Het leuke van een stevige basis voor andere gebruikers.

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Het leuke van een stevige basis voor andere gebruikers.

Bericht door RPG »

Het leuke van een stevige basis voor andere gebruikers.
Ik heb andere draden geschreven met het woord leuk in de titel hebben.
Het wil leren aandacht te hebben voor de mogelijkheden van OpenOffice , alle smaken. Het doel is in de eerste plaats niet het leren programmeren maar het leren kennen wat mogelijk is zonder veel programmeerwerk.

Af en toe zien we dat nieuwe OpenOffice gebruikers iets proberen te maken voor andere personen die weinig van computers af weten. Naar mijn idee is de beste start wel het definiëren van de tabellen waarmee gewerkt wordt. Afhankelijk van het uiteindelijk doel zullen deze tabellen ontworpen moeten worden. Wanneer de gegevens al in een werkblad staan, kan het geheel hiervan worden overgenomen met enige aanvullingen. Een vereiste aanvulling voor een echte database is vaak een primary key.

Het kiezen van het database programma
Gezien het feit deze uitleg wordt geplaatst op het Apache forum voor OpenOffice lijkt het mij verstandig om een keuze te maken die op dit forum breed gedragen. Voor beginners lijkt mij HSQLDB 1.8.10 een goede keuze. Het is verstandig om zo snel mogelijk over te stappen naar de niet embedded versie. Embedded databases hebben de vervelende eigenschap dat de gegevens vaak vernietigd worden. Voor eenvoudige gebruikers is er naar mijn idee nauwelijks een reden om over te stappen naar de nieuwere versie van HSQLDB 2.X maar voor kleine bedrijven lijkt het naar mijn idee wel noodzakelijk.
Op het Engels is hulp voor het vrijmaken van HSQLDB en ook ondersteuning voor een hogere versie.

LibreOffice
LibreOffice ondersteunt HSQLDB maar in de huidige versie is FireBird de standaard geworden. Naar mijn idee is er ook op het Engelse forum weinig draagvlak voor het gebruik van FireBird. Voor beginners zou ik het afraden wanneer je het gewend ben om het te gebruiken zal ik het niet afraden. Elk databaseprogramma wat naar tevredenheid gebruikt is en verbonden kan worden het OpenOffice heb ik geen oordeel over.

OpenOffice-base
Nu het database-programma gekozen is en de tabellen gemaakt zijn is het de taak van de ontwerper om door middel van formulieren en werkbladen het beheer en gebruik van de gegevens mogelijk te maken. Ik ben niet de persoon om mooi voorbeelden te kunnen geven. Op het Engelse forum staan heel veel mooie voorbeelden. Villeroy maakt naar mijn idee de beste voorbeelden en geeft ook de beste uitleg.

Als ik de uitleg van Villeroy goed begrijp is OpenOffice niet bij uitstek geschikt om de gebruiker echt van het systeem te kunnen weghouden. Beter is te streven dat de gebruiker hulpmiddelen krijgt aangeboden. De hulpmiddelen kunnen bestaan uit tekstbestanden of werkbladen die verbonden zijn met tabellen. De gegevensbronnen kunnen hier een centrale rol in spelen. Het kan zijn dat het doel is voor een enkel record voor het document maar ook een gehele tabel.

Gebruik van de gegevens
OpenOffice-base maakt het mogelijk om de tabellen eenvoudig beschikbaar te hebben. De beheerder van de gegevens kan deze gegevens eventueel gemakkelijk verplaatsen terwijl er voor de documenten die er gebruik van maken er niets veranderd.

Queries voor het gebruik in documenten
Queries bieden de gelegenheid om de reeds beschikbare gegevens te tonen op een manier die voor het actuele document geschikt is. Ook is het mogelijk om berekeningen te doen op record niveau. De gebruiker ziet alleen de getoonde gegevens. Het gebruik van queries is naar mijn idee gemakkelijker en geeft veel minder kans op fouten.

Meer informatie
Op het Engelse forum wordt het een en ander vaak uitgewerkt. Villeroy geeft naar mijn idee vaak de beste voorbeelden over hoe OpenOffice het best gebruikt kan worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4