Lettertype (bij open office)insluiten voor drukker

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Thymos
Berichten: 1
Lid geworden op: za mei 19, 2012 5:38 pm

Lettertype (bij open office)insluiten voor drukker

Bericht door Thymos »

Heb een dichtbundel in open office(3.2)gemaakt en die ook als pdf bestand opgeslagen,(ik dacht dat dit al een goede verankering van het lettertype gaf of is dat niet zo?)
Nu wil ik die bundel gaan uitgeven,en de drukker stelt nadrukkelijk dat ik voor de goede orde het lettertype dat ik gekozen heb moet insluiten(lettertype Arial) en Linux besturingssysteem versie Ubuntu.
Alvast dank voor het meedenken en reageren.
Oh ja heb op het forum al gezocht of de vraag al eens gesteld is maar niets kunnen vinden.
Open office 3.2 op Linux(versie Ubuntu)
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Lettertype (bij open office)insluiten voor drukker

Bericht door eremmel »

Ik denk dat je geen fonts kunt mee exporteren in een AOO document, maar met PDF is dit wel gebruikelijk. Of dit ook gebeurt met een AOO export naar PDF weet ik niet. Ik vond een link met info over fonts in PDF misschien dat dit je verder helpt. Misschien dat met een PDF reader ook kunt zien welke fonts aanwezig zijn (document properties).

Op deze site wordt gesteld dat de pdf export optie 'PDF/A-1' resulteert in fonts in het document. Export via 'bestand -> exporteren als PDF...'.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Lettertype (bij open office)insluiten voor drukker

Bericht door floris v »

Je kunt fonts - nog - niet insluiten in een met OOo gemaakt document. Ik dacht eigenlijk dat het bij PDF altijd vanzelf gebeurt, maar misschien is dat alleen bij PDF's die met software van Acrobat zelf zijn gemaakt en hangt het anders van het conversieprogramma af of de fonts worden ingesloten of niet. Als Arial voor Linux rechtenvrij is, zou je het fontbestand met je PDF mee kunnen sturen, als de drukker daarmee akkoord gaat (die moet het dan wel installeren natuurlijk en na afloop van het werk evt weer van zijn systeem verwijderen).
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie