets uit.

HELP!!!
OpenOffice 4.1.4
Linux
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Problemen met afbeeldingen (foto's) invoegen

Bericht door RPG »

Als je Linux gebruikt dan zit er meestal standaard LibreOffice op en geen ApacheOffice. Ik denk dat je ook beter LibreOffice kunt gebruiken. Ik denk dat je het gemakkelijk kunt doen met LibreOffice. Ik heb dat geprobeerd. Maak in alle gevallen een kopie van je bestand en sla het op met een odf indeling.
Het werkte voor mij niet met Apache Office maar het kan zijn dat ik het nog niet goed geprobeerd hebt.
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Herwig1960
Berichten: 2
Lid geworden op: za nov 25, 2017 7:59 am

Re: Problemen met afbeeldingen (foto's) invoegen

Bericht door Herwig1960 »

Dankjewel voor de reactie. Ik zie Libreoffice niet tussen mijn geïnstalleerde software staan. Waar vind ik een goede Nederlandstalige versie?
OpenOffice 4.1.4
Linux
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Problemen met afbeeldingen (foto's) invoegen

Bericht door RPG »

Gezien het feit dat je linux gebruikt lijk het mij beter om een versie te gebruiken die bij jouw linux versie past. Wanneer je problemen hebt met het zelf installeren dan kun je het beter vragen op een forum voor jouw linux versie.

Bijna op alle versie van Linux die ik ken zit het gewoon standaard op. Wanneer het er niet standaard op zit en je het ook niet zelf kunt installeren dan is naar mijn idee overstappen naar een betere versie aan te raden. Google is je vriend voor het zoeken naar LibreOffice.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Problemen met afbeeldingen (foto's) invoegen

Bericht door floris v »

De officiële download site voor LibreOffice is http://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/
Zoals Romke al aangaf, wordt op Linux-distributies LibreOffice standaard meegeleverd. De icoontjes op je scherm (Writer, enz) starten dus LibreOffice en niet OpenOffice, tenzij je OpenOffice zelf hebt geïnstalleerd. Als Libre er niet op staat, moet je je afvragen of je wel een legitieme (itt gehackte) versie van Linux hebt.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Problemen met afbeeldingen (foto's) invoegen

Bericht door RPG »

Na wat zoeken lijkt wel het volgende een goede oplossing
Zorg dat de foto's in een draw document komen.
Manipuleer de foto zodanig zodat je tevreden bent.
Kopieer de foto en plak het daarna in het writer document.

Om de foto te bewerken moet de foto geselecteeerd worden en daarna:
menu --> Opmaak--> Positie en grote
Kies tabblad : Rotatie
Kies daarna: Draaihoek en draaipunt

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie