Namen gebruiken in tabellen

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Gebruikersavatar
AGT (Gustar)
Berichten: 9
Lid geworden op: ma okt 14, 2013 12:56 pm
Locatie: Rotterdam

Namen gebruiken in tabellen

Bericht door AGT (Gustar) »

Goedenmiddag allen,

de registratie/eerste post neemt/nam nogal wat tijd in beslag.
De eerste post, ...,

in OO..-Calc. wil ik de volg. str. wijzigen :
a.
=1*239,63-'M'+0*200-'M'+3*5-'W'+1*6,86-'K'+0*4950-'j'
, die de juiste som geeft, en derhalve 'iets' doet van wat ik wil, wijzigen in/naar bv. zoiets :

b.
=1*239,63-'Mnd1'+0*200-'Mnd2'+3*5-'Ing'+1*6,86-'Sns'+0*4950-'Jr/Res'
, ingevoegde txt, in afk.-stijl tussen 'normale' OO-code die bewerking uitvoert, met voor mij positief (getal)-resultaat en wat me -nu nog- niet lukt.

c.
ik heb deze string uitgeprobeerd, (toegevoeging van: ... +S('mnd1'+'mnd2') ) maar dit levert géén resultaat 'a.' op:
=1*239,63-'M'+0*200-'M'+3*5-'W'+1*6,86-'K'+0*4950-'J'+S('mnd1'+'mnd2')
De 'S()'-code gebruik ik nu bv. als verwijzing naar andere regel:
=1*239,63-'M'+0*200-'M'+3*5-'W'+1*6,86-'K'+0*4950-'J'+S($A$4:GH$4)
om zodoende in mijn *.ods een 'regel/formule' -verwijzing op te nemen in een specifieke OO.x.-cel vanuit een andere *.ods-regel, naar 'n andere *.ods-regel.


===
De vraag is:
- "mbv welke OpenOffice-code's/-tekens levert tekst op in 'n string, waarbij het resultaat een getal is, maar waarbij (sommige) delen v/d formule afg.ekorte txt bevat?"
===


De registratie duurde nogal lang, ondermeer omdat ik i/d knoei kwam met het onderschrift. Om herhaling te voorkomen voeg ik nu onderstaande txt in. als 'n p/s(2). Mocht m'n tekst in 'n vervolgpost, mogelijk zelfs -topic?, te lang zijn, te uitgebreid, te filosofisch van aard, dan kan 'n ander me naar deze post verwijzen. Dit grijpt terug naar waar ik deze eerste post mee begin, en vormt zodoende 't eind v/e programmeer-taal-'denk'-lus, in ontwikkeling, ...

p/s
1
- ik kon -nog niet- 'n goede titel verzinnen voor deze topic. Omdat ik als beginnend gebruiker toch nauwlettend i/d gaten gehouden wordt en ik niet weet of ikzelf, als zo'n beginner hier, om naderhand de titel te kunnen wijzigen, heb ik dus mr '??' ingevoerd. M'n vraag heb ik gesteld en geaccentueerd. Toevoeging van p/s2 is noodzakelijk aangezien ik in 'n 'vreemde code' 'denk', denk ik.

p/s
2
=
Onderschrift Primair:
I. - Hw=2009;
...
... Sw / samenwerkend&ingrijpend op 'n diepe onderlaag van alle Sw hierboven genoemd:
- JavaSw.vs.: x7.40.xx

==
Onderschrift Secundair:
- denken is een vorm van doen, actief handelen, die veel energie kost, vaak niet direct zichtbaar en daarmee zodoende een illusie is/lijkt;
- op illusie's gebouwd, heeft de mens zich door de tijd heen ontwikkeld waardoor jij en ik dit kunnen lezen;
- heeft ('meta')taal zich ontwikkeld, die dat, verdere ontwikkeling, mogelijk heeft gemaakt, zoals programmeertalen; ITIL; NLP, & natuurlijk 'logisch': bv. Nl.; Engels en Fries

===
Onderschrift tertiair:
- met zo'n onderschrift herinner ik me zelf er steeds beter aan, om niet meteen over 't onderschrift in discussie te gaan.;
met vriendelijk groet,
A.G. Terpstra (Gustar)

=
I.
- Hw= v. 2009;
II.
- Sw:
A. Za./Pr.:
-AOO410m18(Build:9764) - Rev. 1589052
2014-04-22 11:43:54
B. OS:
- W.Vista;
C. Sw-ond. tbv A+B:
- browser= Moz.FF: X.x29.01.xx;
- ond. Sw= JavaSw.vs.: x7.40.xx.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Namen gebruiken in tabellen

Bericht door RPG »

Hallo

Het is mij niet zo precies duidelijk wat de vraag inhoudt. OOo biedt diverse methoden om met namen te werken.

Open een spreadsheet en druk dan op F1. Type dan de volgende zoek vraag op het index tabblad: namen;definiëren voor cellen.

In de help file kun je dan veel lezen. Ik heb ook een klein voor beeld toegevoegd.

Romke
Bijlagen
Voorbeeldnamen.ods
Voorbeeld namen
(7.29 KiB) 178 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
AGT (Gustar)
Berichten: 9
Lid geworden op: ma okt 14, 2013 12:56 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Namen gebruiken in tabellen

Bericht door AGT (Gustar) »

Hi Romke,

tnxs voor 't snelle reageren.

Waar jij op doelt is dat je de formule deels vervangt door aan 'n cel 'n naam te koppelen, middels 't definiëren ervan en dan die naam te gebruiken i/d formule, door daar naar te verwijzen i/d formule. Dat zou inhouden dat ik 'standaard'-getallen eerst apart in een tabblad zou moeten opnoemen en dan i/d formule die ik wil gebruiken, verwijzen naar die cellen met deels getallen en tekst in één cel. Zoiets. Ik weet niet of dat werkt. Wat ik graag zou willen is dat ik in een string met getallen bv. =1*200+1*200+1*4,54, achter 't deel v/d formule 1*200 tekst kan invoeren die alleen voor die specifieke cel en deel.v.formule van toepassing is.

Samengevat dat 'n formule tekst kan bevatten geplaatst tussen bv. '...', waarbij dat '...' i/d formule-cel gedefineerd wordt. Bestaat er OOo-code, waarbij ik met txt kan werken i/e formule, waarbij die tekst refereert naar 'iets' waar ik 'n korte-termijn-herinnering in kan opslaan?

Het is mij opgevallen dat ik nu de volgende tekenreeksen kan gebruiken:
1. m=maand of minuut?=
'm';
2. w=week=
'w';
3. k=kwartaal?=
'k';
4. j=jaar=
'j'

Waar vind ik binnen OOo de plaats om de tekens binnen '...' uit te breiden, naar bv. 'Sns'; (200=) 'st.-mnd', die ik kan gebruiken voor alle tabbladen (18) in totaal? Dit houdt in dat ik 'n apart tabblad moet aanmaken? Of is, bestaat, er 'n functie zoals bv. S(), of ookwel S('...') of S('d.=doel':$f$109) om zo naar bv. t?x?t?('...') te komen, waarmee ik in individuele cellen tekst kan toevoegen aan formules? Ik vemoed dat de 'functie t?x?t?('...') ' nog niet bestaat, maar 't zou 'n uitkomst zijn voor mij. 'n Andere functie ipv 't?x?t?' die doet wat ik graag zou willen, nl eigen afk.txt invoeren op '...', wrs ook niet, mr dr ben ik nr op zoek. En helaas ben ik geen sw-programmeur, hoewel ik wel 'n tijdje i/d Ict heb gewerkt, ... .

Ik werk met 'n spreadsheet met 18 tab's, gedurende alweer meer dan 'n jaar. Elke tab bevat vele kolommen, regels, (aparte txt)-regels, -cellen, formules, alsmede notities. Met het gebruik van definieren van namen (dat 'n bepaald bereik koppelt) aan individuele cellen, bv. dmv/mbv gebruik van CTRL-F3, raak ik, denk ik, 't overzicht kwijt van waar die (bereik)-namen aan&naar welke cellen zijn gekoppeld. De bereiknaam 'overschaduwt', verbergt dan de 'directe' koppeling. Als cel '$Tab19.$bq$3' tot bv. 'rente' herbenoemd wordt, beschouw ik dat als 't aanmaken v/e 'bovenlaag', die de onderlaag, de directe cel-koppeling, gaat overschaduwen. Dát is eig. 'iets' wat ik in deze niet wil. $Tab19 zou dan 'n naam gaan -moeten- krijgen met bv. als titel 'Namenbereik' of 't tabblad heet 'Legenda', ... .
Toevoeging aan, uitbreiding van bv. de formule-string:
=1*200+1*300+1*0,81
=500,81
door't formule-deel: +t?x?t?('...') vervangt dan de formule-string:
=1*200+t?x?t('...')+1*200+t?x?t?('...')+1*0,81+t?x?t?
=500,81
waarbij ik ('...') later kan toevoegen en evt wijzigen.

dat is wat ik 't liefste zou willen, ...

hopelijk komt die er tzt, voor mij en andere mensen die ong. denken zoals ik, ... .

=
tja, ik maak 't mezelf mss zo moeilijker, maar tja de lftd 50 gepasseerd, is 't wat lastiger om de eigen denk-patronen te veranderen.
met vriendelijk groet,
A.G. Terpstra (Gustar)

=
I.
- Hw= v. 2009;
II.
- Sw:
A. Za./Pr.:
-AOO410m18(Build:9764) - Rev. 1589052
2014-04-22 11:43:54
B. OS:
- W.Vista;
C. Sw-ond. tbv A+B:
- browser= Moz.FF: X.x29.01.xx;
- ond. Sw= JavaSw.vs.: x7.40.xx.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Namen gebruiken in tabellen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb lang op de vraag gestudeerd. Maar het is mij niet duidelijk geworden. Een voorbeeld zou wenselijk zijn.

Ie
AGT (Gustar) schreef:tja, ik maak 't mezelf mss zo moeilijker, maar tja de lftd 50 gepasseerd, is 't wat lastiger om de eigen denk-patronen te veranderen
Ik heb inderdaad het idee dat het moment is aangebroken om een iets andere manier van werken te kiezen. Wanneer ik de enigste blijf die een antwoord geeft overweeg dan om over te stappen naar het Engelse forum.

Ik heb nog wel wat geprobeerd en doe dat er toch maar bij.

Romke
Bijlagen
Voorbeeldnamen02.ods
(8.49 KiB) 149 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Namen gebruiken in tabellen

Bericht door RPG »

Hallo

In het algemeen is het niet verstandig om te werken met voorbeelden in een andere programmeertaal. Het kost mij veel moeite om een andere programmeertaal te begrijpen.

Ik denk dat je ook moet leren hoe je de opmaak kunt gebruiken. De opmaak is zeer uitgebreid maar misschien ook moeilijk te doorgronden.
Voor het zoeken in de index gebruik:
opmaak;getal- en valutaopmaak

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
AGT (Gustar)
Berichten: 9
Lid geworden op: ma okt 14, 2013 12:56 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Namen gebruiken in tabellen

Bericht door AGT (Gustar) »

Hoi Romke,


ik gebruik de spreadsheet voor 't bijhouden van m'n financiën. Omdat ik nogal ingewikkeld denk, met de nadruk op:
- óf teveel, het detail;
- of teveel, het overzicht.

Waar ik tegen aanloop i/d spreadsheet is dat deze 'intuïtief' is opgebouwd. Daar bedoel ik mee zonder bij het begin van opzet 'n superscherp helder, duidelijk beeld te hebben van wat de grenzen zijn van wat de spreadsheet moet opleveren. Het doel: "Overzicht op de financiën", wat er nu -weer- is(*1), is na verloop van tijd niet voldoende. Ik vind het leuk om te 'stoeien' met wat er binnen het programma mogelijk is. Omdat ik mijn financiën ook niet erg eenvoudig heb ingericht, buiten de spreadsheet om, met 3 privé-bet.rek. 1 PGB-bet.rek, vele sp.rek., beleggingen in 8 portefeuilles en tig tientallen fondsen, is het bijhouden v/d financiële spreadsheet ehm nogal tijd-/energie-slurpend. I/d spreadsheet heb ik zodoende naast de vele tabs met op zich:
a.
- 'logische' tabnamen zoals: 'Overzicht'; 'Detail'; 'Spabeleg' (=spaarbeleggen); 'Vermogen'; 'Doel'; 'Wens'; 'Lijfrente'; 'PGB' (ik heb 'n Pers.Geb.Budget); 'FinAdr' (Fin.anciële Adr.essen); 'Legenda' (daar was ik al eerder mee begonnen) + nog wat 'Ex.'-tabbladen; 'Ex.1'; Ex.2.' tot totaal 18 tabs. ('Ex.' staat voor: 1. Ex.perimenteel; 2. Ex.tra; 3. Ex. -afgesloten, waar ik 'gevoelsmatig' nog geen afscheid van kan nemen. (* 'terug van noot'). Naast zodoende de vele tabs dus (a.) heb ik:
b.
- per tabblad vele kolommen en vele regels. Het tabblad 'Overzicht', werkt prima, koppelingen naar andere tabs geen probleem. De fase waar ik nu mee bezig ben is om mn. het tabblad 'Vermogen' te herstructureren, om 't overzicht i/d toekomst beter te kunnen onderhouden. Sideline: Ik heb 'natuurlijk' een backup-routine dat de .ods meerdere malen gebacked-up wordt, niet alleen tijdens het werken eraan, maar ook met 'n maandelijks rotatie-schema.

Om in 'n nieuwe alinea verder te gaan op waar ik op 't moment tegen aanloop bij het herstructureren van tab: 'Vermogen'. Deze tab bevat de geschiedenis v/d afgelopen 10 jr van mijn 'geïnvesteerd/belegd' vermogen. Ik kan drm deze tab niet 'zomaar' vervangen door een nieuwe, met 'n mogelijk op zich betere 'basis'-structuur om 't vermogen weer te geven. In de opzet zoals die er nu is, bevatten de eerste 18 kolommen, ook afscheidings-kolommen ('|'), zoals in verkort voorb. 'Vermogen';'|';'maand';'maand';'|'; etc., die mn. bedoeld zijn voor 't bijhouden van vermogen gedurende 't lopende jaar. De kolommen na kolom 'R' bevat de geschiedenis v/d afgelopen jaren. Tab 'Vermogen' bevat naast veel kolommen ook vele ods.-(invoer-)regels.

Op gegeven moment, ergens halverwege dit jaar, ben ik begonnen met het meer expliciet bijhouden van het vermogen op m'n sp-rek. Omdat het belegd vermogen zowel een CASH-deel kent, die op aparte sp.-rek. gekoppeld zijn aan portefeuille's, als dat 't geld op die rek. óók als spaargeld beschouwd kan worden, heb ik ervoor gekozen om het vermogen van sp.rek. (en ook bet.rek., behalve die van PGB, want dat is 'vreemd vermogen') meer inzichtelijk te krijgen op dit tabblad 'Vermogen.' Het geld op de expliciete sp.rek. heb ik zodoende geplaatst in dezelfde kolom als die v/'t Cash-deel van 't belegd vermogen. Echter vele regels lager, tussen r.58 en r.100, ben ik begonnen met de r.-namen die van toepassing zijn op 't sp.verm. Om binnen die eerste 18 kolommen te blijven, want dat was de basis, vóór ik méér in detail met het sp.verm. me wil(de) bezighouden, ben ik dus nu gebonden aan:
a. de kolom-titels;
b. de breedte v/d kolommen om zodoende visueel overzicht te houden.

Vele namen kort ik af. Zodat de cel minimale breedte kent en daarmee overall de breedte v/d kolom. Binnen de cel werk ik steeds meer standaard met 1*ccc, waarbij 'ccc' het bedrag is. In de celformule zoals ik die i/d topic meer gebruik:
=0*200+0*200+1*6,86
staat 't eerste bedrag voor het standaardbedrag wat p/m a/h begin v/d/m op die sp.rek. binnen kan komen, het tweede bedrag voor 't eind van die mnd, het derde bedrag is de rente, of 't div. zoals dat voor die m. is bijgeschreven op de rek..
Met directe tekst achter de verschillende opteldelen, binnen deze formule, zou ik dat wil kunnen aangeven, dus: 0*200(St./m.); 0*200(E./m.); 1*6,86(R./Div. 2013).

Voor bv. 'n andere sp.rek. geldt een net andere formule, bv.:
=4*5+1*3,12, waarbij het eerste bedrag nu aangeeft dat ik 4 p/m 5 euro over heb gemaakt naar de desbetreffende sp.rek., het 2ede bedrag staat nu alleen voor Div.(idend). Dus met tekst i/d formulecel, bv.: 4*5(p/wk)+1*3,12(Div.mei)óf(Div.juni).


===
Samenvattend wat ik doe, of zou willen, is te vergelijken mss, met wat ik eens gezien heb binnen bv HTML-code voor een website. Tussen de html-code door om de pag. weer te geven was een advertentie te lezen, die alleen zichtbaar wordt als je weet hoe je de html-code van pagina's op je scherm kunt weergeven. De boodschap van de advertentie was: "... als je deze tekst kunt lezen, kunnen wij jou mogelijk 'n baan aanbieden. ...". Een sollicatatie-methode van nu&de toekomst voor programmeurs. Een ander voorb. is het aanpassen van bv. het bestand autoexec.bat naar pers. wens, wat ik mn i/h MSdos-tijdperk en de overgang n/d eerste Windows-vs's veel heb gedaan. "U, AGT, heeft nog 30 sec. de tijd voor reboot v/h systeem!!" Tussen de code's door om het (Pc-)systeem daadwerkelijk op te starten.
Het is iets gebruiken waar het eig. -nog- niet (mogelijk dan) voor bedoeld is. Het is spelen, fröbelen, op de 'edge', want 't kost veel energie, tijd, het is ook zeker niet alleen voor de 'fun', want de financiën moeten bv. goed op orde zijn. Ik ken de eigen beperkingen, ik ben niet 'n echte sw-programmeur, ik heb 'n sociale opleiding gedaan.
===

Het derde punt van m'n ingewikkeld, anders denken betreft dat ik 't moeilijk vind om direct te zijn. Dat houdt ik in dat ik veel tekst nodig heb om iets uit te leggen. Op ook dit 'overzichts'-niveau, waarbij ik, jou Romke, 't kader aangeef, waarbinnen mijn 'issue' ontstaat waarmee ik deze topic ben begonnen, heb ik veel tekst nodig.



Dat je de moeite neemt om 't te willen lezen, stel ik dus zeker op prijs. Ik kan -helaas- nog niet aangeven dat de 'issue' waar ik tegen oploop binnen OOo voor mij is opgelost. Of ik 't (beknopter?) kan uitleggen op 't Engelstalig forum, heb ik m'n twijfels.




___
===

Noot:

*1
meer als 10 jaar geleden heb ik al 's een serie 'financiële' spreadsheets gemaakt die op zich voldeden, maar dermate nog ingewikkelder van opzet waren, omdat ik destijds niet één maar meerdere spreadsheets aan elkaar had gekoppeld, met intern werkende koppelingen. Door andere activiteiten (*2) ontbrak op gegeven moment de tijd om die financiële spreadsheets bij te houden;
*2
in de tussentijd, vanwege 'n burnout opgelopen toen ik nog i/d ICT werkte en ik arbeidsongeschikt werd, heb ik naast de games die ik speelde, spreadsheets voor die games bijgehouden, met ehm, ongeveer dezelfde graad van ingewikkeldheid.
Terug naar hoofdtekst
met vriendelijk groet,
A.G. Terpstra (Gustar)

=
I.
- Hw= v. 2009;
II.
- Sw:
A. Za./Pr.:
-AOO410m18(Build:9764) - Rev. 1589052
2014-04-22 11:43:54
B. OS:
- W.Vista;
C. Sw-ond. tbv A+B:
- browser= Moz.FF: X.x29.01.xx;
- ond. Sw= JavaSw.vs.: x7.40.xx.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Namen gebruiken in tabellen

Bericht door RPG »

Hallo A.G. Terpstra (Gustar)

Ik heb het gehele bericht bijna twee keer gelezen. Het geheel komt mij bekend voor daar ik soms ook op die manier werk. Het lukt mij ook niet om werk te houden daarom ben ik bezig met dit forum en help in de echte wereld op diverse manieren andere mensen. Ik ben alleen hobby-istische bezig met de computer nooit professioneel.

Ik ben het met je eens dat wanneer je met spreadsheet werkt er de neiging is om steeds gecompliceerder te gaan werken. Ik heb dat ook uit eigen ervaring gezien. Sommige personen zijn dermate krachtig in hun hoofd dat zij een zeer gecompliceerd systeem kunnen opzetten en het ook lang kunnen volhouden. Toch blijkt ook voor die mensen vroeg of laat een moment te komen dat ze gedwongen worden om na te denken over een andere werkwijze. Hoe langer zij het moment hebben kunnen uit stellen hoe moeilijker de overgang wordt. De overgang wordt moeilijk vanwege meerdere redenen
a) Men heeft zich verdiept in de huidige mogelijkheden en weet geen andere.
b) De verzameling gegevens is groot geworden en kan moeilijk aangepast worden.

Mijn advies op dit moment is onderhoud het systeem zodat er nieuwe data in kan. Probeer te zoeken naar andere methoden waar de rest over gaat

Werken voor de computer op dit moment
Als ik het verhaal goed begrijp levert de administratie nu voldoende op maar kost veel tijd en moeite. Waarom komt dat naar mijn mening?:
a) Er wordt weinig tot geen gebruik gemaakt van wat een spreadsheet kan.
b) Men gebruikt een verkeerd hulpmiddel voor wat men wil en hoe men dat wil bereiken. Een spreadsheet lijkt mij een verkeerd hulpmiddel voor hoe men het nu doet.
c) De gegevens en de manier hoe de resultaten van deze gegevens weergegeven moeten worden lopen door elkaar.

Blik naar de toekomst
Kijk wat een gebruikelijk manier van werken is. Welke hulpmiddelen zijn hier voor. Kan ik het totaal in verschillende stappen onderverdelen.

Tabellen
Probeer zoveel mogelijk gegevens in een enkele tabel te krijgen. Bankafrekening van enkele jaren kunnen gerust in een enkele tabel. Zelfs als het diverse jaren is. Maak een kolom voor welke bankrekening.

Tools
Spreadsheet kennen verschillende tools: Groeperen, Consolidatie, Subtotalen, Draaitabellen of Pivot tabellen.

Pivot tabellen
Dit is verreweg de meest krachtige tool die er is. In samenwerking met de gegevensbronnen kan met uit duizenden rijen snel een besteding per jaar, maand en week krijgen van waar het geld gebleven is. Wanneer gebruik gemaakt wordt van de gegevens bronnen is het noodzakelijk dat de gegevens in het betreffende spreadsheet staan.

Opgeslagen gegevens
In welke tool slaat men de gegevens op? Een echte database is vaak het beste maar er is niets op tegen om te beginnen met een database gebaseerd op een spreadsheet. Men kan de gegevens dan voor een deel rangschikken op de gewenste manier en eventueel kleine bewerkingen uit voeren.

Extra in gevoegde regels
Ik denk dat men extra regels moet invoeren als men van het geheel een soort boekhouding wil maken.

Verschillende stappen
Ik zelf ben tot het inzicht gekomen dat het invoeren van de gegevens gescheiden moet worden van de resultaten die men nastreeft. Ook op het Engelse forum wordt dit door de meesten aangehangen.

Voordeel
Op het moment dat men de gegevens los heeft in tabellen kan men de zelfde gegevens vaak vaker gebruiken om steeds andere vragen te beantwoorden.

Afrondend
Dit schrijven leidt natuurlijk niet direct naar een mooi opgebouwd systeem waar naar vewezen wordt. Spreadsheet en databases zijn eerder bedoeld om met saaie gegevens te werken liefst in duizenden rijen. Dit in tegenstelling met de oude dos programma's die vaak met een enkel rij werken. Bovendien we hoeven het zelf vaak niet in te typen we krijgen het vaak aangeleverd in een CSV. Het enigste wat we nog moeten doen is hier of daar een trefwoord plaatsen.

Waar we onze energie op moeten richten is hoe krijg ik de resultaten die ik graag wil hebben en hoe toon ik deze.

Ik hoop dat dit schrijven je iets helpt

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
AGT (Gustar)
Berichten: 9
Lid geworden op: ma okt 14, 2013 12:56 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Namen gebruiken in tabellen

Bericht door AGT (Gustar) »

Hallo beste Romke,

ik heb zowel 'n drukke wk achter de rug, alsmede dat deze periode 't sowieso erg druk is. Vandaar dat ik nog niet eerder heb kunnen reageren. Vorig weekend fam.-weekend gehad, dit weekend wordt er mogelijk- geklust bij mij in huis.

Je post heb ik meerdere keren gelezen. Wat ik nu kan terugkoppelen, is dat jouw post mij zeker wel helpt, (al 'n beetje heeft geholpen). Omdat juist in deze spreadsheet van mij veel (financiële) zaken samenkomen heb ik nog niet -meteen- helder, waar nu te beginnen met ombouw en hóe. Ik krijg, kan hier hulp bij krijgen ook uit directe, naaste omgeving van&door ondermeer 'n ervaren ICT-rot, 'n ex-collega, en nu vriend van mij. Hij is echter meer deskundig op helicopter-view-lvl/-hoogte. Dat houdt in dat hij slechts lichtjes kan bijsturen, omdat ook andere privézaken dan besproken worden.

Jouw advies om met 'n en op 'n andere manier te werken&kijken:
a. naar zowel het bijhouden v/d financiën, invoeren van bestaande data handm. overgenomen v. site's,
b. alswel/-ook ombouw, herstructureren, spreadsheet op zich,
daar ben ik sinds kort, 'n paar weken geleden, dus mee begonnen. Omdat ik dit op eigen, vooral gedegen, manier wil doen ben ik nu de informatie a/h verzamelen en ook i/d spreadsheet zelf a/d slag gegaan.

Dit kost tijd.

Ik wilde je iig dit alvast -nú- laten weten, zodat ik je alvast kan bedanken voor 't meedenken. Dit is en wordt door mij zeer op prijs gesteld. Het is nu vr.av. 25 okt. laat i/d avond, ik heb nog niet gegeten. Dit jou laten weten, wilde ik echter niet meer uitstellen.

Alvast 'n fijn weekend gewenst en hopelijk/ mogelijk lezen we meer van elkaar.

Zo heb ik voor deze spreadsheet ook de wens om 'ooit' tzt diagrammen te maken, zeker nu dit niet meer standaard -online- aangeboden wordt op 't huidig beleggings-platform. Echter de onderliggende basis v/d spreadsheet, die eerst geherstructureerd moet worden, heeft 'n hogere prioriteit.

Voor tot zover iig bedankt!
met vriendelijk groet,
A.G. Terpstra (Gustar)

=
I.
- Hw= v. 2009;
II.
- Sw:
A. Za./Pr.:
-AOO410m18(Build:9764) - Rev. 1589052
2014-04-22 11:43:54
B. OS:
- W.Vista;
C. Sw-ond. tbv A+B:
- browser= Moz.FF: X.x29.01.xx;
- ond. Sw= JavaSw.vs.: x7.40.xx.
Plaats reactie