Calc: afbeelding verdwenen na afsluiten en heropenen

Bespreek het rekenblad
Caroline
Berichten: 3
Lid geworden op: zo okt 01, 2017 7:01 pm

Calc: afbeelding verdwenen na afsluiten en heropenen

Bericht door Caroline »

Hallo allen,

Ik gebruik Open Office 4 in Windows 10.
Ik heb een bestand aangemaakt in Calc en dat opgeslagen als .xls omdat ik het ook elders wil kunnen gebruiken.

Ik heb er een logo ingevoegd (met knippen/plakken, maar ook met Invoegen > Afbeelding > Uit bestand), maar iedere keer als ik het bestand opsla, afsluit en weer heropen is de afbeelding verdwenen. :shock:
Onder Extra > Opties > OpenOffice Calc > Weergave > Objecten/afbeeldingen staat Weergeven aan.

Wat doe ik fout of vergeet ik?

Alvast bedankt voor jullie antwoord. :super:

Vriendelijke groet,
Caroline
Laatst gewijzigd door RPG op ma okt 02, 2017 4:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verkeerd gebruik van symbolen gecorrigeerd.
Open Office 4 op Windows 10 PC
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc: afbeelding verdwenen na afsluiten en heropenen

Bericht door RPG »

Ik zou het eerst opslaan als een normaal bestand en pas later met de xls aanduiding. Bewaar een origineel.

Met de LibreOffice verise die ik heb wil het wel goed gaan.

Advies 1
Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie

Advies 2
Gebruik een nieuwere versie van OpenOffice of gebruik LibreOffice. De laatste geeft minder problemen met MSO bestanden
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Caroline
Berichten: 3
Lid geworden op: zo okt 01, 2017 7:01 pm

Re: Calc: afbeelding verdwenen na afsluiten en heropenen

Bericht door Caroline »

Dank je wel voor je snelle antwoord, RPG.

Ik heb beiden geprobeerd.
Eerst opgeslagen als .ods en daarna als .xls en userprofiel vernieuwd, maar helaas.

En ik heb, voor zover ik kan nagaan, de nieuwste versie (4.1.3) er zijn geen updates beschikbaar.
Open Office 4 op Windows 10 PC
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc: afbeelding verdwenen na afsluiten en heropenen

Bericht door RPG »

Welk soort plaatje zet je erin? Kun je hier een klein voorbeeld plaatsen.

Over het plaatje
Het is best mogelijk als het een samen gesteld plaatje is dat dat problemen op levert. Probeer dat tot een eenvoudig plaatje te reduceren.

Ik denk dat je beter kunt gaan werken met MSO.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Caroline
Berichten: 3
Lid geworden op: zo okt 01, 2017 7:01 pm

Re: Calc: afbeelding verdwenen na afsluiten en heropenen

Bericht door Caroline »

Ik zit nu even achter een ander apparaat (tablet), maar ik heb het geprobeerd met een jpg en een gif. Beiden verdwenen als sneeuw voor de zon.

Ik vergat nog te vertellen dat, na het vernieuwen van het profiel, ik bij het opslaan naar xls de vraag kreeg of ik het bestand ècht wel zo wilde opslaan, omdat er onderdelen verloren zouden kunnen gaan. Hetgeen gechiedde :lol:

Ik zal me maar volledig op OO gaan richten. Ik was erg blij dat iemand me hierover vertelde, want mijn eeuwenoude cd-rom van MS office 2003 is tijdens de verhuizing zoek geraakt. OO lijkt hier erg op, dus geen ontwenningsverschijnselen. Op die plaatjes na dan.

Maar mocht iemand nog een oplossing weten, dan houd ik me warm aanbevolen.

Bedankt voor je hulp! :super:
Open Office 4 op Windows 10 PC
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc: afbeelding verdwenen na afsluiten en heropenen

Bericht door RPG »

Het is te overwegen om LibreOffice te gaan gebruiken. Er is niet zo veel verschil voor eenvoudige gebruikers maar er is veel meer ontwikkeling in LibreOffice. De ontwikkeling voor OpenOffice wat feitelijk nu aangeduid moet worden als Apache-Office ligt helaas feitelijk stil.

Het lijkt er toch op dat er een probleem is bij jouw want ik heb geen probleem in Apache Office en ook niet in Libre-Office.

Misschien kun je hier een voorbeeld plaatsen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie