ASCII filteropties pop-up na laatste x opslaan doc-bestand

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
alextenhoor
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 04, 2016 5:43 pm

ASCII filteropties pop-up na laatste x opslaan doc-bestand

Bericht door alextenhoor »

Hallo allemaal,

Ik gebruik OpenOffice versie 4.0.1. onder Windows 10 en heb een probleem met een doc-bestand. Ik was in OpenOffice writer aan het werk met een doc-bestand (Microsoft Word 97-2003). Tussentijds opslaan ging steeds goed, ik heb het bestand een aantal keren ook gesloten en opnieuw geopend. Tot de laatste keer dat ik het bestand tussentijds opsloeg met "CTRL"+"s" (opslaan). Sindsdien krijg ik, als ik het bestand wil openen, een pop up met de titel "ASCII filteropties". In de pop-up staan checkboxen met de naam "Tekenset", "Standaardlettertypen" en "Taal" en daaronder staat "Alinea einde" met 3 keuzemogelijkheden: "CR en LF", "CR" en "LF". Ik heb op "Help" geklikt, maar kan daar geen touw aan vastknopen: weet helemaal niets van ASCII en het is voor mij abacadabra. Ook heb ik geprobeerd het bestand in andere programma's te openen, waaronder Adobe Reader, maar dat hielp ook niet. Bij Adobe Reader krijg ik de foutmelding "Adobe Acrobat Reader DC kan het bestand niet openen omdat dit bestandstype niet wordt ondersteund of omdat het bestand is beschadigd.....". Weet iemand wat er aan de hand is en hoe ik dit kan herstellen? Kan iemand mij helpen de inhoud van het bestand weer als gewone tekst tevoorschijn te toveren?

Groet,
Alex.
OpenOffice 4.0.1. op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: ASCII filteropties pop-up na laatste x opslaan doc-besta

Bericht door RPG »

Hallo

Het komt nogal eens voor dat OOo crasht. De gevolgen kunnen meer of minder ernstig zijn.


Map backup
OOo slaat regelmatig bestanden op in de map backup. Het kan zijn dat hier nog een betrekkelijk goede versie instaat die je kunt gebruiken. Deze map staat in het userprofiel en is een verborgen map. Een verborgen map betekent dat deze normaal niet te zien is. Zowel voor Windows en Linux en mogelijk ook voor de Mac is deze map te vinden in gebruikermap onder libreOffice of OOo. Als die map gevonden is dan verder zoeken naar de map backup.

Voorzorgen
A) Het is mijns inziens belangrijk dat gegevens waaraan gewerkt wordt herhaaldelijk worden opgeslagen. Begin altijd met een naam te geven aan een bestand nadat je enige regels hebt ingetypt. Nu kun je volstaan met control-S om het bestand opnieuw op te slaan. Een bestand wat erg belangrijk is en waaraan ook lang gewerkt is verdient het dat het meerdere kopieën heeft. Ik geef altijd een hoger nummer aan het bestand: naam01.odt. Op deze manier raak je meestal weinig werk kwijt.


Er zijn twee mogelijkheden om nog wat van de gegevens terug te krijgen
a) hernoemen met een zip extensie en dan uitpakken
b) Kijken of het bestand staat in de map backup.

Voor beide mogelijkheden is enige computer kennis nodig.

Hernoemen en uitpakken
Bestanden in OOo worden altijd als een zip bestand opgeslagen met verschillende extensies. Als nu de extensie veranderd wordt naar zip dan kan het bestand uit gepakt worden. Mogelijk kunnen er dan nog onderdelen van het bestand gered worden. Ik heb zelf geen ervaring hier mee. Ook weet ik niet of de kans groot is.

Voorbeelden
/home/romgro/.libreoffice/3-suse/user/backup
/home/romgro/.ooo3/user/backup

Aanbeveling
Bij belangrijke bestanden is het verstandig om verschillende backup te hebben. Meestal is een bestand niet groot en is het verlies wel groot. Ik heb een bestand van nog geen 1 MB. Ik zou het niet graag kwijt raken omdat ik er al vanaf 1985 gegevens in gebracht heb. Het bestand is wel diverse keren aangepast. De eerste gegevens heb ik nog ingebracht onder CP/M en DbaseII( beiden betekenen lang geleden).

Je kunt het bestand eventueel hierplaatsen of aan mij opsturen maar ik denk dat een doc bestand moeilijker te repareren is dan een ODF bestand.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
alextenhoor
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 04, 2016 5:43 pm

Re: ASCII filteropties pop-up na laatste x opslaan doc-besta

Bericht door alextenhoor »

Beste Romke,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben ermee aan de slag gegaan, maar heb met de twee opties die jij aandraagt (bestand hernoemen en bestand opzoeken in back up-map) niets kunnen bereiken. In de Back Up-map stond geen kopie van het bestand en het hernoemen leverde ook niets op. Dan laat ik nog even in het midden of ik dat laatste goed gedaan heb.

Toch is er ook goed nieuws dat ik graag met je deel, zodat jij er ook van kunt profiteren. Ik heb namelijk wél op een andere manier gegevens terug kunnen halen. Als je namelijk op een dergelijk bestand met de rechter muisknop klikt, krijg je het contextmenu met helemaal onderaan "Eigenschappen". Als je die kiest, zie je in het pop-up-je wat je dan krijgt bovenin 4 tabbladen staan: "Algemeen", "Beveiliging", "Details" en "Vorige versies". Je raadt natuurlijk al dat ik op de laatste heb geklikt. En gelukkig stond er een versie van anderhalve week geleden. Toen ik die versie selecteerde en onderaan op OK klikte, gebeurde er evenwel niets. Maar als je op het bestand gaat staan en met je rechter muisknop klikt, opent zich weer een menu-tje met o.a. "kopiëren". Als je daarop klikt en het vervolgens weer gaat plakken in een map in verkenner, heb je die vorige versie. En die werkte bij mij normaal!!! Je zou ook kunnen kiezen om niet te klikken op "kopiëren", maar op "kopiëren naar". Je kunt het bestand dan naar jezelf mailen bijvoorbeeld. Dat werkte bij mij niet omdat ik voor die functionaliteit geen e-mailprogramma had gekoppeld, maar als je dat wel hebt gedaan zou het zo waarschijnlijk ook werken dus.

Dank voor je hulp en ik hoop dat ik je nog wat nieuws heb verteld met mijn aanvulling hierboven.

Vriendelijke groet,

Alex.
OpenOffice 4.0.1. op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: ASCII filteropties pop-up na laatste x opslaan doc-besta

Bericht door RPG »

Hallo

Ten eerste is het mooi dat je het bestand terug hebt ook als is het een versie van enige tijd geleden. Ik wist niet dat Windows 10 die mogelijkheid had. Ik heb ook niet vaak met Windows 10 gewerkt. Ik zal er aan proberen te denken als anderen het zelfde probleem hebben. Ik denk echt dat het een mogelijkheid is van Windows 10.

Je ziet dat een deel van alle computer capaciteit gebruikt wordt om te zorgen dat de gegevens toevertrouwd aan de computer betrouwbaar bewaard kunnen worden. Grote bedrijven hebben daar wel goede oplossingen voor maar eenvoudige gebruikers raken vaak gegevens kwijt omdat ze het systeem niet begrijpen. Het kwijtraken van gegevens hoeft soms niet tot problemen te lijden. Ik zie ook dat bij veel mensen gewoon de foto´s, email, opgeslagen brieven, studie resultaten en nog meer gewoon verdwijnt omdat het voor hun te moeilijk is.

Ik zorg voor enkele computers van andere mensen. Ik zie het altijd als belangrijk om de gegevens op één of andere manier veilig te stellen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
alextenhoor
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 04, 2016 5:43 pm

Re: ASCII filteropties pop-up na laatste x opslaan doc-besta

Bericht door alextenhoor »

Hoi Romke,

Dank voor je reactie. Ik heb nog één vraag: wat ik namelijk nog niet begrijp is, wat hier is gebeurd. Heb jij enig idee wat er fout gegaan is en hoe dat komt?

Groet,
Alex.
OpenOffice 4.0.1. op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: ASCII filteropties pop-up na laatste x opslaan doc-besta

Bericht door RPG »

Hallo

Het is onbekend waarom die frequente crashes optreden. Er is geloof ik ook een speciale webpagina voor maar ik weet het adres niet. Bij mij gebeurt het ook nog al eens. Ik sla alles zeer vaak op en raak daardoor nooit iets kwijt. Dat het bestand vernietigd wordt zie ik gelukkig nooit bij mezelf.

Er wordt wel aangegeven niet direct op USB opslag media te werken of anders zeer zorgvuldig te zijn met het ontkoppelen. Ook is het bijna altijd beter om te werken met ODF extensie en niet met vreemde extensie zoals doc.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: ASCII filteropties pop-up na laatste x opslaan doc-besta

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het gevonden. Het is meer een soort enquête / vragenlijst. Ik heb het niet door gewerkt.

Een inleiding staat hier op het Engelse forum. Daar staat ook de echte link.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie