spelling controle

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
michaelrutten
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jan 11, 2017 9:00 am

spelling controle

Bericht door michaelrutten »

beste, ik heb een vraag, de spellingscontrole staat op "engels" dit wil ik standaard naar Nederlands zetten, wie kan mij helpen hoe ik dit moet doen?
OpenOffice 4.1.3 windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: spelling controle

Bericht door floris v »

Welkom op het forum. Ga naar Extra - Opties - Taalinstellingen. Dubbelklik op Talen. Bij Standaardtalen voor documenten, Westers zal wel engels staan. Stel dat in op Nederlands. Per document instellen kan ook: druk op F11 om het overzicht opmaakprofielen te openen. Rechtsklik op Standaard, kies Wijzigen. Klik op de tab Lettertype en stel de taal in. Je moet er natuurlijk wel een woordenboek voor hebben. Als er geen blauw vinkje voor de taal staat, ontbreekt dat en moet je het woordenboek downloaden en installeren.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
michaelrutten
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jan 11, 2017 9:00 am

Re: spelling controle

Bericht door michaelrutten »

dank je wel. Ik heb gekeken maar het staat allemaal op Nederlands, ik zal even kijken waar ik het woordenboek kan downloaden wellicht ligt het dus daar aan. Nogmaals dank
OpenOffice 4.1.3 windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: spelling controle

Bericht door floris v »

"De spellingcontrole staat op Engels" krijgt nu een andere betekenis. Als je een bestaand document hebt waar de taal op Engels is ingesteld, moet je dat dus in dat document aanpassen. De spellingcontrole werkt altijd met de taal waarmee tekst "opgemaakt" is. Je kunt dus in één document stukken tekst hebben in verschillende talen - bijvoorbeeld een woordenlijst Engels - Nederlands, met in de ene kolom Engels als taal en in de andere Nederlands. Het is niet zo dat engels wordt ingesteld als er geen woordenboek voor Nederlands is terwijl tekst wel als Nederlands is gemarkeerd.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie