Kan geen documenten meer openen

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

Kan geen documenten meer openen

Bericht door Jetstar »

'Open Office onverwacht gestopt'
Sinds vanmiddag krijg ik bij pogingen documenten in OO te openen het bericht 'Open Office onverwacht gestopt' met een hele pagina met mededelingen eronder. Zie bijlage. Wat ik ook doe, het blijft de hele tijd terugkomen. Heeft iemand misschien een advies hoe dit op te lossen is? Ik werk op een Mac.
Bijlagen
IMG_1556-2.jpg
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door Jetstar »

Vervolg op eerdere vraag met probleem openen documenten Open Office:
dit doet zich voor op mijn iMac.
Nu doet zich een volgend probleem voor. Net probeerde ik een openstaand document op mijn MacBook Air op te slaan, maar kreeg de boodschap dat er 'onvoldoende vrije schijfruimte' zou zijn. Zie foto van screen in bijlage. Ik begrijp hier niets van, ook niet wat ik nu moet doen. Kan iemand mij helpen?
Bijlagen
IMG_1564.jpg
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door Jetstar »

Aanvulling op eerste probleem hierboven: de tekstpagina onder de melding 'Open Office is onverwacht gestopt' blijkt, naar beneden scrollend, een ellenlange strook te zijn. Ik probeerde een scherpere afbeelding als bijlage mee te sturen, maar die werd als te zwaar door het Forum geweigerd. Hoop dat deze leesbaar is?
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door RPG »

De vermelding "dat er onvoldoende vrije ruimte is" zou best wel eens de oorzaak van het probleem kunnen aangeven. Blijkbaar moet je voorzichtig enige bestanden wissen op de computer. Gezien het feit dat je waarschijnlijk niet erg computer vaardig bent is het misschien beter om iemand in de echte wereld te vragen om dat te doen. Zie de opmerking niet als een belediging maar ter voorkoming dat allerlei belangrijke bestanden gewist worden. Voorlopig zou ik niet te veel veranderen en met de filemanager eens kijken of je iets te weten kunt komen over de vrije ruimte op de harde schijf.

Als je het zelf doet kijk eens in de map downloads soms kunnen daar veel bestanden gewist worden. Als dat het probleem voorlopig oplost weet je dat je daar meer aandacht aan moet geven.

Het kan misschien best wel eens verstandig zijn dat er iemand met enige kennis naar de computer kijkt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door Jetstar »

Dank RPG voor je snelle reactie!

Maar heb het even nagekeken: er is voldoende opslagruimte (761,69 GB van 1 TB op iMac en 44,8 MB van 120,47 GB op laptop MacBook Air beschikbaar). Dan kan het daar toch niet aan liggen?

Overigens verscheen dit kleinere bericht (mijn 2de bijlage) op de laptop, die heb ik uitgezet en weer opnieuw gestart en nu doet OO het daar wel weer.
Op mijn iMac blijft het euvel bestaan bij .docx documenten. .doc en .odt opent OO wel probleemloos.
Geeft dit nog wat meer informatie over waar het probleem door veroorzaakt zou kunnen worden?
Je begrijpt, ik probeer eerst zelf na te gaan hoe ver ik kan komen, ook al om de hulp van een extern deskundige in te roepen.
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door Jetstar »

Laatste zin moet zijn: ook al om de hulp van een extern deskundige goed verwoord in te kunnen roepen.
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door RPG »

Bij het vragen van hulp denk ik niet zozeer aan telefonische hulp en ook niet aan betaalde hulp. Ik denk eerder aan iemand die je kent en die ook achter de computer kan gaan zitten. De spreekwoordelijke buurjongen of neef.
Jetstar schreef:Maar heb het even nagekeken: er is voldoende opslagruimte (761,69 GB van 1 TB op iMac en 44,8 MB van 120,47 GB op laptop MacBook Air beschikbaar). Dan kan het daar toch niet aan liggen?
Als 44,8 MB een type fout is en daar 44,8 GB zou moeten staan dan is er geen probleem.
Jetstar schreef:Op mijn iMac blijft het euvel bestaan bij .docx documenten. .doc en .odt opent OO wel probleemloos.
Dit lijkt het probleem al een stuk overzichtelijker te maken. ApacheOffice kan wel .docx bestanden lezen maar niet schrijven. Sla het bestand op met een ODT extensie.

Wanneer je met ApacheOffice of met LibreOffice werkt is het altijd verstandig om bestanden op te slaan met ODF extension op straffe van veel onbekende problemen. Verstandige mensen schakelen ook niet de waarschuwing uit die ze krijgen wanneer ze het bestand in een vreemde indeling opslaan. Voor het delen met anderen is het altijd mogelijk om op het laatste moment speciaal voor hen een ander document te maken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door RPG »

Er kwam ook een andere gedachte op.
In het geval het betreffende document een bijlage in een ontvangen email is, dan is de handelswijze in het geval je het wilt bewerken:

*) Sla eerst het bestand ergens op.
*) Voor de zekerheid is het misschien ook verstandig het bestand ook op te slaan met een ODF extensie.
*) Ga dan het bestand bewerken.
*) Sla het resultaat op met een ODF extensie.
*) Indien je het bestand moet delen met anderen dan is de beste methode om dan het bestand te exporteren met menu opties.

Menu --> Bestand --> Exporteren als PDF
Of
Menu --> Bestand -->Opslaan als

Opslaan als
Bij "Opslaan als" eerst het bestand bewaren voor eigen gebruik. Dan opslaan met een andere naam en andere extensie. Vervolgens het bestand openen onder de oorspronkelijke naam. Dit om er zeker van te zijn dat alle eigenschappen van de ODF indeling bewaard zijn.


Het is altijd een PDF document als de ander het alleen maar heeft te lezen. Wanneer de ander het ook moet bewerken is ook voor Word gebruikers een ODF indeling mogelijk. Voor zover ik weet kan Word 2007 en nieuwer overweg met een ODF indeling.


Ik weet dat het allemaal omslachtig klinkt maar je wordt van zelf hier handig in en voorzichtig, in omgaan met een computer, wanneer je dagen werk kwijt bent geraakt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door Jetstar »

Inmiddels heb ik hulp van een IT-er gehad om het Open Office probleem te helpen oplossen. Op de Macbook laptop bleek de boosdoener een verborgen heel zwaar fotobestand, dat er nu uit is.
Op de iMac is het probleem er nog steeds: bij openen van gedownloade .docx en pdf bestanden weigert OO dienst. De IT-er komt hier ook nog niet echt uit.
Wel heeft hij ook Libre Office geïnstalleerd, zodat ik bij weigering van OO toch in gedownloade .docx en .pdf bestanden kan, maar dat is natuurlijk niet echt de oplossing. Ik heb in de bijlage die melding 'Open Office is plotseling gestopt' even gecopy-paste, misschien maakt dit iets duidelijk?
Bijlagen
'Open Office is plotseling gestopt'.odt
(57.31 KiB) 206 keer gedownload
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door Jetstar »

Beste RPG, ik kan natuurlijk ook de omweg bewandelen die je eerder aangegeven had, maar de vraag is: waar ligt dit aan. Het is gewoon storend.
De IT-er raadde al aan naar Libre Office over te stappen, maar ik ben aan OO gewend, dus wil het niet zo een twee drie opgeven.
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door RPG »

Er zijn twee mensen die je een verstandig advies geven en je wilt het niet opvolgen. Wat moeten we je nog verder vertellen?
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door eremmel »

Jetstar schreef: De IT-er raadde al aan naar Libre Office over te stappen, maar ik ben aan OO gewend, dus wil het niet zo een twee drie opgeven.
Misschien ga je over stag bij 3 tegen 1 ;) .
Ik ben ook al een poos geleden overgestapt op LO 7.0.1. Vooral als e regelmatig docx documenten van anderen ontvangt (en wilt aanpassen) is LO een groot voordeel.
Het is even wennen aan de ribbon, maar die lijkt wel weer op MSO (wat de meeste mensen weer op hun werk gebruiken).
Succes, Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door floris v »

Ik was ooit Word 6.0 gewend, toen kwam Word 7. Of was dat Word 97/... ? De eerste dagen vond ik de nieuwe interface van Word 7 flets, na een paar maanden vond ik de oude interface van Word 6 achterhaald. Als je regelmatig docx-documenten krijgt, moet je toch een keer door de pomp. OpenOffice is verleden tijd, daar komt geen update meer van met goede ondersteuning van de ***x-indeling van MS. Op het Engelse forum zijn zelfs diehards als Villeroy, die ooit LO uitschold voor alles wat lelijk was, overgestapt. Uithuilen en opnieuw beginnen, er zit niks anders op.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door Jetstar »

Oké dank jullie allen voor de reacties. Het is me nu duidelijk.
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
Simone1966
Berichten: 1
Lid geworden op: vr mei 14, 2021 2:18 pm

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door Simone1966 »

Ik heb een nieuw MacBook Pro met M1 Chip. Heb net mijn Open Office ge-update en nu werkt het helemaal niet meer. MacBook houdt het tegen volgens mij. Heb alles gewoon open staan maar het lukt niet. Iemand een oplossing?
OpenOffice 4.10 op Macos BigSur
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door RPG »

Ik heb geen idee wat de oorzaak van het probleem is.
Mac OSX (View forum) • Apache OpenOffice Community Forum De link verwijst naar Het Engelse forum speciaal voor Mac. Ik heb daar ook enkele bijdragen voor de nieuwste chip van Apple gezien. Op het Engelse forum zijn ook enkele Mac gebruikers maar waarschijnlijk niet van de nieuwste computer.

Het zou best kunnen dat LibreOffice zonder problemen werk op die computer. LibreOffice wordt ook actief bijgewerkt wat van ApacheOffice helaas niet gezegd kan worden. LibreOffice is feitelijk de voortzetting van OpenOffice.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kan geen documenten meer openen

Bericht door floris v »

Volgens berichten op het Engelse forum kun je het er wel op aan de praat krijgen. Je krijgt op zeker moment de waarschuwing dat de ontwikkelaar niet bekend is, dan moet je klikken op Open toch (of iets dergelijks})., waarna het zou moeten werken.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie