Excel bestand overzetten naar OpenOffice Calc

Bespreek het rekenblad
Bowlingman
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 11, 2014 4:20 pm

Excel bestand overzetten naar OpenOffice Calc

Bericht door Bowlingman »

Goeden middag. Voor een familielid heb ik Windows 8.1 geinstalleerd en tevens OpenOffice 4. Een toegezonden Excelbestand krijg ik niet geopend in OO calc. Bestand is via Livemail verzonden maar het bestand zich wel openen maar niet bewerken (alleen lezen bestand).
Heb het mailtje met het bestand doorgestuurd naar mijn prive mailadres. Daar normaal kunnen unzippen en openen met OO.
Ook kan ik normaal wijzigingen aanbrengen. (Windows 7 met Livemail en Norton antivirus).
Heb toen het geopende en te bwerken bestand terug gezonden naar de pc met Windows 8.1.
Was daar niet te openen en/ of op te slaan (virus melding).
De maker van het eenvoudige bestandje heeft niets beveiligd en ook geen macro gebruikt.

Ik zelf heb nog geen ervaring met Windows 8.1. Kan het misschien liggen aan de virusscanner of de Firewall? Is Win 8.1 zoveel strenger als Win 7?
Heeft iemand misschien een idee waaraan dat kan liggen?

In afwachting

Gr.
Bowlingman
OpenOffice op 4.0.0 Windows 7 en Windows 8.1.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Excel bestand overzetten naar OpenOffice Calc

Bericht door RPG »

Hallo

Mogelijke oplossing
Sla het bestand op in een map waar de gebruiker schrijfrechten heeft.
Ik weet niet of het werkt.

Als je vertrouwen heb in het bestand dan virus melding negeren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Bowlingman
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 11, 2014 4:20 pm

Re: Excel bestand overzetten naar OpenOffice Calc

Bericht door Bowlingman »

Goeden avond Romke. Nog bedankt voor je advies. Werkte niet zo als ik wilde. Heb toen eens na zitten denken en het volgende gedaan: bestand geopend in Excel en weer opgeslagen als .ods bestand. Heb de files toen zelf meegenomen en op de nieuwe laptop gezet (was eerst per mail verzonden). En ja, alles werkte, Zwager helemaal happy, kan weer vooruit.
Vond het som van mezelf dat ik het niet als .ods bestand had opgeslagen, ging er gewoon vanuit de OO calc ook de excelbestanden zonder meer kon openen en verwerken.
Weer wat geleerd.

Groet

Bowlingman (Jaap)
OpenOffice op 4.0.0 Windows 7 en Windows 8.1.
Plaats reactie