Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bespreek het rekenblad
pris1958
Berichten: 5
Lid geworden op: di dec 13, 2016 11:34 pm

Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bericht door pris1958 »

Heb best wel een simpele vraag maar kom er zelf niet uit. Ben bezig met een document te maken wat op alfabetische volgorde moet. Het moet een soort planten/kruidenboekje worden waar onder de A alle planten/kruiden die met een A beginnen komen te staan en zo verder het hele alfabet af. Ik moet tussendoor gewoon kunnen invoegen Ik kom er niet uit met writer en dacht het toen met Calc te proberen maar krijg de cellen niet aangepast. Plaats ik iets in de kolom A dan schrijft het rustig verder in B,C, D enz. Iemand die mij een hint kan geven? Bij voorbaat dank.
openoffice tm4 windows10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat het gemakkelijk te veranderen is in de Optie mogelijkheden.

menu --> Extra --> Opties

OpenOffice Calc uit breiden door op het driehoekje te klikken in dien noodzakelijk.
Onder algemeen en dan op het grijze deel Invoerinstellingen.
Bij : Druk op Enter om selectie te verplaatsen
Kies daar het gewenste in dit geval Beneden in de listbox

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
pris1958
Berichten: 5
Lid geworden op: di dec 13, 2016 11:34 pm

Re: Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bericht door pris1958 »

2017-01-10.png
Met Uw uitleg ( waarvoor dank) kom ik tot hier ( zie printscreen) en raak dan het spoor bijster.
openoffice tm4 windows10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bericht door floris v »

Het lijkt alleen maar alsof de tekst verdeeld wordt over de volgende kolommen, maar dat is niet echt het geval. Overigens hoef je Calc niet te gebruiken om tekst te sorteren. In Writer kan dat ook, per alinea. Je moet wel eerst iets selecteren voordat je kunt sorteren. De sorteeropdracht zit onder Extra-Sorteren.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bericht door RPG »

Hallo

Voor het veranderen van de selectie in Calc ben je al redelijk in de goede richting. In de popup moet je nog iets verder naar beneden. Je moet daar iets naar beneden gaan en bij OpenOffice calc op het plusje klikken. Daarna zie je het woord algemeen. Ook op het woord algemeen moet geklikt worden.

Het is handig als je ook in de help file snel zelf het onderwerp kunt opzoeken. F1 is een goed eerste methode. Ook de help knop op verschillende popups helpt heel goed. Als ik zelf nadere uitleg wil hebben over een bepaald onderwerp wat aangeduid word in het menu dan doe ik het op de volgende methode.

Voor Opties in calc
Boven in de help file selecteer ik het onderdeel waar ik wat van wil weten. Dat is nodig voor zoeken met index en zoeken.
Ik selecteer het tabblad: Inhoud
Ik dubbel klik op het onderdeel waar ik wat van wil weten. In dit geval Werkbladen
Dubbel klik nu op : Verwijzing naar opdrachten en menu's.
Dubbel klik op menu's
Dubbel klik op Extra's
Nu moet naar de rechter kant gegaan worden. In deze kant worden alle menu's optie opgesomd.
Dubbel klik op : Opties

Nu volgt een gehele opsomming van wat je kunt zien in de opties. Gezien het feit dat je iets wilt veranderen voor een Calc bestand dubbel klikken op OpenOffice Calc
Het gewenste staan op tabblad Algemeen dus dubbel klikken op Algemeen.
Wat je wilt heeft te maken met het veranderen van de invoerinstellingen. Dat woord opzoeken en gaan lezen.

Het zelfde laat zich doen voor sorteren in een tekstbestand. Ik heb weinig ervaring met sorteren in een tekstbestand maar Floris heeft dat uitgelegd. Maar in het algemeen werkt het met computer op de volgende manier. Selecteer het gewenste waar een bewerking op toegepast moet worden. Hoe het geselecteerd moet worden kan soms verschillend zijn. Soms een tabel soms losse woorden. Maak voor grote bewerkingen altijd een kopie. Het hebben van goede kopieën is voor een groot bestand belangrijk.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
pris1958
Berichten: 5
Lid geworden op: di dec 13, 2016 11:34 pm

Re: Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bericht door pris1958 »

Hartelijk dank voor de uitleg allemaal. Ben echt een beginner op dit gebied maar kan nu iig verder met deze uitleg. Het zal een project worden met vallen en opstaan maar dat geeft niet. Nogmaals dank.
openoffice tm4 windows10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat voor een beginner in welk computer programma ook het belangrijk is om vat te krijgen op de help file. Door de help file leer hoe je het beste met het programma kunt werken. Een computer programma zoals OpenOffice is het gemakkelijkste als je kort bij de bedoelde manier van werken blijft. De bedoelde manier van werken laat ook wel variaties toe.

Ik denk dat je met een lange tabel wilt gaan werken. Voorlopig is het opslaan van deze gegevens in een werkblad misschien wel de beste keuze. Het vervolg is het maken van een geregistreerde database. De geregistreerde database maakt het mogelijk om gegevens in elk gewenst document te plaatsen. De gegevensbronnen maken het mogelijk om gegevens in een document te plaatsen. Je kunt in de help file maar ook op dit forum informatie vinden over: geregistreerde database en gegevens bronnen.

Leer zoeken op dit forum of het Engelse forum. In Tutorials kun je veel algemene uit leg vinden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Soleildusud
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mar 05, 2018 2:59 pm

Re: Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bericht door Soleildusud »

Goedemiddag,

Had altijd Excel, nu met nieuwe PC overgegaan op OpenOffice. Heb werkblad aangemaakt en wil in kolom A sorteren op alfabet. Op alle moglijke manieren geselecteerd, maar in 'Gegevens' blijft het woordje 'Filter' onbereikbaar. Het licht niet op! Wat moet ik doen? zoiets simpels moet toch niet zo moeilijk zijn?

Grt, Soleildusud
OpenOffice 4.1.3 Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bericht door RPG »

Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Zorg er voor dat je document opgeslagen wordt met een ODF extensie.

Wat ik niet begrijp wat sorteren te maken heeft met filteren. Ik vraag dat om dat dat als probleem aangemerkt wordt. Ik begrijp dat je soms wilt sorteren en filteren gelijktijdig.

Bij onbekende problemen altijd het gebruikerprofiel vernieuwen.

Meer in het algemeen: Het overstappen van Excell naar OOo levert wel wat gewennings problemen op. Het wordt gemakkelijker als je ook de mogelijkheden van OOo goed gebruikt. Een van de mogelijkheden is het databasedocument en de toegankelijkheid van tabellen door wat heet de gegevensbronnen.

Zorg er voor dat je document te veranderen is. Sla het eens op met een andere naam.

Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Soleildusud
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mar 05, 2018 2:59 pm

Re: Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bericht door Soleildusud »

Sorry voor de late reactie, maar was even uit de running. Maar heb uw suggesties opgevolgd, helaas zonder resultaat.... In mijn beschrijving van het probleem is een foutje geslopen. In het menu: Gegevens, staat Filteren vet gedrukt en daar kan ik gewoon in, maar Sorteren blijft niet toegankelijk.... Weet niet meer wat te doen....

Mvg Soleildusud
OpenOffice 4.1.3 Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document op alfabetische volgorde maken in calc?

Bericht door RPG »

Ik zou reactie, die door mij gegevens is, nog maar eens goed lezen en alle regels van commentaar voor zien.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie