Wine

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
lcup
Berichten: 49
Lid geworden op: zo jul 19, 2009 10:03 am

Wine

Bericht door lcup »

Voor de Linuxers onder jullie:

Nu is OO.o er voor de zoveelste keer weer uitgevlogen. Net nu ik met iets bijzonders bezig was natuurlijk en daarom niet meteen opgeslagen. Formules weer weg enz. Het wordt mij nu toch iets te gortig. Zelfs voor thuisgebruik is dit niet meer interessant. De Windows-versie lijkt iets stabieler te zijn.

Onder Wine heb ik al de nieuwste versie 3.2 geïnstalleerd maar dat loopt niet erg vlotjes. Moeilijk leesbare lettertypes en tragere werking. Is er iemand die het soepel werkend voor elkaar heeft gekregen?
OpenSUSE 11.2, Openoffice 3.2.0
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Wine

Bericht door RPG »

Hallo

Ik werk zelf al lang met OOo onder openSUSE linux.
nu : openSUSE 11.2 en OOo 3.2

Als je het normaal gebruikt dan is het stabiel maar ben je iets aan het maken dan kan het crashen. Ik zelf ondervind vaak problemen in macro's waar een syntax fout in zit. Ik heb dan ook de gewoonte aangeleerd om het vaak en vroeg te bewaren. Maar nog steeds gebeurd het mij ook dat ik werk kwijt raakt maar meestal niet meer dan een 30 minuten.

Nu ik duidelijk gemaakt heb dat ik jouw probleem herken en dus ook bevestig, heb ik toch het idee dat het proberen om met WINE te werken niet zo geslaagd is. Ik heb het zelf een keer geprobeerd om andere redenen en kreeg problemen met JAVA. Maar ik heb het na 10 minuten dan ook al opgegeven dus ook geen tijd genomen om alles uit te proberen.

Als je liever met de originele versie werkt van SUN wis de Novell versie en haal de standard versie van OOo op die voor linux is. Ik denk dat gemakkelijker is.

Je zou ook met nieuwe versie van Novell kunnen downloaden. Ik krijg het idee dat het iets beter is maar ik hou de zelfde fouten als ik een syntax fout heb in een macro.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: Wine

Bericht door Johan »

De vraag is of OoO de oorzaak is voor dit labiel gedrag, of als dit ligt aan het besturingssysteem. De laatste tijd ondervind ik ook meer problemen met Ubuntu 8.04. Dit is niet enkel beperkt tot OoO, maar ook FF, VLC, ... crashen. Fijn is anders. XP presteert stukken beter, ook al is dit besturingssysteem onderhevig aan malware. Mijn XP is tegenwoordig dan ook nog eens super kwetsbaar daar ik nog geen bescherming (antivirus, antimalware zoals spywareblaster, ....) heb geïnstalleerd. Bijgevolg ben ik onder XP ontzettend voorzichtig. Maar op dit besturingssysteem crashen programma's beduidend minder.

Al bij al liggen mijn verwachtingen hoog van de nieuwe Ubuntu 10.4. Eens halverwege dit jaar komt deze in de plaats van 8.04. ;)
lcup
Berichten: 49
Lid geworden op: zo jul 19, 2009 10:03 am

Re: Wine

Bericht door lcup »

Ik denk niet dat het alleen aan OO.o ligt, alleen maakt dat in de praktijk niet zo heel veel uit. Vastlopen blijft vastlopen.
Omdat ik al een keer veel tijd heb besteed aan dit soort problemen wil ik dat niet nog een keer gaan doen.

Nu is het automatisch opslaan van een kopie weer ingeschakeld, al ben ik daar niet zo'n fan van. Bepaal liever zelf wanneer een bestand wordt opgeslagen.

Maar eens kijken hoe het bevalt...

Omdat ik toch al altijd als gebruiker met beperkte rechten werk zit ik eraan te denken dan voor Office maar terug te gaan naar XP in mijn dual-boot. Ook omdat ik binnenkort weer veel meer te maken krijg met MSO.
OpenSUSE 11.2, Openoffice 3.2.0
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Wine

Bericht door RPG »

Hallo

ik kan me voorstellen dat je over stapt naar iets wat geen problemen geeft. Ik heb nog wel een opmerking kan het ook een harware probleem zijn? Soms worden de problemen veroorzaakt door defecte hardware en niet door de software.

Het eenvoudigste is misschien doen van een geheugen test. Op veel openSUSE cd zit standaard een geheugen test programma wat werkt vanaf de cd. Ik heb wel gezien dat het 15 minuten kan duren voordat ik een fout tegen kom.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
lcup
Berichten: 49
Lid geworden op: zo jul 19, 2009 10:03 am

Re: Wine

Bericht door lcup »

Nee, geen geheugenfouten. Eens zien of OO.o het onder Windows beter doet.
OpenSUSE 11.2, Openoffice 3.2.0
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Wine

Bericht door cornouws »

Veel gewerkt met veel OpenOffice.org versies onder Windows.
In het verleden minder onder Linux (Suse en Debian) maar de laatste maanden bijna uitsluitend Ubuntu.
Allerlei developer versies, beta's, RC's en stabiele.

Als ik al crashes heb, zijn die in zeker 95% van de gevallen te reproduceren en in een developer snapshot/beta/RC.
Dus ik kan de ervaringen niet delen. Wat niet alles zegt, omdat ik misschien andere dingen doe ik een anders ingerichte omgeving...

vr. groet,
Cor
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
Plaats reactie