PROBLEMEN MET fx Formule PBET (financieel)

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
m2martens
Berichten: 1
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 12:34 pm
Locatie: 9000 GENT België)

PROBLEMEN MET fx Formule PBET (financieel)

Bericht door m2martens »

Als ik het goed voor heb dient deze formule om het bedrag te berekenen dat moet betaald worden om een lening tegen een vaste intrestvoet af te lossen over een aantal Terugbetalingsperiodes bvb een lening van 100.000 € tegen 3% rente op jaarbasis af te betalen over 20 jaar dmv gelijke maandelijkse betalingen .

Wij bekomen deze 4 invulvakken :
Tarief : daar vul ik in 3%/12
P : hier vul ik 1 in
APER : hier vul ik 240 in (20 jaar *12 maanden =240)
HW : hier vul ik 100.000 in
Resultaat : -304,60 €.
als ik dan 304.60 € vermenigvuldig met 240 termijnen bekom ik 73.104 € wat minder is dan het ontleende bedrag.

Dit klopt dus niet.

Is dit een fout in OPENOFFICE of heb ik de formule foutief toegepast ?

Dank bij voorbaat voor uw berichten.

Mvg

Martin MARTENS
0491-89.58.13
openoffice 4.0.1 op windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: PROBLEMEN MET fx Formule PBET (financieel)

Bericht door RPG »

Hallo

PBET
Geeft het gedeelte van de periodieke betaling terug dat terugbetaald kapitaal is voor een lening of annuïteit met een vaste rente.

Komt hier vandaan.
https://wiki.openoffice.org/wiki/NL/Doc ... e_functies

De korte omschrijvingen daar geven wel iets meer houvast. Moet ik er van uit gaan dat je wilt weten wat je elke maand moet aflossen als bekend is wat het rente percentage , bedrag per maand en het aantal maanden is?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: PROBLEMEN MET fx Formule PBET (financieel)

Bericht door RPG »

Hallo

Lang geleden ben ik ook nog eens bezig geweest met doorlopende rente percentages. Ik vond ook nog het programma terug. Het was maar klein.

Er is een klein maar mijn inziens een belangrijk verschil. In de helpfile wordt uitgegaan van een jaar percentage gedeeld door 12. Gezien het feit dat ik in die tijd aan het rekenen was voor persoonlijke leningen rekende ik met maandpercentage. Maar een maandpercentage mag je niet met 12 vermenigvuldigen maar het is percentage op percentage. Je krijgt : (1 + percentage) ^ 12

voor beeld voor percentage 1,2%
(1+0,012)^ 12

Gezien het bovenstaande zou ik even goed kijken wat voor jouw belangrijk is.

Andere zaken
Veel van de betreffende financiële functies gaan over waardes van iets en lijken mij geen betrekking te hebben op het geen je wilt weten. Het lijkt mij betrekking te hebben op waardes van tegoeden bij in een bepaalde periode van een langdurige verplichting.

Romke
Bijlagen
berekening van leningen.ods
(10.59 KiB) 153 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie