[Opgelost] Instellen email client Open Office

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
dragonlady62
Berichten: 5
Lid geworden op: do jul 30, 2009 11:37 pm

[Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door dragonlady62 »

Omdat ik vaak spreadsheets via de mail moet versturen, was ik blij dat Open Office een mogelijkheid heeft om rechtstreeks vanuit het programma te versturen. Groot was mijn teleurstelling dat het op de een of andere manier bij mijn systeem niet werkt. Ik krijg steeds deze melding: "OpenOffice.org kan geen werkende emailclientconfiguratie vinden. Sla dit document lokaal op en voeg het vanuit uw emailclient bij."
Ik gebruik Thunderbird als mijn standaard email programma met daarin drie verschillende emailaccounts, OS is Windows Vista en OpenOffice versie 3.0.1. Wat zie ik over het hoofd? En wat moet ik doen om het wel te laten werken?
Open Office 3.0.1 Windows Vista
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Instellen email client Open Office

Bericht door floris v »

Ik heb met XP hetzelfde probleem. in het Engelse forum wordt als oplosing genoemd Thinderbird opnieuw te installeren (schoon, dus eerst echt grondig de-installeren, sommige gebruikers openen zelfs nog regedit om te controleren of alles uit het register weg is, maar dat is misschien niet nodig). Heb het zelf nog niet geprobeerd. Het kan ook helpen om bij Internetopties in het Configuratiescherm te controleren dat Thunderbird als default-mailclient is ingesteld (bij sommige gebruikers bleek daar niets te zijn opgegeven).
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
dragonlady62
Berichten: 5
Lid geworden op: do jul 30, 2009 11:37 pm

Re: Instellen email client Open Office

Bericht door dragonlady62 »

Ik ben inmiddels aan het brainstormen geweest met iemand in mijn omgeving die hetzelfde probleem had in XP. Als je onderstaande instructies opvolgt, zou het goed moeten komen, bij hem werkt het nu! :D

Voor XP:
Kies Start
Kies Programmatoegang en -instellingen (bovenste menu deel)
Achter de optie Aangepast kun je met de lijstpijltjes een menu uitvouwen
Er opent zich vervolgens een venster waarin standaard waarden voor verschillende programma's aangegeven kunnen worden
Klik onder standaard voor e-mail op Mozilla Thunderbird
Geef OK en dan moet het werken.

Voor Vista:
Kies Start
Kies Standaardprogramma's, afhankelijk van welke lay-out je gebruikt staat het of bovenaan of aan de rechterkant van het menu
Kies Programmatoegang en standaardprogramma's instellen
Achter de optie Aangepast kun je met de lijstpijltjes een menu uitvouwen
Er opent zich vervolgens een venster waarin standaard waarden voor verschillende programma's aangegeven kunnen worden
Klik onder standaard voor e-mail op Mozilla Thunderbird
Geef OK en dan moet het werken.

Ik heb het bij mijn eigen systeem ook ingesteld en het werkt nu wel zoals het hoort zonder Thunderbird opnieuw geïnstalleerd te hebben. :D
Open Office 3.0.1 Windows Vista
Moemie
Berichten: 5
Lid geworden op: za dec 12, 2009 7:48 pm

Re: Instellen email client Open Office

Bericht door Moemie »

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met MS Outlook als standaard emailprogramma. De suggesties zoals hier beschreven werken voor mij helaas (nog) niet. Wat doe ik fout?
Open Office 3.1 op Windows Vista
dragonlady62
Berichten: 5
Lid geworden op: do jul 30, 2009 11:37 pm

Re: Instellen email client Open Office

Bericht door dragonlady62 »

Moemie schreef:Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met MS Outlook als standaard emailprogramma. De suggesties zoals hier beschreven werken voor mij helaas (nog) niet. Wat doe ik fout?
Dat is een lastige vraag omdat je niet precies hebt aangegeven wat je gedaan hebt, behalve dat de suggesties (nog) niet werken.... Mijn vraag is welk OS gebruik je en staat bij de standaardprogramma's MS Outlook in het rijtje?
Open Office 3.0.1 Windows Vista
vpanter
Berichten: 3
Lid geworden op: di dec 01, 2009 11:12 pm

Re: Instellen email client Open Office

Bericht door vpanter »

Bedankt voor de tip. :D

Het werkt prima voor mij met Thunderbird, Windows XP SP2 en OOo 3.1.1

Vriendelijke groeten,

Leo
Windows XP SP2
OOo 3.1.1 nl
dragonlady62
Berichten: 5
Lid geworden op: do jul 30, 2009 11:37 pm

Re: Instellen email client Open Office

Bericht door dragonlady62 »

vpanter schreef:Bedankt voor de tip. :D

Het werkt prima voor mij met Thunderbird, Windows XP SP2 en OOo 3.1.1

Vriendelijke groeten,

Leo
Weer iemand blij gemaakt :lol:
Open Office 3.0.1 Windows Vista
Gebruikersavatar
erkan
Berichten: 6
Lid geworden op: zo dec 27, 2009 9:05 pm

Re: Instellen email client Open Office

Bericht door erkan »

dragonlady62 schreef:Ik ben inmiddels aan het brainstormen geweest met iemand in mijn omgeving die hetzelfde probleem had in XP. Als je onderstaande instructies opvolgt, zou het goed moeten komen, bij hem werkt het nu! :D

Voor XP:
Kies Start
Kies Programmatoegang en -instellingen (bovenste menu deel)
Achter de optie Aangepast kun je met de lijstpijltjes een menu uitvouwen
Er opent zich vervolgens een venster waarin standaard waarden voor verschillende programma's aangegeven kunnen worden
Klik onder standaard voor e-mail op Mozilla Thunderbird
Geef OK en dan moet het werken.

Voor Vista:
Kies Start
Kies Standaardprogramma's, afhankelijk van welke lay-out je gebruikt staat het of bovenaan of aan de rechterkant van het menu
Kies Programmatoegang en standaardprogramma's instellen
Achter de optie Aangepast kun je met de lijstpijltjes een menu uitvouwen
Er opent zich vervolgens een venster waarin standaard waarden voor verschillende programma's aangegeven kunnen worden
Klik onder standaard voor e-mail op Mozilla Thunderbird
Geef OK en dan moet het werken.

Ik heb het bij mijn eigen systeem ook ingesteld en het werkt nu wel zoals het hoort zonder Thunderbird opnieuw geïnstalleerd te hebben. :D
das me gelukt !
- Ubuntu
- Mozilla Firefox & Thunderbird
- OpenOffice.org 3.x
dragonlady62
Berichten: 5
Lid geworden op: do jul 30, 2009 11:37 pm

Re: Instellen email client Open Office

Bericht door dragonlady62 »

erkan schreef: das me gelukt !
YES!! :lol:
Open Office 3.0.1 Windows Vista
Gebruikersavatar
henke54
Berichten: 305
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:28 pm

Re: Instellen email client Open Office

Bericht door henke54 »

dragonlady62 schreef:
erkan schreef: das me gelukt !
YES!! :lol:
Proficiat ...Ik heb dan maar [Opgelost] voor de titelvraag gezet, en een groen vinkje (normaal zou de vraagsteller dat zelf moeten kunnen doen ;) )
LibreOffice 3.5.4.2
op Ubuntu Linux 12.04 LTS
fretty
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jan 06, 2010 11:38 pm

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door fretty »

Helaas werkt het bij mij nog niet.
In Suse staat Thunderbird als default mailer en
vanuit PDF reader alsook vanuit mijn browsers start Thunderbird normaal op bij klik op een mailto: link.

De instelling in OpenOffice (extra - options - email) staat: thunderbird (dan zou het Thunderbird profilemenu moeten starten)
(dit is de manier om in Linux een programma te starten)

in de starter van Thunderbird zelf heb ik: thunderbird -P "Frits" Dus met bypass van het profilemenu)
Bij het in OOo klikken op bestand- email of het icoon hiervan schiet alleen een streep voorbij in de statusbalk, verder gebeurt er niets.

Hoewel ik het weinig gebruik zou het wel prettig zijn als het zou werken.

Zojuist merk ik dat als Thunderbird open staat er wel een nieuw bericht wordt geopend. als thunderbird niet is geopend gebeurt er niets.
Open Suse 11.1 , OpenOffice 3.00
koko
Berichten: 6
Lid geworden op: di sep 28, 2010 1:52 pm

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door koko »

Zou ook graag kunnen mailen vanuit OOo 3.2 met XP. Vooralsnog lukt het niet.

Heb op de laptop twee gebruikers gedefinieerd. De een gebruikt Pegasus, de ander Outlook Express. Gebruikers hebben dezelfde (admin) rechten.

Heb in start>programmatoegang en instellingen>aangepast geprobeerd Pegasus als standaard te zetten, maar die word steeds teruggezet in "Gebruik mijn standaard e mail programma. Ook in de andere opties (Microsoft en Niet Microsoft) lukt het niet om Pegasus te definiëren. (Wordt steeds terug gezet naar Mijn standaard e mail gebruiken).
Heb in Pegasus het programma gedefinieerd als de standaard,
en in OOo 3.2 extra>opties>OOowriter>standaard e mail geprobeerd de mail te configureren (zonder server verificatie) en getest. De test zegt dat de netwerkverbinding tot stand is gekomen en de server voor uitgaande mail is gevonden.

Als ik ook de serververificatie ook invul is de test negatief. Ik weet alleen niet of het nodig is deze in te vullen, want dit ik werk gewoon op een standalone laptop, die vebinding maakt met Internet via een draadloze router. Ik heb beide opties geprobeerd:De server vereist aparte verificatie en de andere optie: De server voor uitgaande mail gebruikt de instellingen voor inkomende mail. Bij die laatste optie moet ik een servernaam voor inkomende mail opgeven. Die weet ik niet, maar pop3.casema werkt in iedergeval niet.

Ik heb na de verschillende nieuwe instellingen de lpt steeds opnieuw opgestart, maar ook dat hielp niet. Het steeds starten van OOo ook niet, net als steeds een nieuw document maken niet.

Hoewel ik het niet heel hard nodig heb zou ik het wel mooi vinden als het werkt. Wie o wie?
OOo 3 nl versie, Windows XP,
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet direct een antwoord.

Pas de instellingen van Windows aan, mogelijk volgt OpenOffice.org de instellingen van windows. zie hier.

Vul het adres in van jouw email client, Dit moet je wel doen in de zelfde popup als waar je het nu doet maar onder in bij internet.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
koko
Berichten: 6
Lid geworden op: di sep 28, 2010 1:52 pm

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door koko »

RPG,
bedankt voor je antwoord.
Het probleem is nog niet opgelost. Ik heb dat programaatje (defaultmail) gedownload, maar dat lostte het niet op. (Overigens wel een ander probleempje, als ik nu een mail wil versturen vanaf een website opent Pegasus i.p.v. outlook E).

Wat me opvalt is dat ik in het startscherm OOo (waar ik de toepassing moet kiezen) Extra>opties>internet> geen e mail zie staan. Wel proxy, browser en plug in.

Ergens vermoed ik dat het toch blijft hangen op het veld Serververificatie in Writer>extra>opties>OpenOffice.org writer>standaard brief e-mail.

Wat moet ik daar invullen in het veld <servernaam> en <poort>?
OOo 3 nl versie, Windows XP,
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door RPG »

Hallo

koko schreef:Wat me opvalt is dat ik in het startscherm OOo (waar ik de toepassing moet kiezen) Extra>opties>internet> geen e mail zie staan. Wel proxy, browser en plug in.
Dit schijnt typisch voor de linux versie zijn mogelijk voor alle go-oo versies. Ik gebruik alleen linux en de go-oo versie dat maakt dat ik het ook niet kan testen voor jouw.

Wat wil je verzenden
a) Een document
Dat moet je denk ik een werkzame email client hebben. De client moet ook opgestart worden door OOo

b) Meer een mailmerge
Welke foutmelding krijg je als je de testjes doet die mogelijk zijn.

Die testjes kunnen misschien duidelijk maken wat het probleem is!



Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door floris v »

E-mail kun je instellen bij Extra - Opties - Writer - Mail Merge E-mail. Kennelijk vond men het niet nodig voor enkele mails een aparte mailaccount te maken.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
koko
Berichten: 6
Lid geworden op: di sep 28, 2010 1:52 pm

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door koko »

Floris, Romke, bedankt voor jullie tijd.

Ik wil graag een document kunnen mailen. Die optie lijkt me prettig omdat je dan rechtstreeks kan kiezen voor verzenden als MS Word document.Ik heb een werkend e-mail programma (Pegasus), maar die wordt niet opgestart door OOo. Ik krijg de bekende fout melding.

Mail merge is niet iets wat ik zou willen.
Bedoel je met testjes testen voor Mail merge of ook voor optie A? Welke testjes zijn dat?

groeten, Koko
OOo 3 nl versie, Windows XP,
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door RPG »

Hallo

Als ik het een en ander goed begrijp dan is het meer een probleem van Windows dan van OpenOffice.org.

Wat gebeurd er als je de verkenner opent en daar een document selecteert en dan met de rechter muisknop aan geeft dat je het wilt verzenden als een email document.

Ik denk als dit goed werkt het ook in OOo moet kunnen werken.

Ik alle gevallen moet er een werkende email client zijn. Dat betekent niet alleen dat het programma ge-installeerd moet zijn, wat natuurlijk wel zo moet zijn. Nadat je het programma ge-installeerd hebt moet het geschikt gemaakt worden als werkend voor jouw situatie.

Werkend maken houd diverse zaken in en kan voor elk programma misschien ook nog verschillend zijn. In basis is het:
a) opgeven inkomende server
b) opgeven Uitgaaande server
c) Email adress
d) Wachtwoord

De uitgaande server is gekoppeld aan jouw internet account
De ingaande server is gekoppeld aan je email account.

De laatste twee regels zijn belangrijk als je zoals dat bij mij is, een apart email account hebt. Overigens weet ik niet in hoeverre dat voor een gmail of hormail account is. Die gebruik ik alleen als webmail.


Samenvattend
Stel eerst je email programma goed in. De meeste adviezen zijn voor een werkende en goed ingestelde email client.
Als je twee email clients heb op je computer dan eerst uitzoeken welke client als default is ingesteld.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
koko
Berichten: 6
Lid geworden op: di sep 28, 2010 1:52 pm

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door koko »

Romke, bedankt weer voor het mee denken!

Mijn e-mail werkt. Ik kan normaal verzenden en ontvangen vanuit het e-mail programma.

Een bestand verzenden vanuit de verkenner lukt niet. Foutmelding: kan c:blahblah....niet e-mailen.
In al mijn acties (zie voorgaande posts) ben ik steeds actief geweest Pegasus als default in te stellen. Ik volg je als je stelt dat het meer een windows isue is als een OOo. Ik heb de stappen start>programmatoegang en instellingen>aangepast, maar ook de stap windows en niet windows geprobeerd aan te passen, maar na sluiten van het venster blijkt na heropening dat het steeds weer staat op : gebruik mijn huidige e-mail programma. (en Outlook E en Pegasus staan aangevinkt als mogelijk maken).
Bij mijn weten is er geen derde e-mail programma, tenzij dat standaard met XP mee komt. (Hotmail??)
Het lijkt er inderdaad op dat er een conflikt is tussen verschillende e-mail programma's, alleen is er een derde, maar mij onbekende. (De p.c. is vorige week van scratch af geinstalleerd, het kan dus geen vergeten van 3 jaar geleden programma zijn).

Heb je suggesties voor mij, al begrijp ik natuurlijk dat het eigenlijk buiten het OOo om gaat.
OOo 3 nl versie, Windows XP,
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door floris v »

floris v schreef:Het kan ook helpen om bij Internetopties in het Configuratiescherm te controleren dat Thunderbird als default-mailclient is ingesteld (bij sommige gebruikers bleek daar niets te zijn opgegeven).
Al eens geprobeerd dat te controleren?
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
koko
Berichten: 6
Lid geworden op: di sep 28, 2010 1:52 pm

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door koko »

Floris,

Hier heb ik inderdaad nog niet gekeken. Ik ben nu aan het werk en ben morgen avond pas weer thuis, maar ga dan meteen kijken wat daar staat.
Bedankt!
OOo 3 nl versie, Windows XP,
koko
Berichten: 6
Lid geworden op: di sep 28, 2010 1:52 pm

Re: [Opgelost] Instellen email client Open Office

Bericht door koko »

Net gekeken en inderdaad stond outlook E als e-mail programma. Dit omgezet naar Pegasus, voor de zekerheid de computer opnieuw opgestart, gechekt (Pegasus, goed dus) maar weer kon OOo geen e-mail vinden helaas.

Ergens moet natuurlijk gewoon een vinkje verkeerd staan, maar waar???
OOo 3 nl versie, Windows XP,
Plaats reactie